@article { author = {Malek Afzali Ardakani, Mohsen and Fallah, Fatemeh}, title = {An analysis and criticism of the arguments for the individuality of the hijab}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {47}, number = {2}, pages = {183-204}, year = {2015}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/fiqh.v47i21.37517}, abstract = {The hijāb is a religious obligation based on numerous sources and jurisprudential arguments. Some consider the hijāb as an individual and not a social issue, arguing that it essentially does not fall in the sphere of state interference and even other people’s intervention. The present paper discusses this important and critical issue within the responsibility domain of the Islamic state. Thus, by challenging the arguments of those who believe in the individuality of the hijāb, the paper aims to prove its sociality. The arguments are divided into two major categories: the juridical-legal and the Qur’anic, each of which find their appropriate responses in this paper. In addition, the jurisprudential aspect is studied more deeply. It should be noted, however, that the social essence of the hijāb and chastity, as well as the responsibility of the Islamic state as to protect and propagate the ideal, does not mean that the government should resort to force or judicial and penal measures for that purpose. Instead, on the basis of jurisprudential arguments, the state is obliged to adopt some of the best ways and mechanisms in order to encourage the people to exercise this good deed.}, keywords = {the hijāb,Privacy,hijāb as worship,the right to hijāb,the sociality of hijāb}, title_fa = {تحلیل و نقد ادله فردی بودن حجاب}, abstract_fa = {حجاب، دستوری شرعی است که وجوب آن مستند به منابع و ادله فقهی متعددی است. عده‌ای قائل‌اند حجاب از موضوعات فردی است نه اجتماعی؛ لذا اصولاً در دایرۀ دخالت حکومت و حتی سایر مردم نیز قرار نمی‌گیرد. این مقاله به این بحث مهم و کلیدی در حوزه مسؤولیت حکومت اسلامی می‌پردازد و با نقد ادله ادلة قائلان فردی‌بودن حجاب اجتماعی بودن آن‌را اثبات می‌کند. این ادله به دو دسته عمده ادلة فقهی-حقوقی، قرآنی و تقسیم می‌شود که در این مقاله علاوه بر پاسخ‌های متناسب به هر دلیل، جنبة فقهی مسأله هم واکاوی می‌شود. البته اجتماعی بودن حجاب و عفاف و وظیفه‌مند بودن حکومت اسلامی در پاس‌داشت و گسترش آن، به معنی آن نیست که حکومت باید بدین منظور از قوه قاهره و اقدامات قضایی و جزایی بهره ببرد، بلکه به استناد ادله فقهی، دولت موظف به اتخاذ نیکوترین طرق دعوت برای اقامه این معروف است.}, keywords_fa = {حجاب,حریم خصوصی,عبادی بودن حجاب,حق حجاب,اجتماعی بودن حجاب}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_30039.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_30039_758f0480a562c3b7783967c2ff34d5f0.pdf} }