@article { author = {Īzadīfard, Alī Akbar}, title = {A Legal Study of Lending Paper Money and the Impact of Inflation on it}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {40}, number = {3}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i0.3137}, abstract = {Lending money to one another is one of the common transactions among people. The borrowed property is sometimes in the form of the very property itself, such as gold and rice, and sometimes in the form of currency, i.e., paper money. Given the inflation issue and the decrease in the economical value of money, the lenders undoubtedly do not take back their money with the same economical value that they have lent it to the borrower the year before. To compensate the damage and to prevent the loss incurred, some believe that from the beginning the exchange of money for gold or for other goods can be postulated as a condition for lending money. Others have suggested the "purchase power" as a basis for paying off one's debt. Yet, others due to the symbolic nature of paper money believe that the same amount of money that has been borrowed is to be paid back; and, finally, another group have set forth the inflation rate as the basis for calculation. In this article the above theories are dealt with and critically reviewed. The first and the second theories can be taken as suitable approaches. However, with respect to the nature of the loan contract which is based on risk (gharar), its philosophy which is rendering voluntary help and benevolence to the needy without expecting any benefits, and the lender's intention to acquire Divine pleasure and otherworldly reward, the third theory, i.e., the calculation of the inflation rate in lending paper money, would be in contradiction with the philosophy of loan. Paper money as being symbolic is also subject to more deliberation due to its credit value and has no application in paper money loan in view to the definition given for money; although, according to the advocates of this theory in order to compensate the decrease of the value of money a condition as to paying for the damage due to delay in payment can be stipulated in the loan contract, which is irrelevant to our discussion. Keywords: loan, paper money, inflation, purchase power, payment, damage for delay, usury}, keywords = {}, title_fa = {بررسی فقهی قرضِِ اسکناس و تأثیر تورّم بر آن}, abstract_fa = {از جمله معاملات رایج میان مردم ، قرض دادن به یکدیگر است. مال مقروضه گاه به صورت عین مال است مانند طلا و برنج و گاه پول رایج یعنی اسکناس می باشد. با توجه به این که در پول امروزی موضوع تورّم و کاهش ارزش اقتصادی آن مطرح است ، بدون شک در قرض دادن با اسکناس ، وام دهنده از لحاظ ارزش اقتصادی همان پولی را که سال قبل به وام گیرنده داده بود، نمی گیرد. برای جبران خسارت و جلوگیری از ضرر، بعضی معتقدند که می توان از ابتدا برابری ارزش اسکناس با طلا یا کالای دیگر را شرط نمود. عده ای « توان خرید » را مبنای اداء دین در نظر گرفته اند. برخی دیگر به دلیل مثلی بودن اسکناس ، معتقدند همان مقدار پولی که قرض داده شده ، باید برگردانده شود ، و بالاخره گروهی « نرخ تورّم » را به عنوان معیار محاسبه مطرح کرده اند. آنچه در این مقاله مورد مطالعه قرار می گیرد ، طرح نظریات مزبور و نقد و بررسی آنهاست. نظریه اول و دوم می تواند راهکار مناسبی باشد، اما با توجه به ماهیت عقد قرض که مبتنی بر غرر است و فلسفه آن که کمک داوطلبانه به نیازمندان بدون کسب منفعت همراه با احسان و نیکی است و نیز نیّت قرض دهنده که کسب رضای خدا و ثواب اخروی است، نظریه سوم یعنی محاسبه نرخ تورّم در قرض اسکناس با ماهیّت و فلسفه قرض منافات پیدا می کند. مثلی بودن اسکناس نیز به دلیل ارزش اعتباری آن ، محل تأمّل است و در قرض اسکناس با توجه به تعریفی که از پول شده ، کاربردی ندارد ؛ هرچند که به نظر طرفداران این نظریه برای جبران کاهش ارزش پول می توان شرط خسارت تأخیر تأدیه در ضمن عقد نمود که این ربطی به بحث ما ندارد. کلید واژه ها: قرض، اسکناس، تورّم، توان خرید، تأدیه، خسارت تأخیر، ربا.}, keywords_fa = {}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_25268.