@article { author = {Moezzi Najaf Abadi, Ilham and Nghibi, Sayyed Abolghasem}, title = {Application of Probative Principle in the Usul al-Fiqh and Islamic Jurisprudence Sciences}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {51}, number = {4}, pages = {93-114}, year = {2020}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/jfu.v51i4.66738}, abstract = {Probative principle, in the Usulis' literature, is an Istishab which rational, ordinary and accidental requirements have religious effects on its result. Although the Usulis prior to Sheikh Ansari considered authority for requirements of Istishab, the famous Usulis who came after him didn’t consider authority for probative principle.  The fact that non-validity of some Usuli issues is based on non-validity of probative principle and their effect on jurisprudents' fatwas indicate the vast application of this issue. Non-authority of the principle of posterior occurrence of an event and Istishab of eternal non-existence, non-permissibility of issues such as extending the implications of the individual to universal Istishab, extending the implications of origin to the Istishab of non-existence in the rule of origin and impediment, proof of the object of the rule in a qualified form through Istishab of an constituent of object are all related to non-authority of probative Istishab.}, keywords = {Positive principle,the principle of the event,The will of the lack of eternity,General aesthetic,Suitable rules and obstacles}, title_fa = {کاربرد اصل مثبت در علم اصول و فقه}, abstract_fa = {اصل مثبت در ادبیات اصولی به استصحابی اطلاق می‌شود که آثار شرعی بر مؤدای آن به واسطه لوازم عقلی و عادی و اتفاقی (مثبتات) مترتب شود. اصولیان متقدم بر شیخ انصاری، مثبتات استصحاب را حجت می‌دانستند؛ اما مشهور اصولیان متأخر از ایشان، قائل به عدم حجیت اصل مثبت شدند. مبتنیی بودن بی‌اعتباری برخی از مسائل اصولی بر عدم اعتبار اصل مثبت و تأثیر این مسائل در فتاوای فقها، نشان از کاربرد وسیع این مسأله دارد. عدم حجیت اصل تأخر حادث و استصحاب عدم ازلی، عدم جواز اموری همانند ترتیب آثار فرد بر استصحاب کلی، ترتیب آثار مقتضا بر استصحاب عدم مانع در قاعده مقتضی و مانع و إثبات موضوع حکم به شکل مقیَّد با استصحاب جزء موضوع، جملگی به عدم حجیت اصل مثبت مربوط است.}, keywords_fa = {اصل مثبت,اصل تأخر حادث,استصحاب عدم ازلی,استصحاب کلی,قاعده مقتضی و مانع}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_33414.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_33414_837e6d70dac4280a3dae050309f5ad7b.pdf} }