دانشگاه فردوسی مشهد
فقه و اصول
2008-9139
6
1
1973
09
23
نامشخص
طلب و امانت بیرونی
5
18
34527
10.22067/jfu.v6i1.65725
FA
محمود
رامیار
نامشخص
Journal Article
2017
07
03
(این چکیده برگرفته از مقدمه مقاله وتوسط کارشناس است)دراین روزها به یاد بود هزار؛بیرونی،یعنی گذشت هزار سال از تولد اوفراوان کتاب ویامقاله نشر یافته یاسخن گفته شده است وحق هم در مورد نابغه ای بزرگ چون اوهمین هم هست.ابوریحان را ازجنبه های مختلف علمی،فلسفی، انسانی،اخلاقی...ازلحاظ روش کار ومکتب عقلی وازدیدانسان دوستی وبرخورد با تمدن ها واعتقادات دیگران گذشت و تلاش وهزاران جنبه دیگرمیتوان مورد توجه قرار داد.اما دوخصلت اساسی اوبه اوتمایزی بخشیده که تا این حد پرجلا وبرجسته در دیگری جمع نشده است.این دوخصلت بارز انسانی:امانت است وطلب.
https://jfiqh.um.ac.ir/article_34527_6b1f0d6d06bb34046d28145e0613c0b6.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
فقه و اصول
2008-9139
6
1
1973
09
23
نامشخص
خراسان فی التراث العربی
19
53
34543
10.22067/jfu.v6i1.65809
FA
یوسف حسین
بکار
نامشخص
Journal Article
2017
07
05
(چکیده این مقاله از مقدمه و با نظر کارشناس است)انهذاالبحثعلیماکانلاقلیمخراسانبغامهمننصیبفیالتراثالعربی.لکنلابدمنالقولانهکانلخراسانمجدکبیرواهمیهعظمیقبلالسلامسواءفیفترةماقبلالمیلادامفیالعصورالمیلادیه.اماالتاریخالاسلامیفیخراسانفقدبدامبکرامنذخلافةعمربنخطابرضیاللهعنهبعدهذاراحتخراسانتاخذدورهافیالتاریخوالثقافةالاسلامیینفتتالیعلیهاالولاةوالامرافیمختلفالادوارالتاریخیومنهاانطلقتالدعوةالعباسیینوکانلرجالهافضلفیاسقاطالحکمالمویوتسلیممقالیدالدولةالجدیدةلبنیالعباسوحینضعفتسلطةالخلافةالمرکزیةبظهوردولایرانیهمستقلطآلتزعامةالنهضةالعلمیةالیخراسانفاضحتهیوحواضرهاالمتعددةمرکزهاالاولومنثماخذتتلکالنهضتةفیالتساعوالانتشارفیمختلفارجاءایران.
(چکیده این مقاله از مقدمه و با نظر کارشناس است)انهذاالبحثعلیماکانلاقلیمخراسانبغامهمننصیبفیالتراثالعربی.لکنلابدمنالقولانهکانلخراسانمجدکبیرواهمیهعظمیقبلالسلامسواءفیفترةماقبلالمیلادامفیالعصورالمیلادیه.اماالتاریخالاسلامیفیخراسانفقدبدامبکرامنذخلافةعمربنخطابرضیاللهعنهبعدهذاراحتخراسانتاخذدورهافیالتاریخوالثقافةالاسلامیینفتتالیعلیهاالولاةوالامرافیمختلفالادوارالتاریخیومنهاانطلقتالدعوةالعباسیینوکانلرجالهافضلفیاسقاطالحکمالمویوتسلیممقالیدالدولةالجدیدةلبنیالعباسوحینضعفتسلطةالخلافةالمرکزیةبظهوردولایرانیهمستقلطآلتزعامةالنهضةالعلمیةالیخراسانفاضحتهیوحواضرهاالمتعددةمرکزهاالاولومنثماخذتتلکالنهضتةفیالتساعوالانتشارفیمختلفارجاءایران.
https://jfiqh.um.ac.ir/article_34543_2beeccf49254c5cd1f398d91028663c1.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
فقه و اصول
2008-9139
6
1
1973
09
23
aaaaa
ادله اربعه
54
82
34559
10.22067/jfu.v6i1.65726
FA
ابوالقاسم
گرجی
نامشخص
Journal Article
2017
07
03
(این چکیده برگرفته ازمقدمه مقاله وبا نظر کارشناس است)ادله جمع دلیل است ودلیل درلغت به معنای مرشد،کاشف وچیزی است که بدان استدلال کنند.دراصطلاح علم اصول دلیل به چیزی گویند که بتوان با دید صحیح آن به مطلوب خبری دست یافت.
