@article { author = {Āhangarān, Muḥammad Rasūl}, title = {Consolidation and Completion of Imam Khomeini (ra)’s Viewpoint about Criticizing the Essential Authoritativeness of Certitude}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {43}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i2.11100}, abstract = {One of the discourses that is considered as indisputable among the scholars of jurisprudential principles (uṣūl al-fiqh) and has not been debated sufficiently is the discourse concerning the essential authoritativeness (ḥujjiyyat) of certitude (qaṭ‘). One of the few scholars who have meticulously and attentively criticized this theory is the late Imam Khomeini (ra). The present research seeks to consolidate and complete his criticism. In this line, first the term “essential” (dhātī) is to be clarified and then the meaning of “authoritativeness” specified, so that by defining the meaning of certitude and differentiating it from knowledge (‘ilm) it may be clarified that his denying the authoritativeness of certitude, meaning accomplishment (munjaziyyat), is a praiseworthy act. Furthermore, it is to be clarified that authoritativeness, meaning excusableness (mu‘dhiriyyat), is not essential in certitude, either; for, it is of a conventional matter, and thereby, the non-essentiality of the authoritativeness of certitude is proved. Meanwhile, the validation of excusableness by the intellectuals is in fact for ignorance, and certitude, as assuming extensional union with it would possess this feature, and it (certitude) has no specificity for excusableness in itself. Keywords: authority, authoritativeness, essential, certitude, intermediary certitude, excusableness, accomplishment.}, keywords = {}, title_fa = {تحکیم و تکمیل دیدگاه امام خمینی (ره) در نقد حجیت ذاتی قطع}, abstract_fa = {یکی از مباحثی که در میان صاحب‌نظران علم اصول فقه، مسلّم انگاشته شده و چندان مورد مناقشه قرار نگرفته، مبحث حجیت ذاتی قطع است. یکی از معدود کسانی که با کمال دقت و توجه، این نظریه را به نقد کشیده‌اند مرحوم امام خمینی (ره) است که این تحقیق در پی تحکیم و تکمیل نقد ایشان است. در این راستا، نخست باید مراد از واژه‌ی «ذاتی» روشن و سپس معلوم گردد که «حجیت» به چه معنا است تا با مشخص شدن معنای قطع و تفاوت آن با علم، آشکار شود که انکار حجیت قطع به معنای منجزیت توسط ایشان، کاری پسندیده است. وانگهی، روشن شود که حجیت به معنای معذّریت نیز ذاتی قطع نیست؛ چرا که از امور جعلی و اعتباری است و به این ترتیب، عدم ذاتی بودن حجیت قطع، ثابت می‌شود. ضمن آن که اعتبار معذّریت از سوی عقلا، در حقیقت برای جهل صورت می‌گیرد و قطع در فرض اتحاد مصداقی با آن، این ویژگی را دارا خواهد بود و خود خصوصیتی برای معذّریّت ندارد. کلیدواژه‌ها: حجت، حجیت، ذاتی، قطع، قطع طریقی، معذّریت، منجّزیت.}, keywords_fa = {}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_26218.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_26218_d74a8ae60889f988ce6d1220fd8accf2.pdf} } @article { author = {Aṣgharī Āqmashhadī, Fakhruddīn and Manṣūrī, Bihzād}, title = {Legal-Juridical Study of Conditional Option in Unilateral Obligation}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {43}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i2.11101}, abstract = {In civil law, khiyārāt (options or rights of withdrawal) is a topic concerning contracts. Also, in article 456 of civil law, khiyār is viewed as related to transactions. In statuary jurisprudence and law, there is little talk about cancelling unilateral obligation (īqā‘) on the basis of option of cancellation. Logically, the existence of most options is not compatible with the nature of unilateral obligation. The present article examines the possibility or impossibility of including the option of cancellation in unilateral obligation with respect to the statuary law and the viewpoints of the jurists and legalists and by rejecting the reasons for validity of condition of option in unilateral obligation, considers such a condition as invalid, although unilateral obligation should be considered valid. Keywords: option of condition, unilateral obligation, cancellation, invalid.