@article { author = {Ahangari, Ehsan and Mahdavi, Asghar Agha}, title = {A comparative study of the similarities and differences between ‘assisting’ and ‘causing’ within two rules: the prohibition of ‘assistance with sins’ and ‘causation’}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {47}, number = {4}, pages = {9-30}, year = {2016}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v47i23.34296}, abstract = {Assistance with sins’ and ‘causation’ are two important jurisprudential rules with crucial implications. ‘Assisting’ and ‘causing’ as derived from those rules have a lot in common. At the same time, what their differences are seems to be an important issue. The subtle differences between the two sometimes lead to confused identifications and examples of each might be mistaken with the other. We have examined the differences between the two within five areas. These are as follows: discussion of centrality or non-centrality of each, sobriety of the assistant as condition or non-condition, intention as a condition for the truth of the two issues, inclusion of the two rules in the context of abandonment or non-abandonment (continuity), and expression of obligatory and situational rulings on ‘assisting’ and ‘causing.’}, keywords = {assistance,assisting,causation,causing}, title_fa = {بررسی تطبیقی وجوه افتراق و اشتراک معین و سبب در دو قاعده حرمت اعانه بر اثم و تسبیب}, abstract_fa = {تسبیب و اعانه دو قاعده فقهی مهم به شمار می‌روند که آثار مهمی بر آن‌ها بار می‌شود. معین و سبب که ماحصل این دو قاعده است دارای شباهت زیادی می‌باشند و اینکه چه فرقی دارند بسیار مبهم است. تفاوت‌های ظریف این دو گاهی موجب خلط در تطبیق گشته و مصادیق هر یک با دیگری اشتباه گرفته می‌شود. ما در پنج محور تفاوت‌های دو عنوان فوق را بررسی نموده‌ایم. بحث از محوریت یا عدم محوریت هر یک، اشتراط و عدم اشتراط مباشر عاقل، اشتراط قصد در صدق دو عنوان، شمول دو قاعده نسبت به ترک و عدم ترک و بیان حکم تکلیفی و وضعی اعانه و تسبیب محورهای این مقاله را تشکیل می‌دهد.}, keywords_fa = {اعانه,معین,تسبیب,سبب}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_30348.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_30348_2b1aa5ebcf8dbfac8e74a42ae426493e.pdf} } @article { author = {Ahmadpour, Akbar}, title = {An examination of selling forbidden meat to unbelievers}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {47}, number = {4}, pages = {31-53}, year = {2016}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v47i23.36555}, abstract = {The question has long been asked whether the meat of animals not purified in accordance with Islamic law and thus considered ‘dead’ can be sold to non-Muslims who do not adhere to Islamic legal purification. Can the profits of such a trade be earned and enjoyed, or will it be unlawful and prohibited? In fact, selling ‘the dead’ in terms of their non-food advantages, whether to Muslims or unbelievers, has been considered as permissible by a number of jurists. Nevertheless, as regards their trade for edible consumption, most jurists favor the jurisprudential theory advancing the prohibition of selling ‘the dead’ even to non-Muslims. The present article, however, is in favor of selling forbidden meat to unbelievers. Hence, this study analyzes and critiques the reasons proposed by those who consider this trade as prohibited. In addition, a number of reasons supporting the notion of permissibility will be provided.}, keywords = {forbidden meat,selling,permissibility,non-Muslim,dead,Islamic market}, title_fa = {درنگی بر فروش گوشت حرام به کافران}, abstract_fa = {این پرسش از دیرباز مطرح بوده است که آیا می‌توان گوشت حیواناتی را که فاقد تذکیه شرعی است و در نگاه شریعت «میته» تلقی می‌شود، به غیر مسلمانان که باوری به تذکیه شرعی ندارند فروخت و از منافع آن سود جست یا این فروش حرام و نارواست؟ هر چند فروش میته به لحاظ بهره‌وری‌های غیرخوراکی، چه به مسلمان و یا کافر، از سوی شماری از فقیهان جایز قلمداد شده است، اما در حوزه بهره‌وری‌های خوراکی، مشهور فقیهان از نظرّیه حرمت فروش میته، حتی به غیرمسلمانان، جانب‌داری نموده و آن را نپذیرفته‌اند؛ اما در این مقاله از روا بودن فروش گوشت حرام به کافران دفاع شده و ضمن واکاوی و نقد مستندات قائلان به حرمت، دلایلی نیز بر اباحه این فروش برپا گشته که از نظر پژوهشیان خواهد گذشت.