@article { author = {Ahadi, Seifollah and Fakhlaei, Muhammad Taqi and Haeri, Muhammad Hasan}, title = {Further Research on the Proofs of the Permissibility of the Wife’s Appropriation in Bridal Gift Prior to Establishment}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {49}, number = {4}, pages = {9-30}, year = {2018}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/jfu.v49i4.45213}, abstract = {Upon conclusion of marriage contract, the wife becomes the owner of all the mahr (bridal gift). This ownership is established for half of the mahr and unestablished (mutizalzil) for the other half and she will get the right to own all of it by self-submission. The important issue to be brought up here is the permissibility or impermissibility of the wife’s appropriations in the mahr prior to its establishment. The jurists and legal experts have maintained the permissibility of the appropriations without separation of the discourse in different modes after the wife’s attaining ownership, according to the general proofs denoting the permissibility of the proprietor in his/her property and the traditions denoting the wife’s permissibility of appropriation related to the husband. In a descriptive-analytical method and by delving into the jurists’ proofs and phrases and viewing the general proofs as violable, the writers of this paper have deemed as sound only the wife’s appropriations related to the husband as well as the appropriations permitted by the husband; otherwise, they have found her appropriations impermissible due to the unestablishment of the wife’s ownership of half of the mahr and in order to observe the husband’s right.}, keywords = {wife,bridal gift,unestablished ownership,appropriation}, title_fa = {بازپژوهی ادله جواز تصرفات زوجه در مهر پیش از استقرار}, abstract_fa = {با وقوع عقد نکاح، زوجه مالک تمام مهر می‌گردد. این مالکیت نسبت به نیمی از مهر، مستقر و نسبت به نیم دیگر متزلزل است و او با تسلیم نفس، استحقاق مطالبه همه آن را خواهد یافت. مسأله مهم قابل طرح، جواز یا عدم جواز تصرفات زوجه در مهر، پیش از استقرار آن است. فقها و حقوقدانان بدون تفکیک بحث در حالت‌های مختلف، پس از حصول مالکیت زوجه، بر اساس ادله عام دال بر جواز تصرفات مالک در ملک خود و روایات دال بر جواز تصرفات زوجه نسبت به زوج، قائل به جواز تصرفات شده‌اند. راقمان این سطور به روش توصیفی- تحلیلی با تتبع در ادله و عبارات فقها و قابل خدشه دانستن ادله عام، تنها تصرفات زوجه نسبت به زوج و نیز تصرفاتی که با اذن یا اجازه زوج باشد را صحیح دانسته‌اند و در غیر این صورت به سبب تزلزل مالکیت زوجه نسبت به نصف مهر و جهت رعایت حق زوج، تصرفات او را غیر موجه یافته‌اند.}, keywords_fa = {زوجه,مهر,ملکیت متزلزل,تصرف}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_31968.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_31968_099a02546b9c42c09c034442aefb1388.pdf} } @article { author = {Khorsandian, Mohammad Ali and Sarbazian, Majid and Barzegari, Sajad}, title = {A Research on Condition of Option by Virtue of Consultation}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {49}, number = {4}, pages = {31-50}, year = {2018}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/jfu.v49i4.45064}, abstract = {Condition of mu’āmira (counseling) is a kind of condition of option; that is, a condition is set forth that within a certain period of time one may consult a third party and in case he proposes cancellation, the person in whose favor a condition is made can cancel the contract. The civil law has established provision of option for the third party but is silent about counseling. With an analytical method, this research is seeking the documentation of this kind of option and clarifying its nature and effects. The study indicates that this condition within the contract is of “result precondition” type and the mere stipulating condition would grant the right to cancel the contract to the person in whose favor a condition is made; but applying this condition is subject to consultation with the third party. This condition conveys some kind of strengthening and follows the general rules of condition. Setting time period for it is also necessary. The consultant is to be qualified but his presence and acceptance is not a sine qua non. The trusted consultant is obliged to observe exigency and deserve wage and this condition is transferable.