بر اساس ماده326 قانون مدنی درصورتی که شخص عالم به غصب، کالایی را از غاصب بخرد میتواند برای دریافت ثمن خود به بایع رجوع کند حال آنکه مطابق دیدگاه مشهور اندیشمندان فقه امامی وی حق رجوع به غاصب را ندارد.ظاهر ماده یادشده نشان دهنده حمایت قانونگذار از مشتری عالم به غصب است و این امر خلاف عدالت و روحقانونگذاری است. مشهورفقها معتقدند که عالم به غصب نمیتواند به ثمن رجوع کند اما در بعضی فروض ونیز روابط اجتماعی، نظر مذکور خلاف انصاف و عدالت است. رضایت مشتریبه دادن ثمن، قاعده اقدام، عدمجریان قاعده علیالید واعراض از مال از جمله ادله ای است که برای عدم رجوع مشتری عالم به غصب به بایع غاصب بیان شده است. در مقابل نیز موافقان رجوع مشتری مذکور به غاصب، دلایلی چون عدم حصول ملکیت شرعی، بطلان معامله، جریان قاعده احسان و قیاس با بیعفاسد را مطرحکردهاند. جستار حاضر به روشتوصیفیتحلیلی، ادله موافقان و مخالفان را مورد ارزیابی دقیققرار داده و به این نتیجه دست یافته است که اگرمشتری با علم به غصب کالایی را خریداری کند ولی قصد تعاون بر اثم وعدوان را نداشته باشد، درصورت تلف ثمن نیزمیتواند به غاصب مراجعه کند و درغیر این صورت حق مراجعه به بایع فضولی رانخواهد داشت.
صابری, سیدهانی, قبولی درافشان, سیدمحمدهادی, & حایری, محمد حسن. (1402). تأملی فقهی و حقوقی بر ماده 326 قانون مدنی(خرید کالای غصبی با علم به غصب). فقه و اصول, (), -. doi: 10.22067/jfiqh.2024.84903.1675
MLA
سیدهانی صابری; سیدمحمدهادی قبولی درافشان; محمد حسن حایری. "تأملی فقهی و حقوقی بر ماده 326 قانون مدنی(خرید کالای غصبی با علم به غصب)", فقه و اصول, , , 1402, -. doi: 10.22067/jfiqh.2024.84903.1675
HARVARD
صابری, سیدهانی, قبولی درافشان, سیدمحمدهادی, حایری, محمد حسن. (1402). 'تأملی فقهی و حقوقی بر ماده 326 قانون مدنی(خرید کالای غصبی با علم به غصب)', فقه و اصول, (), pp. -. doi: 10.22067/jfiqh.2024.84903.1675
VANCOUVER
صابری, سیدهانی, قبولی درافشان, سیدمحمدهادی, حایری, محمد حسن. تأملی فقهی و حقوقی بر ماده 326 قانون مدنی(خرید کالای غصبی با علم به غصب). فقه و اصول, 1402; (): -. doi: 10.22067/jfiqh.2024.84903.1675
ارسال نظر در مورد این مقاله