@article { author = {Mokhtari, Mohammad Hossein and Fouladi Darabi, Hossein and Rostami Kia, Mojtaba}, title = {Impossibility of Episteme from the Viewpoint of Mirza Qomi and Gadamer (comparative study)}, journal = {Fiqh and Usul}, volume = {53}, number = {1}, pages = {158-141}, year = {2021}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2008-9139}, eissn = {2538-3892}, doi = {10.22067/jfu.v53i2.81588}, abstract = {The orientation of interpretive and linguistinc studies in the present age and especially after the linguistic turn, has differed in some resprects from the past tradition of linguistics in homogeneuos sciences such as Usul al-Fiqh and classical hermoneutics. In this article, with a comparative view, the issue of “impossibility of episteme” to the scared texts in philosophical hermeunetics science (from Gadamer's point of view) and Usul al-Fiqh science (from Mirza Qomi's point of view) with emphasis on the issue of obstruction of knowledge and episteme has been studied. In Usul al-Fiqh science, with the above said point of view, with emphasis on “certitue as to speeches of Quran for the case of presence in the revelation time”, “dissimilarity of Quran to human writings”, “non-obliging to burdensome duty”, “circle and arc of conjectures” and “distinctiveness of the meaning of the purpose not the appearances of the Book”, the pssibility of knowledge and understanding of Quran have been questioned; On the other hand, in the philosophical hermeunetics, by offering arguments such as “the interference of presuppositions”, “Dasein's time interval”, “author-orienting understanding”, “reconstruction of the hermeunetical past and experince”, “hermeneutic circle and fusion of horizons”, “the principle of absoluteness”, “inseperability of understanding and language” have refused the pssibility of episteme in another way. The present areticle, with a systematic view, has attempted to judge and evaluate the foundations and reasons of this denial in the three “semantical”, “intellectual-philosophical (ontological, epistemological, methodological)” and “historical and contextual” areas.}, keywords = {Possibility of episteme,obstruction of knowledge,obstruction of the specific conjecture,hermeunetics,Usul al-Fiqh,adressees of the speech}, title_fa = {عدم امکان فهم از دیدگاه میرزای قمی و گادامر (مطالعۀ تطبیقی)}, abstract_fa = {سمت‌وسوی مطالعات تفسیری و زبان‌شناختی در عصر حاضر و به‌خصوص پس از چرخش زبان‌شناختی، با سنت گذشتۀ زبان‌شناسی در دانش‌های همگن همچون اصول فقه و هرمنوتیک کلاسیک، تفاوت‌هایی پیدا کرده است. در این مقاله با نگاه تطبیقی، مسئلۀ «عدم امکان معرفت» به متون مقدس در دانش هرمنوتیک فلسفی (از زاویۀ دید گادامر) و علم اصول (از زاویۀ دید میرزای قمی) با تأکید بر مسئلۀ انسداد باب علم و معرفت بررسی شده است. در علم اصول با زوایۀ دید پیش‌گفته، با تأکید بر «قطع به خطابات قرآن برای صورت حضور در زمان نزول»، «عدم شباهت قرآن به نوشتارهای بشری»، «عدم تکلیف به مالایطاق»، «دور و قوس ظنون» و «تعین معنای مراد، نه تعین ظواهر کتاب» امکان علم و معرفت به قرآن را  مورد شبهه قرار داده‌اند؛ از سوی دیگر در دانش هرمنوتیک فلسفی با ارائۀ دلایلی همچون «دخالت پیش‌فرض‌ها»، «فاصلۀ زمانی دازاین»، «فهم مؤلف متن»، «بازسازی گذشته و تجربۀ هرمنوتیکی»، «دور هرمنوتیکی و امتزاج افق‌ها»، «اصل اطلاق» و «جدانبودن فهم از زبان» به گونۀ دیگری امکان معرفت را رد کرده‌اند. این مقاله کوشیده است در نگاهی سیستمی و نظام‌شناسانه، مبانی و علل این انکار را در سه حیطۀ «معناشناختی»، «عقلی‌فلسفی (هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، روش‌شناختی)» و «تاریخی و زمینه‌شناختی» داوری و ارزیابی کند.}, keywords_fa = {امکان معرفت,انسداد باب علم,انسداد باب علمی,هرمنوتیک,اصول فقه,مقصودین بالإفهام}, url = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_35253.html}, eprint = {https://jfiqh.um.ac.ir/article_35253_60dd7902c93757c3cdf6edfc97dd18bf.pdf} }