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_25268_87bc275c1e0ac78b689c1d85ac1619dc.pdf} } @article { author = {Jahāngīrī, Muḥsen and Naserī Muqaddam, Ḥusayn}, title = {The two Trends of Akhbāriyya and Salafiyya in}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {40}, number = {3}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i0.3138}, abstract = {The history of Islamic jurisprudence has witnessed two heterogeneous yet apparently similar trends – although in two different periods of time and manifestations. One is the Akhbāriyya movement in Imāmī school, which, with a new approach to practicing sharī‘a and while negating ijtihād (legal reasoning), regards intellect as being unable to achieve legal rulings. The second trend is the Salafiyya among the Sunnīs, which, although a basically ideological trend and not merely a jurisprudential movement, has specific views in the field of jurisprudence and religious law largely similar to those of the khbāriyya. An in-depth deliberation on the doctrines, major approaches, and methodology of these two important fundamentalist trends will reveal the existence of conformities and possibly certain interactions between them. The confrontation of these two trends with the process of legal reasoning, negation of rationality in the domain of ordinances, regarding the reasoning and rational arguments as unjustified in understanding religious law and complete reliance on traditions are among the issues that seem to be homogenous and consistent between the two. It is attempted in this research to survey and ponder on some instances of the similarities of these trends, particularly their view on intellect. Keywords: Akhbāriyya, Salafiyya, fundamentalism, legal reasoning, intellect, jurisprudence, religious law, rulings.}, keywords = {}, title_fa = {دو جریان أخباریّه و سلفیّه در مواجهه}, abstract_fa = {تاریخ فقه اسلامی شاهد شکل‌گیری دو جریان به ظاهرهم‌سو و مشابه - هر چند در دو مقطع زمانی و با جلوه های متفاوت - بوده است. یک جریان، جنبش أخباریّه در مکتب امامیّه است که با رویکردی تازه در باب شریعت‌ورزی، ضمن نفی اجتهاد،عقل را در رسیدن به احکام شرعی، ناتوان می‌شمارد. جریان دوم سلفیّّه است که در میان اهل‌سنّّّت، اگر چه در اساس یک جریان اعتقادی است و صرفاً یک حرکت فقهی نیست، اما در عرصه فقه و شریعت نیز نگاههای ویژه ای داردکه تاحدود زیادی مشابه دیدگاه های اخباریّه است. ژرف‌اندیشی در آموزه‌ها، رویکردهای کلان و متدولوژی این دو جریان مهم اصول‌گرا، وجود مشاکلت‌ها و احیاناً تأثیر و تأثّرهایی را میان آنها آشکار می‌سازد. مواجهه‌ این دو جریان با فرآیند اجتهاد، نفی عقلانیّت در ساحت احکام، غیرموّجه دانستن استدلال ها و براهین عقلی در فهم شریعت و تکیه ی کامل بر روایات، از مهم ترین مواردی است که میان آن دو به نوعی همگن و متجانس می‌نماید. در این پژوهش، تلاش شده است تا گوشه هایی از مشابهت هایی این دو جریان، به ویژه در نوعِ نگاهی که به عقل دارند، مورد تأمّل و بررسی قرار گیرد. کلید واژه‌ ها: أخباریّه، سلفیّه، اصول‌گرایی، إجتهاد، عقل، فقه، شریعت، أحکام.}, keywords_fa = {}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_25290.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_25290_57ab04fa71010830aa547ab51634cbde.pdf} } @article { author = {Muḥsin Dihkalānī, Muḥammad and Alīmurādī, Amānullāh}, title = {Reappraising the Theory of Imposing Condition for Numerous Confessions in Proving Adultery}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {40}, number = {3}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i0.3139}, abstract = {Adultery is proved only through numerous and frequent confessions (four times) and confession to less than that would not invoke legal punishment (ḥadd). This view is widely accepted by the Imāmī jurists. Among them, however, is Ibn ‘Aqīl ‘Ammānī who stands against the widely accepted view and believes that such crimes are provable by means of a single confession. By reappraising this issue and analyzing and evaluating the evidences of both views, the writer takes on a third theory. In brief, the writer believes that a single confession would suffice for proving the adultery provided that it meets all the conditions of effectiveness. Only the adultery leading to stoning (rajm), in terms of the narrations existing in this regard, requires four independent confessions in order to be proved. Besides enjoying a specific reason, the bulk of this theory is consistent with the generalities of the evidences like the overall rule "the confession of the wise on themselves is admissible", and the latter instance corresponds more with the "principle of precaution in bloodshed". Keywords: adultery, affirmative evidences, imposing condition (ishtirāt) of numerous confessions, rare verdict.