}, keywords = {condition of mu’āmira (counseling),istīmār (consultation),option of condition,commitment for the third party,cancellation of contract}, title_fa = {پژوهشی پیرامون شرط خیار به موجب استیمار}, abstract_fa = {شرط مؤامره نوعی خیار شرط است؛ بدین گونه که شرط می‌شود در مدتی معین با ثالث مشورت شود و چنانچه وی نظر به فسخ داد مشروط‌له بتواند عقد را فسخ کند. قانون مدنی جعل خیار برای ثالث را پیش‌بینی کرده اما درباره شرط مؤامره ساکت است. این تحقیق با روش تحلیلی به دنبال مستند سازی این نوع از خیار و روشن کردن ماهیت و آثار آن است. مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که این شرط ضمن عقد از نوع شرط نتیجه است و به صرف اشتراط برای مشروط له حق فسخ به‌بار می‌آورد؛ لیکن اعمال این حق مشروط به این است که با ثالث مشورت شود. این شرط مفید نوعی تحکیم و تابع قواعد عمومی شرط است. تعیین مدت نیز در آن لازم است. مشاور باید اهلیت داشته باشد اما معلوم بودن و قبول وی شرط نیست. مشاور امین، ملزم به رعایت مصلحت و مستحق اجرت است و این شرط قابلیت انتقال دارد.}, keywords_fa = {شرط مؤامره,استیمار,خیار شرط,تعهد برای ثالث,فسخ عقد}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_31998.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_31998_15effd04eb3791a068a8f7a081ac2a80.pdf} } @article { author = {Alizadeh Nouri, Atiyyeh and Naseri Moqaddam, Husayn and Abedi Sarasia, Alireza}, title = {Types of Evidentiary Proofs of Tacit Approval on Legal Judgment}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {49}, number = {4}, pages = {51-68}, year = {2018}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/jfu.v49i4.22973}, abstract = {Tacit approval (taqrīr), as one of the types of sunna is when a word is uttered, a behavior is observed, or an opinion is expressed in the presence of the Infallibles that despite their capability of hindrance, a position is taken that signifies their consent. In view of the jurists, the tacit approval sunna has enjoyed validity in terms of the Infallibles’ words and actions and is counted as one of the proofs in inference of rulings in the process of drawing inference. There are different issues debatable on the Infallibles’ tacit approval, among which is studying the evidential jurisdiction of this type of sunna, which has not been dealt with in detail so far. Seeking to explain this jurisdiction, the present paper has studied the evidentiary proofs of tacit approval on different types of rulings, including the obligatory or situational.}, keywords = {tacit approval,tacit approval sunna,silence,non-hindrance,obligatory ruling,situational ruling}, title_fa = {گونه‌های دلالت تقریر بر احکام شرعی}, abstract_fa = {تقریر، به عنوان یکی از اقسام سنت، عبارت است از اینکه سخنی در محضر حضرات معصوم بیان شود، یا رفتاری در حضور ایشان سر زند، یا عقیده‌ای در برابرشان ابراز گردد، و به‌رغم تمکن از ردع، موضعی اتخاذ گردد که حاکی از رضایت ایشان باشد؛ در انگاره فقیهان، سنت تقریری در عرض قول و فعل معصوم از حجیت برخوردار بوده و به عنوان یکی از ادله استنباط احکام در فرآیند استنباط، به‌شمار می‌رود. مسائل مختلفی در باب تقریر معصوم قابل بحث است؛ از جمله آن‌ها، بررسی قلمرو دلالی این قسم از سنت است که تاکنون به تفصیل بدان پرداخته نشده است. نوشته پیش رو با هدف تبیین این گستره و قلمرو، به بررسی دلالت تقریر بر انواع احکام، اعم از تکلیفی و وضعی پرداخته است.}, keywords_fa = {تقریر,سنت تقریری,سکوت,عدم ردع,حکم تکلیفی,حکم وضعی}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_32017.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_32017_8cd725082a3175dc19798c8dacf4939e.pdf} } @article { author = {Alishahi Qal’ajuqi, Abulfazl and Ma’soumeh, Hamidi}, title = {Study of the Impact of the Illegitimate Aspect in the Soundness and Corruption of Transactions}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {49}, number = {4}, pages = {69-88}, year = {2018}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/jfu.v49i4.24467}, abstract = {One of the important jurisprudential and legal issues concerning transactions is discussing the impact of illegitimate aspect in the soundness or invalidity