@article { author = {Riḍā’ī Rād, ‘Abd al-Ḥusayn}, title = {Amendment to the Law of the Inheritance of Wife in the Mirror of Jurisprudence}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {44}, number = {4}, pages = {-}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i0.9081}, abstract = {In this article a part of the amendment to the Iranian Civil Law, i.e. amendment to article 946, ratified in Bahman/February 1378/1999, is analyzed from the legal point of view. This article, according to which a significant change has taken place in the way the wife inherits from her husband and the civil law has distanced from the views of the renowned majority of the Shī‘a jurists and has approached the views of the Sunnī jurists and the uncommon and rare views of the earlier Shī‘a jurists. Also, with the aim of upgrading the legitimacy of the statutes while preserving the dynamism and realism of the existing laws, the degree of conformity of the above-mentioned amendment with the jurisprudential standards and the reasons that can weaken or confirm it is examined so that with such discourses the ground is paved for the systematization of changing laws and more and more closeness of the laws to the Islamic standards in the future and realization of the most important ideal of the Islamic Revolution, i.e. the Islamization of the ḥukūma (Islamic rule) and society and the most important principle of the Constitution, i.e. the forth principle.}, keywords = {inheritance of women,inheritance of wife,movable properties,plot of land,standing property,amendment to the article 964 of Civil Law}, title_fa = {اصلاحیه قانون ارث زوجه در آیینه فقه}, abstract_fa = {در این مقاله بخشی از اصلاحیۀ قانون مدنی ایران که در بهمن ماه 1387 شمسی به تصویب رسیده است، یعنی اصلاحیۀ ماده 946 که مطابق آن تغییر مهمی در نحوۀ ارث بری زوجه از همسر خود صورت گرفته است و قانون مدنی از نظر مشهور فقهای شیعه فاصله گرفته و به نظر فقهای اهل سنت و نظرهای نادر و متروک بعضی از فقهای متقدم شیعه نزدیک شده است، از دیدگاه فقهی مورد تحلیل قرار می‌گیرد و با هدف ارتقای میزان مشروعیت قوانین موضوعه در ضمن حفظ پویایی و واقع گرایی قوانین موجود، میزان تطبیق اصلاحیۀ مذکور با موازین فقهی و دلایلی که می‌تواند تضعیف کننده یا مؤید آن باشد مورد بررسی قرار می‌گیرد تا با این گونه مباحث، زمینۀ ضابطه‌مندتر شدن تغییر قوانین و نزدیکی هر چه بیشتر قوانین با موازین اسلامی در آینده و تحقق مهم‌ترین آرمان انقلاب اسلامی یعنی اسلامی شدن حکومت و جامعه و مهم‌ترین اصل قانون اساسی یعنی اصل چهارم فراهم آید.}, keywords_fa = {زن,ارث,زوجه,اموال منقول,عرصه,اعیان,اصلاحی,ماده 946,قانون مدنی ایران}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_27339.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_27339_e3129326a041513704ddfe8732ea5ebc.pdf} } @article { author = {Sha‘bānī, Muḥammad Ḥusayn}, title = {Lapse of Retaliation (Qiṣāṣ) through Pardon by Some of the Legal Guardians}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {44}, number = {4}, pages = {-}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i0.13048}, abstract = {It is stipulated in our Islamic jurisprudence and law that when a person is killed and he or she has several legal guardians, if some of the guardians pardon, the remaining guardians have the right to retaliate in qiṣāṣ provided that they pay the share of the blood money to those demanding blood money. It is pronounced in the article 264 of Islamic Penal Code that: “If there are several legal guardians [heirs] of the murdered person, retaliation is enforced by the agreement of all of them. If all of them demand retaliation of the murderer, he will be retaliated in qiṣāṣ; and if some of them demand retaliation and others demand blood money, those who demand retaliation can retaliate the murderer in qiṣāṣ, but they have to pay for the share of blood money of those others who demanded for blood money. If some of the legal guardians pardon for free, others can retaliate the murderer in qiṣāṣ after having paid the share of the pardoners.” However, in regard to numerous traditions stating that the right to retaliate is voided with the pardon granted by some of the legal guardian, and in respect to the fact that some jurists and exegetes have stipulated that in case of pardon by some of the legal guardians the right to qiṣāṣ of the remaining guardians turns into blood money; and since it seems that the reasons for the lapse of qiṣāṣ enjoy more certainty, it is necessary that the two parties’ evidences concerning this issue be re-examined.