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی فقهی حقوقی خیار شرط در ایقاع}, abstract_fa = {در قانون مدنی، خیارات یکی از مباحث مربوط به عقود است. در ماده‌ی 456 ق.م نیز «خیار» ویژه‌ی معامله دانسته شده است. در فقه و حقوق موضوعه، کمتر سخنی از امکان بر هم زدن ایقاع به استناد خیار فسخ به میان آمده است. از نظر منطقی نیز وجود بیشتر خیارها با طبیعت ایقاع سازگاری ندارد. مقاله‌ی حاضر به بررسی امکان یا عدم امکان درج خیار شرط در ایقاع با توجه به حقوق موضوعه و نظرات حقوق‌دانان و فقیهان پرداخته و با رد دلایل صحت شرط خیار در ایقاع، چنین شرطی را باطل دانسته است، هر چند ایقاع را باید صحیح دانست. کلید واژه ها: خیار شرط، ایقاع، فسخ، باطل.}, keywords_fa = {}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_26250.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_26250_936f18768d3f009d1967e84d40e09f3a.pdf} } @article { author = {Īravānī, Jawād and Sulṭānī, ‘Abbās‘alī and Ḥusaynzade bahreini, Muḥammad Ḥusayn}, title = {Internal Legal Alms (Zakāt) from Jurisprudential Point of View}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {43}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i2.11102}, abstract = {Financial assistance to the needy is among the approaches for achieving economic justice and fighting against poverty. This research hypothesizes that in addition to the commonly known zakāt and khums, there is another financial right mentioned in religious doctrines that according to the traditions is called zakāt-i bāṭinī (internal legal alms); that is to say, “an inclusive zakāt levied on the properties of the well-to-do for the purpose of eliminating poverty as a collective obligation, which is different in quantity and conditions from the commonly known zakāt.” Having delved into the terminology, the present paper proceeds to discuss the reasons for the necessity of this type of zakāt with the analysis of the related verses and traditions and touches upon some of its rulings. Keywords: zakāt, internal zakāt, charity, economic justice, poverty.}, keywords = {}, title_fa = {زکات باطنی از دیدگاه فقهی}, abstract_fa = {از راهکارهای دست‌یابی به عدالت اقتصادی و مقابله با فقر، پرداخت های مالی به نیازمندان است. فرضیه‌ی این تحقیق آن است که افزون بر زکات مصطلح و خمس، حق مالی دیگری در آموزه های دینی مطرح شده است که بر پایه‌ی روایات، «زکات باطنی» نام دارد و عبارت است از «زکاتی فراگیر که به هدف رفع فقر و به گونه‌ی وجوب کفایی، به اموال توانگران تعلق می گیرد و از نظر مقدار و شرایط، با زکات مصطلح متفاوت است». این پژوهش، پس از مفهوم‌شناسی واژه ها، ادله‌ی وجوب این زکات را با تحلیل آیات و روایات مربوط، به بحث نهاده و به پاره‌ای از احکام آن اشاره نموده است. کلید واژه ها : زکات، زکات باطنی، صدقه، عدالت اقتصادی، فقر.}, keywords_fa = {}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_26270.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_26270_40db6378f1521fcfebc7c8cd783a254e.pdf} } @article { author = {Bārīklū, ‘Alī Riḍā}, title = {Indirect Proxy}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {43}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i2.11103}, abstract = {If the agent, who has the right to appoint a proxy, exercises his right and appoints another person for pursuing the subject of agency, the appointed person is not the agent of the appointer; rather, he is regarded as the indirect agent of the client. Therefore, if the object of agency is conclusion of a transaction contract and the indirect proxy concludes it, that [contract] belongs to the client, who should fulfill the commitments undertaken thereby, provided that the proxy has not overstepped the limits of his authority. In case the proxy oversteps the limits of his authority, if the object of transaction or its substitute belongs to the client, the contract is not valid, unless the client confirms it explicitly or implicitly. But if the subject of transaction or its substitute is general, the agent or the indirect agent has to fulfill the commitments undertaken in the contract and the client is not committed to fulfill it. Keywords: right to appoint a proxy, out of authority limits, indirect, transaction, proxy, client.