}, keywords_fa = {گوشت‌های حرام,فروش,جواز,غیرمسلمانان,میته,بازار اسلامی}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_30372.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_30372_971fe45abe79007363ac1c87fa862b1f.pdf} } @article { author = {Abolqasemi Dehaghani, Narjes and Varaee, Seyed Javad}, title = {A comparative study of legislation in the views of ‘Sheikh Fazlollah Nouri’ and ‘Mirza Mohammad Hussein Naini’}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {47}, number = {4}, pages = {55-72}, year = {2016}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v47i23.34612}, abstract = {Legislation was one of the concepts and issues of intense debate among different political and religious currents in the Persian Constitutional Era In accordance with the definitions each of these streams of thought provided for legislation and its scope in Islam, various positions were held against the Constitutional Movement having law and legislation as part of its main principles. In this article, the views of Sheikh Fazlollah Nouri and Mirza Mohammad Hussein Naini as representatives of two important currents that were at odds with each other are discussed. And in response to the question of permissibility and non-permissibility of legislation and its territory in the views of these two scholars of the Constitutional Era, a number of issues are mentioned as the reasons for the variety of opinions. These issues include difference of opinions in the range of human legislation, being minimum or maximum (the conventional and the non-authoritative), jurisprudential differences in different understandings of religious texts (different understandings of the political system during the Ghaybah or the Occultation), differences in principles and the methodology of using evidences to infer rules, difference in perspectives towards man and religion. As a result, both views acknowledge the possibility of legislation for human society, where this legislation is based on canonical reasons and fulfilled through Ijtihad of ‘sovereign ruler’ or ‘the National Assembly’ in an identifiable territory and under certain terms and conditions (not being incompatible with Islam or being consistent with Islam).}, keywords = {legislation,scholars of the Persian Constitutional Era,Sheikh Fazlollah Nouri and Mirza Mohammad Hussein Naini}, title_fa = {بررسی تطبیقی قانون‌گذاری در آراء «شیخ فضل‌الله نوری» و «میرزای نائینی»}, abstract_fa = {قانون‌گذاری از مفاهیم و موضوعات مورد بحث میان جریان‌های سیاسی و مذهبی مختلف در دوران مشروطه بوده است که متناسب با تعریفی که هر یک از جریان‌ها از قانون‌گذاری و حیطه آن در اسلام ارائه داده‌اند مواضع مختلفی در برابر نهضت مشروطیت که یکی از اصول اصلی آن قانون و قانون‌گذاری است اتخاذ کرده‌اند. آراء شیخ فضل‌الله نوری و میرزای نائینی به‌عنوان نمایندگان دو جریان مهم که در تقابل با یکدیگر بودند در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است و در پاسخ به سؤال از «جواز و عدم جواز قانون‌گذاری و قلمرو آن در آراء این دو عالم عصر مشروطه»؛ مسائلی چون تفاوت رأی در حداقلی و حداکثری بودن محدوده قانون‌گذاری بشر (عرفیات و غیر منصوصات)، تفاوت اجتهادی در فهم متفاوت از متون دینی (فهم متفاوت از نظام سیاسی شیعه در عصر غیبت)، اختلاف در مبانی و چگونگی استفاده از ادله استنباط احکام و اختلاف در دیدگاه انسان شناسانه و دین‌شناسانه؛ به‌عنوان دلایل اختلاف برشمرده می‌شود. در نتیجه در هر دو دیدگاه امکان قانون‌گذاری برای جامعه بشری وجود دارد که این قانون‌گذاری با استناد به دلایل شرعی و به کمک اجتهاد از سوی «سلطان صاحب شوکت» یا «مجلس شورای ملی» در قلمرو مشخص و با شروط خاصی (عدم تغایر با اسلام یا مطابقت با اسلام) صورت می‌گیرد.}, keywords_fa = {قانون‌گذاری,علمای مشروطه,شیخ فضل‌الله نوری,میرزای نائینی}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_30407.