of transaction. The illegitimate aspect is the ultimate cause of an interaction resulting in right of people or right of God. It is attempted in this writing to present a universal outline of the illegitimate aspects that comprising its various referents by distinguishing between various types of illegitimate aspects as well as paying attention to the intentional and unintentional topics in transactions, and to specify the status of various types of transactions having an illegitimate aspect. It seems that in transactions having an illegitimate aspect only the transactions that merely violate right of people are valid and other transactions are invalid due to the verity of the topic “assistance in sins and enmity” as well as the impediment of “ What happened was not intended and what intended did not happen”.}, keywords = {transaction,soundness,Corruption,illegitimate aspect,right of God,right of people}, title_fa = {بررسی تأثیر جهت نامشروع در صحت و فساد معاملات}, abstract_fa = {یکی از مسائل مهم فقهی و حقوقی در خصوص معاملات، بحث از تأثیر جهت نامشروع در صحت یا بطلان معامله است. جهت نامشروع به علت غایی معامله‌ای گفته می‌شود که به تضییع حق الناس یا حق الله می‌انجامد. در این نوشتار تلاش شده است با جداسازی میان انواع جهات نامشروع و نیز توجه به عناوین قصدی و غیر قصدی در معاملات، طرحی کلی از جهات نامشروع ارائه شود که مصادیق مختلف آن را در بر گیرد و جایگاه انواع معاملات دارای جهت نامشروع در آن مشخص گردد. به نظر می‌رسد در معاملات دارای جهت نامشروع، تنها معاملاتی که صرفاً تضییع حق الناس را به دنبال دارند غیر نافذ و دیگر معاملات به دلیل صدق عنوان «اعانه بر اثم و عدوان» و نیز محذور «ما وقع لم یقصد و ما قصد لم یقع» باطل هستند.}, keywords_fa = {معامله,صحت,فساد,جهت نامشروع,حق الله,حق الناس}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_32034.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_32034_3bd6f48d0a805142ab996bf873e22f64.pdf} } @article { author = {Karami, Reza Ali}, title = {Exploring into Shī‘a Jurisprudential Proofs concerning Conditionality of Puberty in Soundness of Transactions}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {49}, number = {4}, pages = {89-110}, year = {2018}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/jfu.v49i4.43686}, abstract = {Puberty of the two parties in transactions is among the preconditions for the soundness or effectuality of transaction in all legal systems. Despite the fact that the principle of conditionality of puberty in transactions is approved by the intellectuals of the world, its rulings and regulations are not one and the same. It is tried in the present article to study the concept of puberty and its signs and to prove that the puberty mentioned in jurisprudence, which is a precondition for the soundness of transactions, due to its exclusiveness to human physical mechanism, cannot be considered as a condition for soundness in transaction, which is among the rational and conventional matters.}, keywords = {puberty of the two parties,condition for the soundness of transaction,conditionality of puberty in transactions}, title_fa = {واکاوی ادله فقهی شیعه درباره شرطیت بلوغ در صحت معاملات}, abstract_fa = {بلوغ متعاملین در معاملات، از جمله شرایط صحت یا نفوذ معامله در همه نظام‌های حقوقی است. به رغم این‌که اصل شرطیت بلوغ در معاملات، نزد عقلای عالم پذیرفته شده است، احکام و مقررات آن یکسان و شبیه به یکدیگر نیستند. در مقاله حاضر سعی شده است مفهوم بلوغ و علایم و نشانه‌های آن بررسی شود و این نکته به اثبات برسد که بلوغِ عنوان شده در فقه، که شرط صحت معامله است، به دلیل انحصار به مکانیزم جسمانی انسان نمی‌تواند در معاملات، که از امور عقلی و عرفی است، شرط صحت قلمداد شود.}, keywords_fa = {بلوغ متعاملین,شرط صحت معامله,شرطیت بلوغ در معاملات}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_32059.