(این چکیده برگرفته ازمقدمه مقاله وبا نظر کارشناس است)ادله جمع دلیل است ودلیل درلغت به معنای مرشد،کاشف وچیزی است که بدان استدلال کنند.دراصطلاح علم اصول دلیل به چیزی گویند که بتوان با دید صحیح آن به مطلوب خبری دست یافت.
https://jfiqh.um.ac.ir/article_34559_a93d4ec5326e9db300c2a48733e0323a.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
فقه و اصول
2008-9139
6
1
1973
09
23
نامشخص
تطور قواعد عربی وروش استفاده از ان برای فرهنگ اسلامی درعصرما
83
98
34573
10.22067/jfu.v6i1.65732
FA
سیدجعفر
شهیدی
نامشخص
Journal Article
2017
07
03
درست است که دانشمندان ایران پس ازاسلام تا آغاز عصر صفوی بیشترکتاب های علمی خودرا دررشته های تخصصی خویش به زبان عربی نوشته اندوعالم هررشته ازعلوم باید ازعربیت تاآن برخوردار باشدکه بتواند درمیراث گذشتگان تتبع کند.لیکن عملا میبینیم طالبان علم در دانشکده های پزشکی ،داروسازی،گیاه شناسی،علوم و حتی رشته ی تاریخ و جغرافیای دانشکده ادبیات و علوم انسانی هنگام تتبع وتحقیق بیشتر به خواندن کتاب های دانشمندان مغرب میپردازند وکمتربه ماخذهای عربی رجوع میکنند.تنها دانشکده الهیات است که به تمام معنی سنت های اسلامی گذشته را باید حفظ کند.زیرا،قرآن، تفسیر،احادیث نبوی وائمه معصومین،عرفان و تصوف منطق وفلسفه و کلام اسلامی را نمیتوان از ماخذ غیر اسلامی تعلیم گرفت.
درست است که دانشمندان ایران پس ازاسلام تا آغاز عصر صفوی بیشترکتاب های علمی خودرا دررشته های تخصصی خویش به زبان عربی نوشته اندوعالم هررشته ازعلوم باید ازعربیت تاآن برخوردار باشدکه بتواند درمیراث گذشتگان تتبع کند.لیکن عملا میبینیم طالبان علم در دانشکده های پزشکی ،داروسازی،گیاه شناسی،علوم و حتی رشته ی تاریخ و جغرافیای دانشکده ادبیات و علوم انسانی هنگام تتبع وتحقیق بیشتر به خواندن کتاب های دانشمندان مغرب میپردازند وکمتربه ماخذهای عربی رجوع میکنند.تنها دانشکده الهیات است که به تمام معنی سنت های اسلامی گذشته را باید حفظ کند.زیرا،قرآن، تفسیر،احادیث نبوی وائمه معصومین،عرفان و تصوف منطق وفلسفه و کلام اسلامی را نمیتوان از ماخذ غیر اسلامی تعلیم گرفت.
https://jfiqh.um.ac.ir/article_34573_ed31eb1abfb8560fc179311ef3f8b46b.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
فقه و اصول
2008-9139
6
1
1973
09
23
نامشخص
بحثی پیرامون اجتهاد
99
104
34580
10.22067/jfu.v6i1.65734
FA
علی اکبر
شهابی
نامشخص
Journal Article
2017
07
03
(این چکیده برگرفته از مقدمه و با نظر کارشناس است)ازلوازم ونتایج پایان یا فتن همه دین های آسمانی به دین اسلام این است که باب اجتهاد به هردو لنگه خود کاملا باز باشد درمذهب شیعه عقیده بسیار خوب ودرستی است که علمای آ ن مذهب باب اجتهاد را مفتوح میدانند.چنانکه پاره ای از دانشمندان سنی مذهب نیز همین عقیده درست و استوار را دارند.از آن جمله است اما سیوطی از علمای قرن دهم هجری که در این باره رساله هایی فراهم آورده است به نام "الرد علی من اخلدالی الارض وجهل ان الاجتهادفی کل عصر فرض."
(این چکیده برگرفته از مقدمه و با نظر کارشناس است)ازلوازم ونتایج پایان یا فتن همه دین های آسمانی به دین اسلام این است که باب اجتهاد به هردو لنگه خود کاملا باز باشد درمذهب شیعه عقیده بسیار خوب ودرستی است که علمای آ ن مذهب باب اجتهاد را مفتوح میدانند.چنانکه پاره ای از دانشمندان سنی مذهب نیز همین عقیده درست و استوار را دارند.از آن جمله است اما سیوطی از علمای قرن دهم هجری که در این باره رساله هایی فراهم آورده است به نام "الرد علی من اخلدالی الارض وجهل ان الاجتهادفی کل عصر فرض."