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_30407_2927d07a2c1851b0ce3cb2e381b15420.pdf} } @article { author = {Bagheri Asl, heydar}, title = {A study into the inheritance of credential-right by the wife from the husband’s transactions}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {47}, number = {4}, pages = {73-94}, year = {2016}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v47i23.20458}, abstract = {One of the issues in the field of inheritance is the inheritance of credential-right by the wife from the husband’s trades. Unfortunately, Iranian statute law has not specified this verdict, and Article 445 of Civil Law merely states that: ‘Each of the credentials, after death, is transferred to the heir.’ Although the ruling is applicable to the mentioned article regarding the inheritance of credential-right by the wife from the spouse’s trading, any acceptance of the verdict is in conflict with the provisions of article 946 Civil Law, since credential inheritance is of the rights-inheritance type and this article, whether before or after the reform of 1387 (2008), does not consider even the immovable property of the spouse as inheritable to the wife, let alone his rights (here, the credentials). This situation also occurs in the words of jurists, because on the one hand, they acclaim a consensus on the inheritance of all credentials, and on the other hand, they differ in terms of the inheritance of some, including the inheritance of credential-rights from the trades of the husband. Hence, both in the articles 445 and 946 and in the words of jurists pertaining to the inheritance of credential-right by the wife from the spouse’s trading, contradictions have emerged. This research is aimed at resolving the conflict with reference to Imamiyah law.}, keywords = {inheritance,the inheritance of credential-right,the wife,the husband,the husband’s trading}, title_fa = {بررسی ارث حق خیار زوجه از معاملات زوج}, abstract_fa = {یکی از مسائل ارث، ارث حق خیار برای زوجه از معاملات زوج است. متأسفانه حقوق موضوعة ایران نیز به حکم این مسئله تصریح نکرده و تنها در مادة 445 ق.م مقرر داشته است: «هریک از خیارات، بعد از فوت، منتقل به وارث می‌شود»، هرچند اطلاق این حکم مادة مذکور در ارث بردن حق خیار برای زوجه از معاملات زوج است، ولی پذیرش این حکم متعارض با مفاد مادة 946 ق.م است، زیرا ارث خیار از نوع ارث حقوق است و مادة اخیر، اعم از قبل یا بعد از اصلاح 1387، حتی خود اموال غیرمنقول زوج را قابل ارث برای زوجه نمی‌داند، چه بماند حقوق آن‌که اینجا همان خیار باشد. این وضعیت در اقوال فقیهان نیز مشاهده می‌شود، زیرا آنان از یک‌طرف ادعای اجماع بر ارث تمامی خیارات کرده و از طرف دیگر در ارث برخی از خیارات و از جمله ارث حق خیار از معاملات زوج اختلاف نموده‌اند و بدین ترتیب هم در مواد 445 و 946 ق.م و هم در اقوال فقیهان نسبت به ارث حق خیار زوجه از معاملات زوج تعارض پدید آمده است. این تحقیق درصدد حل این تعارض با استناد به حقوق امامیه است.}, keywords_fa = {ارث,ارث حق خیار,زوجه,زوج و معاملات زوج}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_30436.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_30436_1a09c19c4e591b8d61d734d4163e9041.pdf} } @article { author = {Ghobadi, Kaveh and Elmi, Mohammadreza}, title = {Identifying dementia as an issue}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {47}, number = {4}, pages = {95-117}, year = {2016}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v47i23.32855}, abstract = {Since the formulation of rulings is directly related to the refinement of issues, the present paper aims at outlining the extent of a mental disorder namely dementia, so that from this perspective an acceptable separation between this and other psychiatric disorders can be achieved in the realm of jurisprudence. Evaluation of narratives, comparing jurisprudential rulings issued in the case of people with mental disorders in various chapters of jurisprudence, and the use of methods such as lexical aggregation and subtraction of meanings, form the basis of achieving that objective. In addition, examining literal and technical meanings, as well as the errors of case-sensitive meanings pertaining to identification of the issue have been perceived as inevitable. The study shows that one of the most important factors involved in the making of