}, keywords = {}, title_fa = {وکالت غیرمستقیم}, abstract_fa = {وکیلی که دارای حق توکیل است، اگر حق خود را إعمال و شخص دیگری را برای اجرای موضوع وکالت انتخاب کند، شخص انتخاب شده، وکیل انتخاب کننده نیست، بلکه وکیل غیرمستقیم موکل محسوب می‌شود. بنابراین، اگر مورد وکالت، انعقاد معامله‌ای باشد و وکیل غیرمستقیم، آن را منعقد کند، آن ‌متعلق به موکل است و او باید تعهدات ناشی از آن را اجرا نماید، مشروط بر اینکه وکیل از حدود اختیارات خود تجاوز نکرده باشد. در موردی که وکیل از حدود اختیارت خود تجاوز کند، اگر مورد معامله یا عوض آن مال متعلق به موکل است، قرارداد معتبر نیست؛ مگر این که موکل صراحتاً یا ضمناً آن را تنفیذ کند. اما اگر موضوع معامله یا عوض آن کلی است، وکیل یا وکیل غیرمستقیم باید تعهدات ناشی از عقد را اجرا کند و موکل متعهد به انجام آن نیست. کلیدواژه‌ها : حق توکیل، خارج از حدود اختیارات، غیرمستقیم، معامله، وکیل، موکل.}, keywords_fa = {}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_26294.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_26294_9cd3e3f36b6cc6aa827d902de4a74cae.pdf} } @article { author = {Bāqirī, Saeideh and Bāqirī Aṣl, Ḥaydar}, title = {A Critical Review of the Theories on the Definition of Real Estate in Islamic Law}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {43}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i2.11104}, abstract = {Jurists have presented various theories on the definition of real estate. The numerousness of these theories has led to the ambiguity of the legal concept of real estate; for, all these theories cannot be conformed to the Islamic law due to their contradiction with one another and preferring one over the others requires proving; whereas, the jurists have not presented sufficient legal proofs to prove and conform their theory to the Islamic Law. Unfortunately, no independent investigation including the proposing, examining, and evaluating all these theories has been carried out on this issue, which has created a scholarly gap in research in this respect. Therefore, it is necessary for the researchers to study and elucidate this issue so as to remove the above-mentioned ambiguity and to achieve a theory consistent with Islamic law in definition of real estate. The necessity of doing research on this issue would become more evident when we know that the definition of real estate according to any theory would be followed by specific legal effects. Thus, the present research seeks to set forth the legal definition of real estate according to the existing theories of the jurists and, through critically reviewing them, to obtain and elucidate the research theory according to the Islamic law in legal definition of real estate. This is regarded as the most important finding of the research. Keywords: Islamic Law, definition of real estate, sovereignty, legal and conventional ruling.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی و نقد نظریه های تعریف ملک در حقوق اسلامی}, abstract_fa = {فقیهان، نظریه های گوناگونی را در تعریف مِلک ارایه داده اند. تعدد این نظریه ها، مفهوم فقهی ملک را با ابهام دچار ساخته است؛ زیرا که، همه‌ی این نظریه ها به علت تعارضشان با یکدیگر، نمی توانند با حقوق اسلامی انطباق داشته باشند و ترجیح یکی و کنار گذاشتن سایر نظریه ها، به دلیل نیاز دارد؛ در حالی که فقیهان، دلایل فقهی کافی را برای اثبات و انطباق نظریه‌ی خود با حقوق اسلامی، ارایه نداده اند. متأسفانه، تحقیق مستقلی که حاوی طرح، بررسی و ارزیابی همه‌ی این نظریه ها باشد، در این مسأله صورت نگرفته است و یک خلأ علمی در مسأله‌ی تحقیق مشاهده می شود؛ لذا ضرورت دارد محققان، این مسأله را بررسی و تبیین نمایند تا ابهام مذکور بر طرف و نظریه‌ی منطبق بر حقوق اسلامی در تعریف ملک، تحصیل گردد. ضرورت تحقیق در مسأله، آن‌گاه آشکار می شود که بدانیم تعریف ملک طبق هر نظریه ای آثار فقهی خاصی را به دنبال دارد. بنابراین، تحقیق فعلی، در صدد است تعریف فقهی ملک را بر اساس نظریه های موجود فقیهان طرح نماید و ضمن نقد و ارزیابی آن‌ها، نظریه‌ی تحقیق را بر اساس حقوق اسلامی در تعریف فقهی ملک تحصیل و تبیین کند و این مهم‌ترین یافته‌ی تحقیق، محسوب می شود. کلید واژه ها: حقوق اسلامی، تعریف ملک، سلطنت، حکم شرعی و عرفی.