}, keywords = {}, title_fa = {بازخوانی نظریه اشتراط تعدد اقرار}, abstract_fa = {زنا، تنها به واسطه تعدد و تکرر اقرار (چهاردفعه) اثبات می‌شود و اقرار به کمتر از آن موجب ثبوت حد نیست. این نظریه‌ای است که مشهور فقهای امامیه بدان قائلند. در این‌میان، ابن ابی عقیل عمانی در برابر جریان مشهور قرار گرفته و معتقد است این‌گونه جرائم به-وسیله یک اقرار نیز قابل اثبات است. نویسنده با بازخوانی این مسئله و با تحلیل و ارزیابی مدارک و مستندات هر دو قول، نظریه سومی را اختیار نموده است. نویسنده اجمالاً معتقد است یک اقرار اگر واجد تمام شرایط نفوذ باشد، برای اثبات زنا کافی است. تنها در زنای موجب رجم به دلیل وجود روایات در این زمینه، اثبات آن محتاج چهار اقرار مستقل است. اصل و صدر این نظریه علاوه بر دارا بودن دلیل خاص، با عمومات و اطلاقات ادلّه نظیر عموم«اقرار العقلاء علی انفسهم جایز» سازگار است و فقره پایانی آن با «اصل احتیاط در دماء» همخوانی بیشتری دارد. کلید واژه‌ها: زنا ، ادله اثبات ، اقرار ، اشتراط تعدد ، رای شاذ.}, keywords_fa = {}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_25302.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_25302_1d8c0e731d40d6f25edab73129729faa.pdf} } @article { author = {Zāri‘ī, Muḥammad Mahdī and Abdullāhī, Abdulkarīm}, title = {The Status of Ethical Parity of the Married Couple in Formation of Family in Jurisprudence and Statutory Law}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {40}, number = {3}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i0.3140}, abstract = {One of the fundamental secrets of durability of the true religion of Islam is the moral-ness of its doctrines. Jurisprudence or Islamic law, which gives direction to the behavior of the compos mentis and their life skills, is so intertwined with practical ethics that it can be said that all legal rulings in Islam appear in various areas of life with an ethical tone, and this appearance is the outcome of the intervention and impact of ethics on the process of the inference of legal rulings by the jurists. In any of these areas, family is regarded as one of the most important centers for human development and growth. In this respect and with a special attention to this issue, Islam has duly explained how the family should form and has necessitated the lawful cohabitation of a man and a woman as a couple for its consolidation. On the other hand, since family formation is intended to reach higher goals, such as achievement of peace, stability, survival, and rearing offspring, the basic role of the ethical and epistemic parity of the couples appears to be more evident. In order to elucidate the fundamentals of ethical parity of the couples, this research has made reference to certain Qur'anic verses, traditions, and various other sources and thereby seeks to demonstrate that each of the wife and the husband must be equally free from the ethical attributes that "always" or "often" contradict the philosophy of marriage. Furthermore, the present article is intended to explain that such parity and equality, whose efficiency has been proved according to the religious knowledge and doctrines, has similarly been established by psychologists and social scientists, who have gone so far as to even regard the durability of a marital relationship dependent upon the parity and similarity of the wife and the husband in their religiosity and faith. In the end, this research has drawn the important conclusion that in case of the ethical non-parity of the couple, the prohibition or invalidity and revocation of the marriage contract can be maintained in the preconditions before and after marriage as well as before and after consummation. Keywords: parity, ethics, married couple, compassion, compatibility, family.