ambiguous and ineffective rulings in the case of psychiatric patients is the lack of proper understanding of mental disorders and their definitional boundaries. Therefore, it is suggested that before any investigation and articulation of rulings, every mental disorder should be compared with neighboring concepts; so that in addition to a clear understanding of the subject, the intermingling of titles and the articulation of non-efficient rulings can be avoided. Moreover, by drawing a link between mental disorders in jurisprudence and the ones in psychology, an approximation to the images of the two sciences will be made and the question of efficiency of jurisprudential rulings shall also be considered.}, keywords = {dementia,jinnah,mental patients,mental deficiencies}, title_fa = {موضوع‌شناسی عته}, abstract_fa = {از آنجا که میزان تنسیق احکام نسبت مستقیمی با تنقیح موضوعات دارد؛ ترسیم گسترة یکی از عارضه‌های عقلی به نام عته به‌عنوان هدف این نوشتار انتخاب شده است تا بتوان از این منظر به تفکیک قابل قبولی بین این موضوع و سایر عارضه‌های روانی در فقه دست یافت. ارزیابی روایات، مقایسه احکام فقهی صادر شده در مورد مبتلایان به عارضه‌های عقلی در ابواب مختلف فقه و استفاده از روش‌هایی چون تجمیع الفاظ و تفریق معانی، شاکله دست‌یافتن به هدف فوق بوده که در کنار آن بررسی معانی لغوی و اصطلاحی و خطاهای مفهوم به مصداق نیز به‌عنوان تعیین محل بحث، ناگزیر بوده است. این تحقیق نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین عوامل صدور احکام مبهم و غیر کارآمد در مورد بیماران روانی عدم درک صحیح نسبت به اختلالات روانی و حد و مرز آنان است. لذا پیشنهاد می‌نماید که برای بررسی و صدور احکام، نخست هر عارضه روانی با مفاهیم مجاور خود مقایسه گردد تا علاوه بر درک صحیح‌تر نسبت به موضوع، از آمیختگی عناوین و صدور احکام بلامحل نیز جلوگیری شود و دیگر آنکه با برقراری پیوند بین عارضه‌های عقلی در فقه و اختلالات روانی در روانشناسی ضمن تقریب انگاره‌های دو علم به مسئله کارآمد بودن احکام فقهی نیز توجه گردد.}, keywords_fa = {عته,جنه,بیماران روانی,زوال عقل,نقصان عقل}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_30474.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_30474_125dce0e466d6141ee8cf49a14432fdb.pdf} } @article { author = {Keshavarz, Ali and Fakhlaee, Mohammad Taghi}, title = {Examining the jurisprudential ruling on the prohibition of keeping books of deviation}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {47}, number = {4}, pages = {119-141}, year = {2016}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v47i23.27558}, abstract = {The prohibition of keeping some books referred to as ‘books of deviation’ has been included in books of jurisprudence since the past to the present. The definition of deviation (and conformity) and misguidance (and guidance) in the language of jurists is not so clear; however, when speaking about the prohibition of keeping (or of its destruction), they mean prevention from hearing (and getting informed) of other sayings; and the evidence raised in this regard also combines the two positions of hearing (and getting informed) and following, apparently based on the assumption that there is an association between hearing (and getting informed) and following, and if hearing is prevented, following will certainly be abandoned in consequence. As a result, firstly, the claimed evidences fail to prove a mandate relating to prevention from hearing; secondly, mixing the two positions is not permitted since mere hearing does not lead to following and there is no association between them. Finally, because of the existence of the Qur’an itself as a ‘congregation of words’ scripture, leaving to humans the task of selecting and following the best among the different sayings, with no coercion in this field, and due to the existence of ‘the best of words’ (God’s word) in the Qur’an as the standard criterion, discussion of destruction of the book or of the prohibition of its literal hearing would be meaningless.