نامشخص
Abdolmohsen
meshkatodini
n
author
text
article
1972
per
(این چکیده با نظر کارشناس است)اولین صلاح اندیشی علمی برای حل مشکلات علمی در جامعه اسلامی بوسیلۀ گروهی تحقق یافت که فرقۀ عقلیه یا معتزله نامیده شدند و به عناوین دیگری نیز مشخص گردیدند.اسامی و شرح حال و اصول معتقدات ایشان مورد بحث کنونی نیست و از مطالبی که در این مختصر تذکر داده می شود نظری به صحت یا فساد اصل قضایا ندارم.و...
Fiqh and Usul
Ferdowsi University of Mashhad
2008-9139
5
v.
4
no.
1972
1
32
https://jfiqh.um.ac.ir/article_34423_9ed3382a77037f81d1b23beb6d236218.pdf
dx.doi.org/10.22067/jfu.v5i4.66974
نامشخص
seyedjalalodin
Ashtiani
n
author
text
article
1972
per
(این چکیده با نظر کارشناس است)معادلفة بمعنای بازگشت و رجوع است،ئدر اصطلاح متشرعه عبارتست از رجوع و بازگشت افراد انسان بعد از موت، و رجوع به حیات برای نیل به نتایج اعمال و ثمرات افعال.باید قبلا اختلاف مشارب دانشمندان را در حقیقت انسان بیان کنیم و بعدبپردازیم به ذکر مسائلی که معاد بآ« مسائل توقف دارد.ازجمله مباحثی که باید در این مبحث تقریر شود، عبارتست از بیان لذت و و الم جسمانی و روحانی و تحقیق در ماهیت ثواب و عقاب و بیان وجوه فرق بین معاقب داخلی و خارجی.ونیز باید بپردازیم به بیان اختلاف ارباب بحث و تحقیق،در حقیقت معاد،و تحقیق در مذاهب و مشارب مسلمین در معاد جسمانی وتقریر و تحریرمشرب حکما و عرفا در معاد و تحقیق مسلک حق در امر معاد.و..
Fiqh and Usul
Ferdowsi University of Mashhad
2008-9139
5
v.
4
no.
1972
33
86
https://jfiqh.um.ac.ir/article_34431_4dfe0b9de8c69e280ac683a40dd7828e.pdf
dx.doi.org/10.22067/jfu.v5i4.66975
نامشخص
Mohsen
manochehrdanaie
n
author
text
article
1972
per
(این چکیده با نظر کارشناس است)3-مهاجرت بیرونی به غزنه دربارۀ بازگشت بیرونی از ارقانیا به وطنش اطلاع درستی در دست نیست ولی احتمالا قبل از سال 400هـ ق بوده است چون در تاریخ بیهقی در ص 837 جنین نوشته شده:"او تا سال 407به شاهزادۀ مقتول خوارزم ابوالعباس مأمون بن مأمون هفت سال خدمت کرده"بنابراین این سالها باحتمال قوی بین 400-407هـ ق بوده است.دربارۀ اینکه او در این اثتا رل مشاور را در دربارسلاطین داشته به مقالۀ من دربارۀ تاریخ و و قایع خوارزم قسمت دوم صفحه 293-300و قسمت اول ص504مراجعه شود.بعد از مرگ شاهزاده نویسنده ما از طرف شورشیان بالاجبار برکنار شده و احتمالا زندانی گردیده میتوان چنین حدسی زد که او بواسطه مذاکرات دیپلوماسی که مابین خوارزم و غزنه در آ« چندسال فلاکت بار انجام میدادع،در دربار محمود نیز آشنا بوده است.و...
Fiqh and Usul
Ferdowsi University of Mashhad
2008-9139
5
v.
4
no.
1972
87
142
https://jfiqh.um.ac.ir/article_34443_2584089479dc5fe49233dce0a89b82b6.pdf
dx.doi.org/10.22067/jfu.v5i4.66976
نامشخص
Mahmod
Fazel
n
author
text
article
1972
per
(این چکیده با نظر کارشناس است)تمدن ایرانی در طول تاریخ اشکال و جاوه های مختلفی بخود گرفته است،از دوران آریاهای اولیه و مدی ها، هخامنشی ها،پارتها،تا ساسانیان ومسلمانان،این تمدن کهن سال تغییراتی پیدا کرده است،لکن در طی بیست و پنج قرن متمادی یک بهم پیوستگی شگفت آوری داشته است، و بندرت کشوری را میتوان یافت که از نظر حفظ سنن و خصوصیات و اصرار در نگهداری آثار تمدن در طی قرون متمادی بمانند ایران نظر تاریخ دانان را بخود جلب کند.و...
Fiqh and Usul
Ferdowsi University of Mashhad
2008-9139
5
v.
4
no.