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_32059_25296172c67542d0885936dbfb31f4b8.pdf} } @article { author = {Kasnavi, Shadi Kasnavi}, title = {Studying the Legal Principle of “Prohibition of Consuming Property Wrongfully” from the Perspective of Law and Economy”}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {49}, number = {4}, pages = {111-134}, year = {2018}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/jfu.v49i4.52307}, abstract = {The legal principle of prohibition of consuming property wrongfully as a general legal principle, which is the basis for many of the jurisprudential rulings and legal articles, is rooted in ethical and economic principles. It is essential that along with the ethical principles and from the perspective of traditional law, the economic dimension and the necessity of the efficiency of applying this rule to be studied from an interdisciplinary angel of law and economy, as well. Drawing attention to the questions as to what extent the society’s economic needs have played a role in creating this legal principle, whether applying this principle and the legal articles rooted in this principle are absolutely justifiable, or whether the necessity of economic efficiency of this legal principle would restrict the range of applying this principle, are the questions that this paper has addressed with economic qualitative analysis of the above-mentioned principle; and answering them will help clarifying the practical function of the principle of the prohibition of consuming property wrongfully in market and society.}, keywords = {the legal principle of “prohibition of consuming property wrongfully”,economic efficiency,Cost-benefit}, title_fa = {بررسی قاعده فقهی «حرمت اکل مال به باطل» از دریچه حقوق و اقتصاد}, abstract_fa = {قاعده فقهی حرمت اکل مال به باطل به عنوان یک اصل کلی حقوقی که سر منشاء بسیاری از قواعد فقهی و مواد قانونی است، ریشه در مبانی اخلاقی و اقتصادی دارد. لذا ضرورت دارد در کنار مبانی اخلاقی و نگاه از دریچه حقوق سنتی ، بعد اقتصادی و لزوم کارایی اعمال این قاعده نیز از زاویه میان رشته ای حقوق و اقتصاد مورد ارزیابی قرار گیرد. توجه به این مسئله که تا چه حد نیازهای اقتصادی جامعه در ایجاد این قاعده فقهی نقش داشته اند، آیا به طور مطلق اعمال این قاعده و مواد قانونی که ریشه در قاعده مذکور دارند، از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر است یا اینکه ضرورت کارایی اقتصادی این قاعده فقهی، دامنه اعمال این قاعده را محدود می سازد، سوالاتی هستند که پاسخ به آنها به شفافیت کارکرد عملی قاعده حرمت اکل مال به باطل در بازار و جامعه کمک خواهد کرد.}, keywords_fa = {قاعده فقهی «حرمت اکل مال به باطل»,کارایی اقتصادی,هزینه- فایده}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_32083.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_32083_918052441d5327baf8aad7965693320e.pdf} } @article { author = {Mafi, Homayun and Rezaee Moqaddam, Reza}, title = {The Impacts of Oath of Knowledge Denial in Jurisprudence and Iran’s Law}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {49}, number = {4}, pages = {135-152}, year = {2018}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/jfu.v49i4.33384}, abstract = {The proofs presented to the court of justice for proving or defending a legal case, if proved effective, have certain impacts that the necessity of knowing them in order to timely use the “proof” in legal procedure and success in it cannot be ignored. Among these proofs is the oath of knowledge denial, which due to the silence of the legislator and the jurists’ diversity of views, studying its outcomes requires further in-depth consideration to achieve the above-mentioned propositions. The oath of knowledge denial is in fact a decisive (battī) oath that can comprise of specific effects on the claim of knowledge and the main claim. Similarly, in case of refusal, it can have considerable effect on the claim in terms of rejecting the oath and swearing rejected oath by the claimant. Also, by accepting the existence of some similar effects between the oath of knowledge denial and other types of oath, the exemption from swearing a decisive oath and the non-provability of the main claim by swearing is considered to be among the specific effects of the oath of knowledge denial.