}, keywords = {lapse of qiṣāṣ,pardon,blood money,legal guardians,murder}, title_fa = {سقوط قصاص با عفو برخی از اولیاء}, abstract_fa = {در فقه و حقوق اسلامی ما چنین تقریر شده است که هرگاه شخصی کشته شود و چند ولی داشته باشد، اگر برخی از اولیای دم عفو کنند افراد باقی مانده حق قصاص دارند به شرطی که سهم دیۀ افراد خواهان دیه را پرداخت نمایند. در قانون مجازات اسلامی ماده 264 آمده است: «درصورتی که ولی دم متعدد باشد موافقت همۀ آن‌ها در قصاص لازم است؛ چنانکه همگی خواهان قصاص قاتل باشند قاتل قصاص می‌شود، و اگر بعضی از آن‌ها خواهان قصاص و دیگران خواهان دیه باشند، خواهان قصاص می‌توانند قاتل را قصاص کنند، لکن باید سهم دیۀ سایر اولیای دم را که خواهان دیه هستند بپردازند؛ اگر برخی از اولیای دم به طور رایگان عفو کنند، دیگران می‌توانند بعد از پرداخت سهم عفو کنندگان به قاتل، او را قصاص نمایند.» ولی با عنایت به روایات متعددی که می‌گوید با عفو برخی از اولیای دم حق قصاص ساقط می‌شود، و نظر به این که بعضی از فقها و مفسران تقریر نموده‌اند که در صورت عفو برخی از اولیاء حق قصاص افراد باقی مانده تبدیل به دیه می‌شود، و از آن جا که به نظر می‌رسد دلایل سقوط قصاص از اتقان بیشتری برخوردار است لازم است ادلۀ طرفین دربارۀ این مسئله مورد بررسی مجدد قرار گیرد.}, keywords_fa = {سقوط قصاص,عفو,دیه,اولیای دم,قتل}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_27364.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_27364_dac00e5140bf54e0d4f4bca19d766a13.pdf} } @article { author = {‘Ilmī Sūlā, Muḥammad Riḍā}, title = {A Deliberation on the Necessity of Imitating the Most Learned}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {44}, number = {4}, pages = {-}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i0.13049}, abstract = {The present article studies the issue of the “necessity of imitating the most learned (a‘lam)”. To this end, while comparing the evidences of the proponents and the opponents of the necessity of imitating the most learned and, explicating the weak points of the former viewpoint, it draws the conclusion that the viewpoint of the permissibility of imitating the master jurist (mujtahid) in general, whether the most learned or not, is free of problem and likely to enjoy more solidity and strength; a view which is contradictory to the generally accepted view.}, keywords = {legal reasoning (ijtahād),imitation (taqlīd),the most learned master jurist,necessity of imitating the most learned}, title_fa = {درنگی در لزوم تقلید اَعلَم}, abstract_fa = {مقالۀ حاضر به بررسی موضوع «لزوم تقلید اعلم» می‌پردازد. به همین منظور، ضمن مقایسۀ ادلۀ موافقان و مخالفان لزوم تقلید اعلم و تبیین نقاط ضعف دیدگاه نخست، چنین نتیجه می‌گیرد که دیدگاه جواز تقلید از مطلق مجتهد، اعم از اعلم و غیر اعلم، خالی از اشکال بوده، بلکه از استحکام و قوّت بیشتری برخوردار است و این نظریه با دیدگاه مشهور در این زمینه، در تضاد است.}, keywords_fa = {اجتهاد,تقلید,مجتهد اعلم,لزوم تقلید اعلم}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_27386.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_27386_e6f3d5ba30326c42d2708b661d0de3f4.pdf} } @article { author = {‘Alīshāhī Qal‘ajūqī, Abulfaḍl and Arzhang, Ardavān}, title = {Proportion of Ordinance and Subject: Functions and Mechanism of Recognition in the Jurists’ Expression}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {44}, number = {4}, pages = {-}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i0.9868}, abstract = {One of the requisites for proper understanding of the legal statutes (nuṣūṣ) is that the legislator and the jurist, along with other wise people in various scenes of life, should enjoy collective wisdom and, besides having their own personal viewpoints, they should possess general consciousness and mental background; as