}, keywords_fa = {}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_26327.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_26327_a207d9a68286500fd9192edf066eba26.pdf} } @article { author = {Muḥsinī Dihkalānī, Muḥammad and Hā’irī, Muḥammad Ḥasan and Qabūlī Durafshān, Sayyid Muḥammad Taqī}, title = {A Legal Deliberation on Article 63 of Islamic Penal Law and the Clause 1 to Article 1-221 of the Suggested Bill}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {43}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i2.11105}, abstract = {Article 63 of Islamic penal law defines adultery as: “copulation of a man with a woman who is essentially unlawful (ḥarām) to him, although in dubur (back), in cases other than misapprehended consummation.” Clause 1 of article 1-221 of the new suggested bill, confirming the content of the above article, has also mentioned: “copulation is effected by the insertion of a male’s sex organ into a female’s ghubul (front) or dubur, as deep as the circumcised head.” As it is implied from the above two articles, fulfillment of adultery is subject to the vaginal or anal intercourse with a woman. It is worth mentioning that the contents of these two articles are confirmed by unanimity of the widely known Imāmīs; since the Imāmī jurists have construed adultery as insertion in farj (vagina) and the noted among them have viewed farj as being absolute, including both ghubul and dubur. In contrast, however, there is a view ascribed to a rare group of jurists who believe that insertion in other than qubul is not referent to insertion in farj; hence, to their opinion, insertion in other than farj does not involve adultery. Nevertheless, in view of the latter, insertion in the dubur, even though of a female, in itself denotes another offence called lawāṭ (sodomy). With these explanations, it is clarified that the controversy exists as to the insertion in the female’s dubur, which according to the well-known Imāmī viewpoint is a proof of an adultery offence and, according to a rare verdict, ascertains sodomy. With a reappraisal of both aforementioned views and assessment of the jurists’ evidences, we have taken a third view on this issue. We believe that insertion in the female’s dubur neither ascertains adultery nor actualizes the sodomy offence; rather, it can be an independent offence, whose determination of the limits as well as the degree and type of punishment require a separate search into the proofs. Keywords: insertion, qubul, dubur, adultery, sodomy.}, keywords = {}, title_fa = {تأملی فقهی در ماده‌ی 63 قانون مجازات اسلامی و تبصره‌ی 1 ماده‌ی 1-221 لایحه‌ی پیشنهادی}, abstract_fa = {ماده‌ی 63 قانون مجازات اسلامی، زنا را این گونه تعریف کرده است: «زنا عبارت است از جماع مرد با زنی کـه ذاتاً بر او حـرام است، گرچه در دبر باشـد، در غیر مـوارد وطی شبهه». تبصره‌ی 1 ماده‌ی 1-221 لایحه‌ی جدید پیشنهادی نیز با تأیید مفاد ماده‌ی مذکور آورده است: « جماع با دخول رجولیت به اندازه‌ی ختنه‌گاه در قبل یا دبر زن محقق می‌شود». همان طور که از دو ماده‌ی مذکور بر می‌آید، تحقق زنا به وطی در قبل و یا دبر زن منوط شده است. قابل ذکر است که مفاد این دو ماده مستظهر به موافقت مشهور امامیه است؛ چراکه فقیهان امامیه زنا را به ایلاج در فرج تعبیر نموده‌اند و مشهور ایشان مصداق فرج را مطلق آن و اعم از قبل و دبر دانسته‌اند، اما در مقابل، نظریه‌ای به شواذی از فقها منسوب است که معتقدند ایلاج در غیر قبل، مصداق ایلاج در فرج نیست و لذا، به نظر ایشان دخول در غیر آن، موجب تحقق عنوان زنا نیست. اگر چه به نظر دسته‌ی اخیر، دخول در دبر و لو زن، خود مصداق جرم دیگری به نام لواط است. با این توضیحات مشخص می‌شود، محل نزاع دخول در دبر انثا است که مطابق دیدگاه مشهور امامیه، مصداق جرم زنا و مطابق رأیی نادر محقق عنوان لواط است. نگارندگان با بازخوانی هر دو رأی پیش‌گفته و با ارزیابی مستندات فقیهان، نظر سومی را در مسأله برگزیده است. وی معتقد است که دخول در دبر انثا نه محقق عنوان زنا و نه محصل جرم لواط است، بلکه می‌تواند جرم مستقلی باشد که تبیین حدود و میزان و نوع مجازات آن محتاج به بازجستی دیگر در ادله خواهد بود. کلید واژه‌ها: ایلاج، قبل، دبر، زنا، لواط.