@article { author = {‘Ābidī Sarāsiyā, Alīriḍā and ‘Ilmī Sūlā, Muḥammad Ṣādiq and ‘Ilmī Sūlā, Muḥammad Kāẓim}, title = {Study of the Precondition for the Contemporaneity of the Attitude of the Intellectual with the Era of the Infallibles (Study of the Ways to Generalize the Authenticity of the Attitude of the Intellectual to the Newly-Appeared Attitudes)}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {42}, number = {2}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v0i0.7924}, abstract = {The famous theory concerning the meaning and interpretation of text is called "intentionalism" which says: “The meaning or interpretation of a work is related to the intention of the creator of the work or is delimited and determined by it.” In this article, first, the most important intentions are examined, including: 1. Psychological intention and phenomenological intention; 2. Semantic intention, categorical intention, motivational intention; 3. Real intention and hypothetical intention; 4. Inner intention and outer intention. Then, different types of intentionalism are distinguished from each other and explained. Intentionalism can be divided into: 1. Semantic intentionalism and exegetical intentionalism; 2. Real intentionalism and hypothetical intentionalism (real intentionalism includes any of A. extremist or B. moderate; and hypothetical intentionalism includes any of A. main or B. epochal); 3. Exclusive intentionalism and inclusive intentionalism. In light of these distinctions, the commonalities and differences of Western intentionalism and Shī‘ī intentionalism are clarified. Keywords: hermeneutics, real and hypothetical intentionalism, moderate and extremist intentionalism, exclusive and inclusive intentionalism, main and epochal intentionalism.}, keywords = {}, title_fa = {هرمنوتیک و اصول فقه: نگاهی به انواع قصدی گرایی در غرب و مقایسة آن با دیدگاه تفسیری اصولیان شیعه}, abstract_fa = {نظریة معروف در زمینة معنا و تفسیر متن، «قصدی گرایی» نامیده می شود که می گوید: «معنا یا تفسیر یک اثر، با نیت صاحب اثر، مرتبط بوده یا توسط آن تحدید و تعیین می گردد». در این جستار، ابتدا مهم ترین اقسام قصد و نیت، بررسی شده‌اند، از جمله: 1) قصد روان شناختی و قصد پدیدارشناختی؛ 2) قصد معنایی، قصد مقوله ای، و قصد انگیزشی؛ 3) قصد واقعی و قصد فرضی؛ 4) قصد درونی و قصد بیرونی. سپس، انواع مختلف قصدی گرایی، از یکدیگر متمایز گشته و توضیح داده شده اند. قصدی گرایی می تواند تقسیم شود به: (1) قصدی گرایی معنایی و قصدی گرایی تفسیری؛ (2) قصدی گرایی واقعی و قصدی گرایی فرضی(قصدی گرایی واقعی، شامل هر یک از (الف) افراطی یا (ب) معتدل، و قصدی گرایی فرضی، شامل هر یک از (الف) اصلی یا (ب) عصری)؛ (3) قصدی گرایی انحصاری و قصدی گرایی شمولی. در پرتو این تمایزها، نقاط اشتراک و اختلاف دو دیدگاه قصدی گرایی غربی و قصدی گرایی شیعی، روشن گردیده است. کلید واژه ها: هرمنوتیک، قصدی گرایی واقعی و فرضی، قصدی گرایی معتدل و افراطی، قصدی گرایی انحصاری و شمولی قصدی گرایی اصلی و عصری.}, keywords_fa = {}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_26082.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_26082_5c151f9629f3f473225790c6fd49234a.pdf} }