this collective consciousness can have a significant role in proper understanding of religious, and specially, legal texts. The religious researchers have since long ago been concerned as not to be negligent of the role of these general and conventional beliefs, conjectures, and impressions. The principle of “proportion of ordinance and subject”, which is rooted in these same general impressions and rationalizations, concerns the suitability and compatibilities between the ordinance and subject in any religious statute with a conventionalist view and at the same time confirmed by religious law (sharī‘a) that by proper understanding it is found out that the ordinance is absolute or restrained; that it has generality in its subject or is designated; or in some instances the ordinance is permeated to other instances by achieving the cause. It is attempted in this article that by a proper definition of the proportion between ordinance and subject and proving it by delving into the viewpoints of the jurists and legal theoreticians to point out the mechanisms for its recognition; and with the scattered evidences and sayings of the jurists on various subjects, its function in statutes to be identified and in the end some applications of this law to be indicated.}, keywords = {proportion,ordinance,Subject,appearance,conjecture}, title_fa = {مناسبت حکم و موضوع: کارکردها و سازوکارهای تشخیص در بیان فقیهان}, abstract_fa = {یکی از بایسته ها برای فهم درست نصوص قانونی، این است که قانون گذار و فقیه، همراه با دیگر خردمندان از افراد نوع خویش در عرصه های گوناگون زندگی، از خرد جمعی بهره مند شده باشد و افزون بر اینکه دیدگاه های شخصی خویش را دارد، از آگاهی و زمینۀ ذهنی عمومی نیز برخوردار باشد که این آگاهی جمعی می تواند در فهم درست از متون دینی و مخصوصاً فقهی و قانونی نقش بسزایی داشته باشد. دغدغۀ دانش پژوهان دینی از دیرباز بر این بوده است که از نقش این باورها، ارتکازها و برداشت های عمومی و عرفی غافل نمانند. اصل «مناسبت حکم و موضوع» که ریشه در همین برداشت ها و خردورزی های عمومی دارد با نگاهی عرف گرایانه و در عین حال مورد تأیید شرع، به سازواری و سازگاری های میان حکم و موضوع در هر نص دینی نظر دارد و با فهم درست آن پی برده می شود که حکم اطلاق دارد و یا تقیید می خورد؛ در موضوع خود عمومیت دارد و یا اینکه تخصیص خورده است؛ و در برخی موارد با دستیابی به علت، حکم را به دیگر موارد سرایت می دهد. در این نوشتار کوشیده شده است با تعریف درستی از مناسبت میان حکم و موضوع و اثبات حجیت آن با سیر در آرای فقیهان و اصولیان، به ساز و کارهای تشخیص آن اشاره شود و با استنادها و اقوال فقهاء در موضوعات گوناگون، کارکردهای آن در نصوص شناسایی گردد و در پایان برخی تطبیقات آن نشان داده شود.}, keywords_fa = {مناسبت,حکم,موضوع,ظهور,ارتکاز}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_27414.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_27414_8c5fdfdafcd312c5613c9ff8a37914d9.pdf} } @article { author = {Gulbāghī Māsūla, Sayyid ‘Alī Jabbār}, title = {Examining the Principles of Legitimacy of the Nullifying Condition in Shī‘a Jurisprudence}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {44}, number = {4}, pages = {-}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i0.6309}, abstract = {A little deliberation on the contents of the contracts concluded between the real and legal persons reveals that nowadays the nullifying condition is gradually being included as one of the conditions of contracts. The legitimacy of this position of suspending the forcible dissolution of contract in Shī‘a jurisprudence is the subject of a fundamental research, which the present article attempts to report with descriptive method, relying on the library studies within the limits of the written legacy of the Shī‘a jurisprudence. Observing the two existing viewpoints and analyzing and examining the reasons of each of the proponents and opponents of the legitimacy of nullifying condition, with regard to the Sunnī and Shī‘ī evidences, makes the acceptance of the legitimacy of nullifying condition inevitable; and, as such, the non-sufficiency of the words of the opponents of the legitimacy of nullifying condition, in itself, confirms this fact.