}, keywords = {effects,oath,knowledge denial,jurisprudence,Iran’s law}, title_fa = {آثار سوگند نفی علم در فقه و حقوق ایران}, abstract_fa = {دلایلی که به منظور اثبات یا دفاع از دعوا به دادگاه ارائه می‌گردد در صورت مؤثر واقع شدن دارای آثاری است که ضرورت شناخت این آثار در جهت استفاده به موقع از «دلیل» و توفیق در دادرسی امری غیر قابل اغماض است. از جمله این دلایل، سوگند نفی علم است که با توجّه به سکوت قانونگذار و تشتّت آرای فقها، مطالعه آثار آن در جهت نیل به گزاره‌های فوق الذکر نیازمند ژرف نگری بیشتری است. سوگند نفی علم در واقع یک سوگند بتی است که می‌تواند متضمّن آثار ویژه‌ای بر دعوا اعمّ از دعوای علم و دعوای اصلی باشد. همچنین در صورت نکول می‌تواند آثار قابل ملاحظه‌ای از حیث رد سوگند و ادای سوگند مردوده توسط مدعی بر دعوا ترتب یابد. همچنین با قبول وجود برخی آثار مشابه میان سوگند نفی علم با سایر اقسام سوگند، معاف شدن از اتیان سوگند بتی و عدم قابلیت اثبات دعوای اصلی با سوگند از جمله آثار اختصاصی سوگند نفی علم تلقی شده‌اند.}, keywords_fa = {آثار,سوگند,نفی علم,فقه,حقوق ایران}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_32107.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_32107_0c67f4955de49900f230426d36e73b96.pdf} } @article { author = {Mustafawifard, Hamed and Tabatabaeipour, Sayyid Kazem and Ra’isiyan, Gholamreza}, title = {How Shaykh Ṭūsī Encountered the Discourse of Mufīd and Murtaḍā on the “Validity of an Isolated Tradition”}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {49}, number = {4}, pages = {153-172}, year = {2018}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/jfu.v49i4.46556}, abstract = {From the age of Shaykh Mufīd (d. 413) up to Muḥaqqiq Ḥillī (d. 676), we have witnessed an approach within the Imāmiyya discourse, which, by non-acceptance of traditions narrated by a single sources (āḥād), suffices with traditions narrated by several sources (mutawātir) and wrapped in evidences. In the meantime, Shakh Ṭūsī has not only considered as valid the āḥād traditions in his book, Al-‘Udda fī Uṣūl al-Fiqh, but has also claimed consensus in this respect, a claim that is in contradiction to the consensus claimed by Sayyid Murtaḍā. To resolve this contradiction various patterns have been presented by the Imāmiyya scholars. A brief look at the collected works of Shaykh Ṭūsī indicates that he too has not been committed to his claimed consensus and has preferred the view of invalidity of the āḥād traditions in most of his works. Such evidences suggest that instead of interpreting the discourse of Sayyid Murtaḍā, one should turn to a new explanation of Shaykh Ṭūsī’s view about the way to encounter āḥād traditions. It seems that Ṭūsī is also within discourse of Mufīd and Murtaḍā. Since his masters’ approach would result in putting aside a great part of the sunna and therefore turning to the verdict of intellect and scholarly principles, he has presented a new version of “principality of evidences school” (Mufīd’s and Murtaḍā’s school) so that by relying on it to make some development in accepting traditions.}, keywords = {Shaykh Ṭūsī,Shaykh Mufīf,Sayyid Murtaḍā,isolated tradition,principality of evidences}, title_fa = {چگونگی مواجهه شیخ طوسی با گفتمان مفید و مرتضی در مسئله «حجیت خبر واحد»}, abstract_fa = {از عصر شیخ مفید (م 413) تا محقق حلی (م 676) ما شاهد حاکمیت رویکردی در درون گفتمان امامیه هستیم که با عدم پذیرش اخبار آحاد، به اخبار متواتر و محفوف به قرائن بسنده می‌کند. در این بین شیخ طوسی نه تنها در کتاب «العده فی أصول الفقه» اخبار آحاد را حجت دانسته، بلکه در این زمینه ادعای اجماع هم کرده است، ادعایی که در تضاد با اجماع ادعایی سیدمرتضی قرار داد. برای رفع این تناقض، الگوهای متعددی از جانب علمای امامیه ارائه شده است. نگاهی اجمالی به مجموعه آثار شیخ طوسی نشان می‌دهد که وی نیز به اجماع ادعایی خود پایبند نبوده و در اکثر آثار خویش قول به عدم حجیت اخبار آحاد را برگزیده است. شواهدی از این دست، حکایت از این دارند که به جای تأویل گفتار سیدمرتضی، باید به تبیینی نو از نظریه شیخ طوسی درباره نحوه مواجهه با اخبار آحاد روی آورد. به نظر می‌رسد طوسی نیز درون گفتمان مفید و مرتضی قرار دارد، از آنجا که رویکرد استادان وی منجر به کنارگذاشتن بخش عظیمی از سنت و در نتیجه روی آوردن به حکم عقل و اصول عملیه می‌شد، وی قرائتی جدید از «مکتب اصالت قرائن» (مکتب مفید و مرتضی) ارائه داده تا با تکیه بر آن در پذیرش روایات توسعه‌ای ایجاد کند.}, keywords_fa = {شیخ طوسی,شیخ مفید,سیدمرتضی,خبر واحد,اصالت قرائن}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_32128.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_32128_d926ce74939241ec45d165f0fef69278.pdf} }