}, keywords = {}, title_fa = {جایگاه همسانی اخلاقی زوجین در تشکیل خانواده}, abstract_fa = {یکی از رمزهای اساسی ماندگاری دین مبین اسلام، اخلاقی بودن آموزه های آن است. فقه یا حقوق اسلامی که به رفتارهای مکلّفین و مهارتهای زندگی آنان جهت می دهد با اخلاق عملی به طوری در هم آمیخته است که می توان گفت در اسلام، همۀ احکام شرعی در عرصه های مختلف زندگی با صبغۀ اخلاقی ظاهر می شوند و این ظهور، نتیجۀ دخالت و تأثیر اخلاق در فرایند استنباط احکام فقهی توسط فقیهان است. در هر یک از این عرصه ها، خانواده یکی از مهمترین کانونهای رشد و تکامل بشر به شمار می رود و در این راستا، اسلام نیز با توجه خاص به این کانون، کیفیت شکل گیری آن را بیان نموده و برای شکل گیری آن، وجود یک مرد و زن را به صورت مشروع، در کنار یکدیگر و به عنوان یک زوج، ضروری دانسته است. از طرفی چون تشکیل خانواده، اهداف عالیه ای از جمله رسیدن به آرامش، سکون، بقاء و تربیت نسل را دنبال می کند نقش اساسی همسانی زوجین در بعد معرفتی و اخلاقی آشکار می شود. این پژوهش به منظور تبیین مبانی کفویّت اخلاقی زوجین به برخی از آیات، روایات و منظرهای مختلف دیگر استناد جسته و به این وسیله در صدد است تا نشان دهد که هریک از زن و شوهر، باید در عدم اتصاف به صفاتی اخلاقی که «همواره» و یا «غالباً» با فلسفه ازدواج منافات دارند کفو باشند، علاوه بر این، مقاله حاضر می خواهد این نکته را تبیین نماید که این کفائت که کارآمدیش بر اساس معرفت و آموزه های دینی ثابت شده، از سوی روانشناسان و عالمان علوم اجتماعی نیز به اثبات رسیده است و ایشان تا آنجا پیش رفته اند که حتی پایداری در روابط زناشویی را مرهون تساوی و هم شأنی بیشتر زن و شوهر در دین و اخلاق دانسته اند. این پژوهش، سرانجام به این نتیجۀ مهم رسیده است که می توان به ممنوعیت و یا بطلان و فسخ عقد در صورت عدم همسانی اخلاقی زوجین، در فرضهای قبل از عقد و بعد از آن و نیز قبل از نزدیکی و بعد از آن قایل شد. کلید واژه ها: کفائت، اخلاق، زوجین، مرّوت، سازگاری، خانواده.}, keywords_fa = {}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_25329.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_25329_b7731321498fbceb2b3590adff23fc9a.pdf} } @article { author = {Kalāntarī, Alī Akbar}, title = {The Concept, Validity, and Mechanism of Refinement of the Basis of the Ruling}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {40}, number = {3}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i0.3141}, abstract = {Refinement of the basis of the ruling (tanqīḥ al-manāṭ) is among the important approaches in the process of legal reasoning and inference of legal rulings. By applying this procedure, one can achieve the ruling criterion and be assured about it, and thus, contrary to the analogy in deductive form (mustanbit al-‘illa), it is accepted by the Shī‘a jurists. Those who have sufficient experience in inference of legal rulings and enjoy mastery of legal reasoning can undertake this task by annulment of specification using the method of probing and division. Keywords: definitive deduction, analogy in deductive form, manṣūṣ al-‘illa (an analogy that refers to a single text which provides not only the ruling, but the reason for that ruling), annulment of specification.}, keywords = {}, title_fa = {مفهوم، اعتبار و مکانیزم تنقیح مناط}, abstract_fa = {از راهکارهای مهم در فرایند اجتهاد و استنباط احکام شرعی، تنقیح مناط است. با اعمال این شیوه می توان، به ملاک حکم دست یافت و به آن قطع پیدا نمود و از این رو بر خلاف قیاس مستنبط العله، مورد قبول فقیهان شیعه است. کسانی که از تجربة کافی در استنباط احکام شرعی و نیز از ملکه اجتهاد برخوردارند، می-توانند با الغای خصوصیت به شیوة سبر و تقسیم، به این کار اقدام نمایند. در این مقاله، کوشش شده است با ارائة تعریف واضحی از تنقیح مناط قطعی، ویژگیها و مکانیسم آن رویکردهای فقیهان امامی در برابر آن تبیین شود و وجوه تمایز آن با نهادهای مشابه اصولی که دستاوردی جز ظن و گمان بی اعتبار به بار نمی آورند، معلوم گردد. کلید واژه ها: تنقیح مناط قطعی، قیاس مستنبط العله، قیاس منصوص العله، الغای خصوصیت.}, keywords_fa = {}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_25357.