}, keywords = {dissolution of the contract,suspension of the forcible dissolution,nullification,nullifying condition,legitimacy of the nullifying condition}, title_fa = {بررسی مبانی مشروعیت شرط فاسخ در فقه شیعه}, abstract_fa = {اندک درنگ در مندرجات قراردادهای منعقده بین اشخاص حقیقی و حقوقی، نمایان می‌سازد که امروزه، اندک اندک، شرط فاسخ، یکی از شروط قراردادها را به خود مختص می‌سازد. مشروعیت این نهاد تعلیق انحلال قهری قرارداد در فقه شیعه، مسئله‌ای است که موضوع پژوهش بنیادی‌ای را سامان می‌دهد که مقالۀ حاضر به روش توصیفی با اتکا به مطالعات کتابخانه‌ای در محدودۀ میراث مکتوب فقه شیعه به گزارش آن اهتمام دارد. رصد دو دیدگاه موجود و تحلیل و بررسی دلایل هر یک از موافقان و مخالفان مشروعیت شرط فاسخ، با توجه به ادلۀ عام و خاص موجود، پذیرش مشروعیت شرط فاسخ را گریز ناپذیر می‌سازد؛ چنان که عدم کفایت سخنان مخالفان مشروعیت شرط فاسخ، خود مؤیدی بر این حقیقت است.}, keywords_fa = {انحلال قرارداد,تعلیق انحلال قرارداد,شرط انفساخ,شرط فاسخ,مشروعیت شرط فاسخ}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_27440.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_27440_882c567e49a0b774d525108f8d1b3ac5.pdf} } @article { author = {Qabūlī Durafsh, Dr. Sayyid Muḥammad Mahdī and Muḥsinī, Sa‘īd}, title = {The General Rules Governing the Contracts for the Utilization of Literary and Artistic Rights in Iran through Comparative Study in French and Egyptian Law}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {44}, number = {4}, pages = {-}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i0.9569}, abstract = {Law Department, Ferdowsi University of Mashhad The importance of the exploitation contracts protecting the literary and artistic rights has, in some legal systems like France, resulted in the devising of general and common regulations about the formation of the above-mentioned contracts. However, so far no independent section has been thought of in the Iranian legal system for explicating common regulations governing these categories of contracts. Contrary to some predictions, such formalities as the contracts being in written form in the French and Egyptian laws, the formation of exploitation contracts has no formalities in the Iranian legal system. In the above legal systems, making exploitation contracts for the financial rights of the producer is feasible by his/her conventional or legal representative; but the exertion of the non-material aspects intermingled with it is in the authority of the producer himself/herself. Similarly, the general transfer of the future literary works is in principle regarded as void. Besides, the topical domain and different transferential rights, their quality and the procedure for exploiting it should be determined. As for the exchange contracts for exploiting literal and artistic rights in French law, the necessity of participation of the producers in the incomes of exploitation of one’s work is established; whereas, in Egyptian legal system there is no possibility for the relative participation, determining a fixed sum, or a combination of it. In the Iranian legal system, no special regulation is established in this respect and this issue is included in the general regulations.}, keywords = {individual proprietorship,proprietorship of literary and artistic works,exploitation contract,material rights,producer}, title_fa = {قواعد عمومی حاکم بر قراردادهای بهره‌برداری از حقوق ادبی و هنری در ایران با مطالعۀ تطبیقی در حقوق فرانسه و مصر}, abstract_fa = {اهمیت قراردادهای بهره‌برداری از حقوق ادبی و هنری، در برخی از نظام‌های حقوقی همچون فرانسه، به وضع مقررات عمومی و مشترک درخصوص تشکیل قراردادهای مزبور منتهی گردیده است. لیکن تاکنون در نظام حقوقی ایران بخش مستقلی برای تبیین قواعد مشترک حاکم بر این دسته از قراردادها اندیشیده نشده است. برخلاف پیش بینی برخی تشریفاتی از قبیل کتبی بودن قرارداد در حقوق فرانسه و مصر، در نظام حقوقی ایران تشکیل قرارداد بهره‌برداری هیچ گونه تشریفاتی ندارد. در نظام‌های حقوقی مزبور، انعقاد قراردادهای بهره‌برداری از حقوق مادی پدیدآورنده، توسط نمایندگان قراردادی یا قانونی وی امکان‌پذیر است؛ لیکن اعمال جنبه‌های معنوی آمیخته به آن در صلاحیت شخص پدیدآورنده می‌باشد. همچنین اصولاً انتقال کلی آثار آینده باطل دانسته شده است. به علاوه باید قلمرو موضوعی و انواع حقوق انتقالی، کمیت آن و کیفیت و شیوۀ بهره‌برداری از اثر تعیین گردد. درخصوص قراردادهای معاوضی بهره‌برداری از حقوق ادبی و هنری، در حقوق فرانسه، اصل لزوم مشارکت پدیدآورندگان در عواید بهره‌برداری از اثر خود پیش‌بینی شده است در حالی که در نظام حقوقی مصر امکان مشارکت نسبی، تعیین مبلغی مقطوع و یا ترکیبی از آن وجود دارد. در حقوق ایران مقررات ویژه‌ای در این خصوص پیش بینی نشده و موضوع مشمول قواعد عمومی است.