}, keywords_fa = {}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_26348.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_26348_7092c5ad747c0cb852c55cf580be9f13.pdf} } @article { author = {‘Alīshāhī Qal‘ajūqī, Abulfaḍl and Nāṣirī Muqaddam, Ḥusayn}, title = {Religious Law Taste}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {43}, number = {1}, pages = {-}, year = {2011}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i2.11106}, abstract = {The word madhāq (taste, perceptive aptitude) in its compound form madhāq-i shari‘at (religious law taste) or madhāq-i shāri‘ (lawmaker’s taste) and the like, have been employed by the Imāmī jurists and theologians for about two centuries. However, no clear definition has been presented for it so far; and this has caused the term, which has had extensive and significant use in the field of inference, to fade into obscurity and ambiguity. The jurists’ apprehension over centuries up to now has been about achieving inference of rulings through reliable legal ways, and to utilize specific proofs on some occasions, and general proofs on other. They have not contented themselves with these two types of proofs and obtained principles beyond laws from the lawmakers’ characteristics, procedures, and behaviors in legislation that, although they have not found a proof for the ruling from the former two types, they have achieved certainty in its confirmation or negation in a positive way. They have found those principles through a collection of rulings rather than from single propositions. It is attempted in this writing to prove the association of the term madhāq-i shāri‘at with more antiquated concepts found in legal language and the books of earlier jurists. In the meantime, while quoting and criticizing the viewpoints existing in madhāq-i shāri‘at (such as reliance on religious law, general public’s interests, and trends of speech), a new definition is presented of this term and, in conclusion, the functions of madhāq-i shāri‘at in the process of reference is dealt with. Keywords: taste, religious law, jurisprudence, caution, habit, wont (da’b), reliance, context.}, keywords = {}, title_fa = {چیستی و کارکردهای «مذاق شریعت»}, abstract_fa = {واژه ی« مذاق» در ترکیب اضافی« مذاق شریعت» یا « مذاق شارع» و مانند آن، قریب به دو سده است که در لسان فقیهان و اصولیان امامی به کار می روند، ولی هیچ گاه تعریف گویایی از آن، ارایه نشده است و همین نکته باعث شده تا این واژه که کاربرد وسیع و مهمی در عرصه-ی استنباط دارد، مفهوماً و مصداقاً دچار ابهام و ایهام گردد. دغدغه این بوده است که از راه های شرعیِ معتبر به استنباط احکام بپردازند و گاه از ادلّه ی خاص و در جاهایی از ادلّه ی عام بهره گیرند. آن ها به این دو گونه دلیل، بسنده نکرده و از ویژگی ها، شیوه ها و رفتارهای شارع در قانون گذاری، اصولی فراتر از قوانین، به دست آورده که هرچند در دو دسته ی پیشین، دلیلی را بر حکمی، نیافته، ولی به گونه ی یقینی، به اثبات و یا نفی آن، باور پیدا کرده اند. آن اصول را نه از تک گزاره ها، بلکه از مجموعه ی احکام یافته اند و نام مذاق شریعت را بر آن نهاده اند. در این نوشتار تلاش شده است تا پیوستگی اصطلاح مذاق شریعت با مفاهیم پُردیرینه که در لسان شریعت و کتاب-های فقیهان پیشین وجود دارد به اثبات برسد. همچنین ضمن نقل و نقد دیدگاه هایی که در مذاق شریعت وجود دارد (مانند: ارتکاز شریعت، مصالح عامّ و سیاقات کلام)، تعریفی تازه از آن ارائه شده و در انجام سخن، به کارکردهای مذاق شریعت در فرآیند استنباط پرداخته شده است. کلید واژه ها: مذاق، شرع، فقه، مصلحت، احتیاط، عادت، دَأب، ارتکاز، سیاق.}, keywords_fa = {}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_26381.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_26381_89e58269ed63992081700a6d30db9ac7.pdf} }