}, keywords = {jurisprudential ruling,prohibition of keeping,book of deviation,misguidance,following}, title_fa = {بررسی حکم فقهی حرمت حفظ کتب ضلال}, abstract_fa = {در کتاب‌های فقهی از گذشته تا اکنون به حکم حرمت در خصوص حفظ برخی کتب اشاره شده است که از آن‌ها به «کتب ضلال» تعبیر می‌شود. هرچند تعریف ضلال (و هدایت) و اضلال (و اهتداء) در لسان فقها چندان روشن نیست اما وقتی از حرمت حفظ (از تلف) سخن می‌گویند مرادشان جلوگیری از استماع (و اطلاع) از سایر اقوال است و ادله‌ای که در این خصوص آورده‌اند نیز با خلط بین دو مقام استماع (و اطلاع) و مقام اتباع، گویا مبتنی بر این پیش‌فرض است که بین استماع (و اطلاع) با اتباع، ملازمه جریان دارد و اگر جلوی استماع گرفته شود قطعاً جلوی اتباع نیز گرفته خواهد شد. نتیجه اینکه اولاً ادله‌ای که ادعا شده همگی قاصر از اثبات حکمی در خصوص جلوگیری از استماع است، در ثانی خلط دو مقام، جایز نیست چراکه صرف استماع منجر به اتباع نمی‌شود و بین آن‌ها هیچ‌گونه ملازمه‌ای وجود ندارد. نهایت اینکه با توجه به وجود کتابی چون قرآن که از طرفی خود مجمع الاقوال است و انتخاب قول احسن برای اتباع را هم از میان اقوال مختلف به عهده انسان گذاشته و هیچ اکراهی در این زمینه را روا ندانسته و از طرف دیگر با وجود قول احسن (قول خدا) در آن به‌عنوان قول معیار، دیگر بحث از اتلاف کتاب یا ممنوعیت استماع قولی، بی‌معناست.}, keywords_fa = {حکم فقهی,حرمت حفظ,کتب ضلال,اضلال,اتباع}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_30501.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_30501_dd5bcf4f6f2714ace3596b70785f0a7d.pdf} } @article { author = {Jabbar Gol-Baghi Masouleh, Seyyed Ali}, title = {A study into annulment (iqālah) from the perspective of Shiite jurisprudence and law}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {47}, number = {4}, pages = {143-157}, year = {2016}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v47i23.36273}, abstract = {Annulment is one of the institutions of contract cancellation in Shiite jurisprudence and law. One of the primary questions about every phenomenon is the question of the nature and character. Although traditionally Shiite jurists have held comparative and critical approaches toward the common views of Sunni jurists about the nature of annulment, they have not typically looked at the nature of contract annulment from the perspective of Shia jurisprudence. The present article explores the nature of ‘annulment of contracts’ as a legal and jurisprudential institution from the perspective of scholars of Shiite jurisprudence and law by observing their major views. Thus, the paper aims to review and investigate their opinions and provided reasons in order to clarify the strength of their hypotheses and theories regarding the nature of contract annulment.}, keywords = {contract cancellation of,termination,Annulment,annulment nature}, title_fa = {بررسی چیستی إقاله از منظر دانشیان فقه و حقوق شیعه}, abstract_fa = {إقاله، یکی از نهادهای انحلال قرارداد در فقه و حقوق شیعه است. از نخستین پرسش‌ها درباره‌ هر چیزی، پرسش از ماهیت و چیستی آن چیز است. اگرچه از دیرباز فقیهان شیعه، با رویکردی تطبیقی و نگاهی انتقادی نسبت به دیدگاه رایج فقیهان اهل سنت درباره‌ ماهیت اقاله، سخن می‌راندند، ولی نوعاً با نگاهی صرفاً چیستی شناختی، از منظر فقه شیعه، به این نهاد انحلال قرارداد، نمی‌نگریستند. نوشتار حاضر، با رصد نمودن دیدگاه‌های موجود نزد دانشیان فقه و حقوق شیعه، در پژوهشی بنیادی نظری، به روش توصیفی تحلیلی، چیستی این نهاد فقهی حقوقی انحلال قرارداد را از منظر دانشیان فقه و حقوق شیعه، به بررسی می‌نشیند تا در پی بیان و بررسی دیدگاه‌ها و دلایل آن‌ها، استواری فرضیه‌ عقد بودن ماهیت إقاله، تبیین گردد.}, keywords_fa = {انحلال قرارداد,فسخ,إقاله,ماهیت إقاله}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_30532.