}, keywords_fa = {مالکیت فکری,آثار ادبی و هنری,قرارداد بهره‌برداری,حقوق مادی,پدیدآورنده}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_27468.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_27468_6453293a28aaf415fae3e0f7989f4102.pdf} } @article { author = {Malikī, Fā’iza and Ḥā’irī, Muḥammad Ḥusayn and Fakhla‘ī, Muḥammad Taqī}, title = {A Research on the Historical Course of Tanqīḥ al-Manāt in Imāmī Jurisprudence}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {44}, number = {4}, pages = {-}, year = {2013}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i0.10925}, abstract = {Tanqīḥ al-manāṭ (refinement of the basis of the ruling) is the refining and elaborating of the reason and basis of a ruling of the redundant features along with decreeing and generalizing it to any case that enjoys a common feature. Tanqīḥ al-manāṭ was brought up first by the Sunnīs in the fifth/twelfth century and later on in the seventh/fortieth century was explicitly and formally raised among the Shī‘as. (However, implicit approaches to it had already been adopted, as well) This approach had later been more or less of interest to the jurists and they had made reference to it and talked about it, too.In this article, the approach of the jurists has been analyzed and explicated from the beginning up to the present in terms of the opinion and viewpoints in action and evidences in various periods. It is also clarified, in conclusion, that except one of the jurists for some justifiable reason, no body disagrees in general with the authenticity of tanqīḥ al-manāṭ and almost all accept the authenticity of the definite tanqīḥ al-manāṭ and that only some great scholars have restricted its authenticity to the non-devotional rulings. On the other hand, however, all the Imāmī jurists disagree with the presumptive (ẓannī) tanqīḥ al-manāṭ and only a few of the notable Imāmī scholars have regarded as valid the presumptive tanqīḥ al-manāṭ supported by lafẓ (term, wording) and some others have regarded as valid the confided tanqīḥ al-manāṭ.}, keywords = {tanqīḥ al-manāṭ,the basis of the ruling (manāṭ) refinement (tanqīḥ),annulment of the differentiating,annulment of specification}, title_fa = {پژوهشی در سیر تاریخی تنقیح مناط در فقه امامیه}, abstract_fa = {تنقیح مناط، عبارت است از خالص کردن و منقح کردن علت و مناط حکم از اوصاف و خصوصیات زائد همراه حکم و تعمیم آن به هر مورد برخوردار از ویژگی مشترک. تنقیح مناط، نخستین بار در سدۀ پنجم توسط اهل سنت مطرح شد و بعدها در سدۀ هفتم به طور صریح و رسمی، در بین شیعه مطرح گشت. (اگر چه پیش از آن نیز رویکردهایی غیر صریح به آن صورت گرفته بود). این روش بعد از آن نیز کم و بیش مورد توجه فقها بوده و به آن استناد جسته و در موردش سخن رانده‌اند. در این مقاله چگونگی رویکرد فقیهان از آغاز تا به امروز در آراء و نظریات و در عمل و استنادات، در ادوار مختلف، مورد تحلیل و تبیین قرار گرفته و در نتیجۀ آن مشخص می‌شود که جز یکی از فقها، به دلیلی قابل توجیه، هیچ کس به کلی با حجیت تنقیح مناط مخالف نیست و تقریباً همه حجیت تنقیح مناط قطعی را می‌پذیرند و تنها تنی چند از بزرگان، حجیت آن را در احکام غیر تعبدی محدود کرده‌اند؛ اگر چه که از طرف دیگر، عموم فقهای امامیه با حجیت تنقیح مناط ظنی مخالفند و تنها بعضی از اعلام امامیه، تنقیح مناط ظنی مستند به لفظ و بعض دیگر تنقیح مناط اطمینانی را معتبر دانسته‌اند.}, keywords_fa = {تنقیح مناط,مناط,تنقیح,الغای فارق,الغای خصوصیت}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_27508.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_27508_5de1d49b242cd1e3c2ae297da28c36d3.pdf} }