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_25357_da5589fddb3c1ed1fee7a8a7bf0102df.pdf} } @article { author = {Kalāntarī Khalīlābād, Abbās and Qabūlī Durafshān, Sayyid Muḥammad Taqī}, title = {A Research on the Criterion for Investigation about the Justice of the Anonymous}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {40}, number = {3}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i0.3142}, abstract = {One of the most important legal issues debated among the jurists is whether it is necessary or unnecessary to investigate the justice of the anonymous and to what extent. The renowned majority of the jurists maintain that if the anonymous individual performs an action which is to be subject to justice, it is necessary to investigate about his justice, but they disagree on the extent [of investigation]. Some jurists have also said that investigation about a Muslim's justice is not considered a sin qua non. In this article, first the above viewpoints are examined, and then, given the result of the distinction between mediative and topical notion of justice, the writer presents a criterion for the degree of investigation about justice in different cases. Keywords: justice, anonymous, investigation, mediativeness (ṭarīqiyyat), topicality (mawḍū‘iyyat).}, keywords = {}, title_fa = {پژوهشی دربارۀ ملاک تفحص از عدالت مجهول الحال}, abstract_fa = {یکی از مهم ترین مباحث فقه اسلامی که مورد مناقشة فقها قرار گرفته، لزوم یا عدم لزوم تفحـص از عدالت مجهول الحال و میزان آن است. مشهور فقها قائلند کـه اگر فرد مجهول-الحال به عملی که در آن عدالت شرط شده است، اقدام کند، تفحص از عدالت او لازم است، اما در مورد مقدار آن با هم اختلاف دارند. گروهی از فقها هم گفته اند که تفحص از عدالت مسلمان شرط نیست. در این مقاله، ابتدا دیدگاههای فوق مورد بررسی قرار می گیرد و در پایان، نگارنده با توجه به ثمرة فرق بین طریقی و موضوعی بودن عدالت، ملاکی برای میزان تفحص از عدالت در موارد مختلف، ارائه می دهد. کلید واژه ها: عدالت، مجهول لحال، تفحص، طریقیت، موضوعیت.}, keywords_fa = {}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_25379.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_25379_c635c978b75da65393c756498cc2e1b0.pdf} } @article { author = {Vahdatī Shubayrī, Sayyid Ḥasan}, title = {The Juridical Situation of High Dowry Payments in}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {40}, number = {3}, pages = {-}, year = {2008}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i0.3143}, abstract = {Nowadays proposing high dowry payments has become widely common in Iranian society and certain other societies in order to give more validity to marriage, since the common people believe that if the dowry payment is higher, the marriage bond would be stronger. Irrespective of the morally negative aspects of this customary practice, proposing high dowry payments may lead to legal repercussions, as well. The juridical situation of this type of dowry payment is the topic dealt with in this article. The research hypothesis is that high dowry payment is not in itself a cause for its invalidity; but if the dowry proposed is higher than what the man can afford, so as the woman knows at marriage that he would not be practically able to pay it off, she would not have the right to have him imprisoned. In this research the lawmaker is suggested to consider as a proviso a ceiling for the implementation of article 1085 of the civil law in regard to dowry payments. Keywords: dowry payment, immoderate dowry payment, high dowry payment, power to pay off.}, keywords = {}, title_fa = {وضعیت حقوقی مهریه‌های سنگین در نکاح دائم}, abstract_fa = {امروزه در جامعه ایرانی و برخی جوامع دیگر اینچنین مرسوم شده است که برای اعتبار بیشتر ازدواج، مهریه‌های سنگین در نظر می‌گیرند و به نظر عوام هر چقدر مهر بیشتر باشد نهاد نکاح استحکام بیشتری می‌یابد. با صرف نظر از بار منفی این رسم و عادت از بُعد اخلاقی، از نظر حقوقی نیز تعیین مهریه های سنگین می‌تواند پیامدهایی را به دنبال داشته باشد. وضعیت حقوقی این نوع مهریه‌ها موضوع مقالة حاضر است. فرضیة تحقیق آن است که سنگین بودن مهر به خودی خود موجبی برای بطلان آن نیست. ولی اگر مهر، بالاتر از توان عرفی مرد در نظر گرفته شود به گونه‌ای که زن در هنگام ازدواج بداند که وی قدرت فعلی برای پرداخت آن را ندارد، دیگر حق حبس نخواهد داشت. در این پژوهش به قانونگذارتوصیه شده تا به عنوان ثانوی، حدّاکثری را برای اجرای ماده 1085 ق. م. در خصوص مهر در نظر گیرد. کلیدواژه ها: مهر، ازدواج، قانون مدنی.}, keywords_fa = {}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_25404.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_25404_7369eced78bb98d9733d397bc32b58eb.pdf} }