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_30532_d831b56fd86d18a5586430f35231328d.pdf} } @article { author = {gowhari, davood and Naseri Moghadam, Hossein}, title = {A critical view of ‘the necessity of imprisonment of the insolvent in paying the dower’}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {47}, number = {4}, pages = {159-178}, year = {2016}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v47i23.15044}, abstract = {The dower is the first financial debt which established incumbent upon the husband after the realization of marriage. The wife has the right to demand the debt from the husband and then obtain its possession. If after the request of the wife, the husband claims to be insolvent and unable to pay the debt, the legal procedure of Iranian courts is that the husband is sentenced to imprisonment so that he will prove his solvency. The present article aims to analyze in general the issue of solvency of the indebted, and then to prove that the primary imprisonment of the indebted person whose conditions are unclear - especially in the case of the husband claiming insolvency - there are no jurisprudential acceptable documents; therefore, understanding the imprisonment of the husband as unjust is closer to the truth and is more compatible with notions of caution.}, keywords = {insolvency,imprisonment,debt,claimant,the husband,the wife,marriage}, title_fa = {نقدی بر دیدگاه «لزوم حبس مدّعی اعسار در پرداخت مهریه»}, abstract_fa = {مهریه، نخستین دین مالی است که به صرف تحقق نکاح، بر عهده زوج استقرار می‌یابد. زوجه حق دارد که این دین را از زوج طلب نموده در آن تصرف نماید. حال اگر پس از درخواست زوجه، زوج چنین ادعا کند که معسر و ناتوان از پرداخت آن است، رویه قضایی در دادگاه‌های ما چنین است که به حبس زوج حکم می‌کنند تا اعسار خودش را ثابت کند. این نوشته تلاش می‌کند پس از بررسی و تحلیل موضوع اعسار مدیون به‌طور عام، ثابت کند که حبس مدیون مجهول‌الحال بدواً، به‌ویژه در مورد زوج مدعی اعسار، مستند فقهی قابل قبولی ندارد؛ بنابراین، قول به نارواییِ حبس زوج، به حقیقت نزدیک‌تر و بااحتیاط سازگارتر است.}, keywords_fa = {اعسار,حبس,دین,مدّعی,زوج,زوجه,نکاح}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_30554.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_30554_b413f6c72763e26df397ed8fae31149a.pdf} } @article { author = {Mafi, Homayoun and Rezai Moghadam, Reza}, title = {A jurisprudential and legal research into the oath of knowledge denial}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {47}, number = {4}, pages = {179-198}, year = {2016}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v47i23.33363}, abstract = {Among the topics discussed in books of jurisprudence is denial of knowledge, which is considered as a subdivision of taking oath based on issue. Regardless of the originality of oath on denying knowledge, substantial disagreement is discernible in jurisprudence as regards the establishment of legal provisions on this type oath-taking, very few of which opinions have influenced jurists in this field. In cases where the subject of dispute is an issue attributed to others or includes external features - knowledge of which is difficult for ordinary people - and in the inaccessibility to reasons, the claimant can only take the defendant under oath when he has claimed knowledge in that relation. By taking the oath of knowledge denial, the defendant will also be exempted from taking a strong (batti) oath on denying the right of the claimant; therefore, it can be said that a knowledge denial oath is essentially responsive by nature and uttered by the defendant in response to claims of knowledge.}, keywords = {oath,knowledge denial,the defendant}, title_fa = {پژوهشی فقهی و حقوقی در سوگند نفی علم}, abstract_fa = {از جمله موضوعات مورد بحث در کتب فقهی، موضوع سوگند نفی علم است که از فروع تقسیمات سوگند بر مبنای موضوع است. قطع نظر از اصالت سوگند نفی علم، در تبیین احکام این نوع سوگند اختلاف نظر شدیدی در فقه به چشم می‌خورد که معدود نظرات حقوقدانان را نیز در این زمینه تحت تأثیر قرار داده است. در مواردی که موضوع دعوا، امری منتسب به دیگران و یا از جمله اوصاف خارجی باشد که اطلاع از آن برای نوع مردم دشوار است، مدعی در صورت عدم دسترسی به بیّنه، هنگامی می‌تواند مدعی‌علیه را در معرض سوگند قرار دهد که نسبت به او ادعای علم نموده باشد. مدعی علیه نیز با ادای سوگند بر نفی علم از ادای سوگند بتی بر نفی حق مدعی معاف خواهد گردید؛ بنابراین، می‌توان گفت که سوگند نفی علم اصولاً ماهیتی پاسخ‌گونه دارد که از جانب مدعی‌علیه در جواب ادعای علم ادا می‌گردد.}, keywords_fa = {سوگند,نفی علم,مدعی‌علیه}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_30581.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_30581_e5fe02070dbdabc4efd3599c6345f61c.pdf} }