1972
143
149
https://jfiqh.um.ac.ir/article_34474_db3190bf2bbf845a5bbb2c70d886701f.pdf
dx.doi.org/10.22067/jfu.v5i4.66977
نامشخص
Seyedjavad
Mostafavi
n
author
text
article
1972
per
(چکیده با نظر کارشناس است)ازگفتار سابق دانسته شدکه بعقیدۀفقهاء و دانشمندان دین،اصول و ارکان اسلام پنج امر است،بلکه از عبارت شهید اول در کتاب"قواعد"پیدا بود که هیچ پیغمبری جز برای تحکیم این امور مبعوث نشده است و آن حفظ و تعدیل ایمان و عقل و جان و نسب و مال افراد بشر است. این گفتار منافات ندارد با آنچه ما امامیه میگوئیم:"اصول دین عبارتست از:توحید ونبوت و معاد وعدل و امامت"زیرا ما در این مقام اصول اعتقادی اسلام را بیان میکنیم و نیز منافات ندارد با روایتی که در اول کتاب"تفصیل وسائل الشیعة"نقل شده است که:"اسلام روی پنج پای:نمازو زکاة و حج و روزه و ولایت نهاده شده است"زیرا در این روایت اصول عبادات اسلامی و مرکز اخذ آنها بیان شده است،ولی در این مقال اصول اعتقادی و عملیِ دین را بیان میکنیم،یعنی رؤوس مطالب دینی واموریکه همۀ پیغمبران الهی روی آن تکیه کرده و نقطۀ حساس و مرکز ثقل دعوت خود قرار داده اند و خلاصه اختلاف در ارکان و اصول دین از نطر اختلاف حیثیات و اعتباراتست.در هرحال،در مقال سابق سه امر اول:(رعایت ایمان و عقل و جان)با ایجازو اختصار بیان شد،اکنون نوبت دوموضوع دیگر(نسب ومال) است.و...
Fiqh and Usul
Ferdowsi University of Mashhad
2008-9139
5
v.
4
no.
1972
150
188
https://jfiqh.um.ac.ir/article_34482_a00b50288ded9999085ec803fe501917.pdf
dx.doi.org/10.22067/jfu.v5i4.66978
نامشخص
Yousefhousain
Bokar
n
author
text
article
1972
per
(این چکیده با نظر کارشناس است)کلمة لابد منها.جمیل جدا ان یسهم اخواننا الإیرانیون ممن یعرفون العربیة و علومها و آدابها و یشارکوا اخوانهم المحققین العرب فی نشر کتب التراث العربی الاسلامی،و اخراجها من الظلمات الی النور لیفید منها العلماء والباحثون فی مجالات تخصصهم المختلفه.خیر مثال علی هذه المشارکة الجادة ما قام به الاستاذ محمد رضا تجدد من تحقیق و نشر کتاب "الفهرست"لابن الندیم،فقد بذل جهدا کبیرا و انفق مالا کثیرا-فیما یقول فی المقدمة_بحثا عن مخطوطات الکتابب و استحضارها م اماکنها المختلفة.و...
Fiqh and Usul
Ferdowsi University of Mashhad
2008-9139
5
v.
4
no.
1972
189
228
https://jfiqh.um.ac.ir/article_34493_6ba2cae4d6b4b3285871127b07288b09.pdf
dx.doi.org/10.22067/jfu.v5i4.66979
نامشخص
Mahmod
Mahdvidamghani
n
author
text
article
1972
per
(این چکیده با نظر کارشناس است)چون بررسی محیط زندگی و موطن اصلی دانشمندان کمک شایان توجهی به شناخت ایشان مینماید بنابراین نخست اشاره یی به بغداد لازم بنظر میرسد.گسترش بسیار سریع اسلام در سرزمینهای شرقی،لزوم انتقال پای تخت مسلمانان را ب منطقه یی نزدیک تربه خاور ایجاب مینمود.چه بهتر که مرکزحکومت اسلامی در جوار مناطق آبادی چون سواحل دجله و فرات باشد،گزینش کوفه بعنوان مرکز اسلام از طرف حضرت علی ین ابیطالب علیه السلام هم شاید خالی از این منظور نبوده است،گرچه از شهرهایی چون انبار،بصره،کوفه وسامرا هم گاهگاه بعنوان مرکز مسلمانان تعبیر شده است ولی هیچیک ازاین شهرها به اندازۀ بغداد در14 قرن تاریخ اسلام دارای اهمیت نیست.بغداد شهری است که در دهۀ پنجم قرن دوم هجری بنا،و از نیمۀ دوم همان قرن بعنوان دارالخلافه عباسیان معرفی گردید.و....
Fiqh and Usul
Ferdowsi University of Mashhad
2008-9139
5
v.
4
no.
1972
229
259
https://jfiqh.um.ac.ir/article_34502_dc6dbd381e3a0e2e05a5f7b0dc7d4e6f.pdf
dx.doi.org/10.22067/jfu.v5i4.66981
نامشخص
Mahmod
ramyar
n
author
text
article
1972
per
(این چکیده با نظر کارشناس است)مسأله نبوت مسیحی د رتاریخ نبوت بگونه دیگری است.هرچند در ادیان دیگر نیز اعتقاد به تجسم و تجسد الهی و ظهور خدا بصورت انسان کم و بیش بچشم میخورد،اما ایمان به تجسم الهی درجسد شارع و بانی مذهب بعنوان رکن اساسی دین،درهیچیک از ادیان وجود ندارد.تمامی دستورات و تعلیمات نصارا براین اصل مبتنی است که شخص عیسی مسیح روشنترین ظهوری از ذات الوهیت است و این خداست که فرود آمده ودر پیکر عیسی تجلی یافته است.ولی این عقیده نه در اساس و مبنی چنین بود و نه طی تحولات عدیده عقیدتی ثابت و پابرجا ماند و طی قرنها،بشریت با همۀ جنبه های انسانی خوددراین اعتقاد انعکاس یافته است.و....
Fiqh and Usul
Ferdowsi University of Mashhad
2008-9139
5
v.
4
no.
1972
260
324
https://jfiqh.um.ac.ir/article_34514_c711c06c9d9c49cdac201a77d5dd12bb.pdf
dx.doi.org/10.22067/jfu.v5i4.66984