https://jfiqh.um.ac.ir/article_34580_9ceaca6f372a1790055d0004a3842705.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
فقه و اصول
2008-9139
6
1
1973
09
23
نامشخص
تحقیق در حقیقت معاد
105
192
34590
10.22067/jfu.v6i1.65735
FA
سید جلال الدین
آشتیانی
نامشخص
Journal Article
2017
07
03
(این چکیده برگرفته از مقدمه مقاله و بانظر کارشناس است)بنا بر مبنای محققافلاسفه مشاء وممشای حکیم فاضل ابونصر فارابی و شیخ دانا ابن سینا واتباع آنان از محققان حکمای مشاییه دردوران بابرکت اسلامی که اعاظم آنان مانند فارابی و شیخ رئیس و بهمنیار وخواجه طوسی از مملکت عزیز ما برخواسته اند و بنا بر قواعد مقرردرفلسفه آنان بابرهان نمیتوان معاد جسمانی را اثبات نمودوبرطبق مرام آنان در نفس بعد از مفارقت از بدن جهت صالح از برای تعلق به ابدان نمیماند.بنا و مسلک حکمای اشراقیه اسلام که رئیس آنان و زنده کننده این حکمت شیخ سعیدشهید شهاب الدین سهروردی است نیز معاد جسمانس درست قابل تصحیح نیست.
(این چکیده برگرفته از مقدمه مقاله و بانظر کارشناس است)بنا بر مبنای محققافلاسفه مشاء وممشای حکیم فاضل ابونصر فارابی و شیخ دانا ابن سینا واتباع آنان از محققان حکمای مشاییه دردوران بابرکت اسلامی که اعاظم آنان مانند فارابی و شیخ رئیس و بهمنیار وخواجه طوسی از مملکت عزیز ما برخواسته اند و بنا بر قواعد مقرردرفلسفه آنان بابرهان نمیتوان معاد جسمانی را اثبات نمودوبرطبق مرام آنان در نفس بعد از مفارقت از بدن جهت صالح از برای تعلق به ابدان نمیماند.بنا و مسلک حکمای اشراقیه اسلام که رئیس آنان و زنده کننده این حکمت شیخ سعیدشهید شهاب الدین سهروردی است نیز معاد جسمانس درست قابل تصحیح نیست.
https://jfiqh.um.ac.ir/article_34590_95a6c9ab7476c45dd6919abdb67639ad.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
فقه و اصول
2008-9139
6
1
1973
09
23
نامشخص
سید رضی وسید مرتضی2
193
220
34608
10.22067/jfu.v6i1.65737
FA
محمود
مهدوی دامغانی
نامشخص
Journal Article
2017
07
03
(این چکیده از مقدمه مقاله است وبا نظر کارشناس است)همه تذکره نویسان درباب نام ولقب وکنیه اصلی این دانشمنداتفاق نظر دارندنامش علی لقب او مرتضی وکنیه اش ابوالقاسم است.القاب دیگری هم مانند"الاجل""ذی المجدین"و"علم الهدی"برایش ذکر شده است.سال تولد او به تصریح شاگردان بلافصلش355 هجری قمری است وماه تولد به تصریح شیخ طوسی دارالفهرست رجب است.زادروز او در هیچ یک از منابعی که در دسترس اینجانب بوده نیامده است
(این چکیده از مقدمه مقاله است وبا نظر کارشناس است)همه تذکره نویسان درباب نام ولقب وکنیه اصلی این دانشمنداتفاق نظر دارندنامش علی لقب او مرتضی وکنیه اش ابوالقاسم است.القاب دیگری هم مانند"الاجل""ذی المجدین"و"علم الهدی"برایش ذکر شده است.سال تولد او به تصریح شاگردان بلافصلش355 هجری قمری است وماه تولد به تصریح شیخ طوسی دارالفهرست رجب است.زادروز او در هیچ یک از منابعی که در دسترس اینجانب بوده نیامده است
https://jfiqh.um.ac.ir/article_34608_29eaaa85db06877318583c6aee536ad4.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
فقه و اصول
2008-9139
6
1
1973
09
23
نامشخص
تحریر محل نزاع
221
237
34611
10.22067/jfu.v6i1.65740
FA
سید جواد
مصطفوی
نامشخص
Journal Article
2017
07
03
(این چکیده از مقدمه مقاله وبا نظر کارشناس است)وبا نظر درمیان مباحث علمی دانشمندان،که محل اختلاف انظار است،مواردی دیده میشود که مورد نزاع پیش از ورود به مرحله استدلال مشخص ومحدودنگشسته است ودر نتیجه علاوه بر آنکه حقیقتی روشن نشده،وقت ها تلف میشودونیروهای فکری به هدر می رودزیرا یک طرف چیزی را اثبات وطرف مقابل آنرا نفی می نمایدوایجاب وسلب برمحل واحدی توار نداردوگاهی شاید به مشاجرات تند وتلخی منجرشود.از اینرو دانشمندان علم مناظره توصیه میکنندکه در مباحثات علمی چه کتبی باشدو چه شفاهی لازمست قبل از ورود به مرحله استدلال ونقض و ابرام براهین مورد نزاع با تمام حدود وقیودش،روشن ومشخص گردد،وازاین مطلب به"تحریر محل نزاع"تعبیر میشود.
(این چکیده از مقدمه مقاله وبا نظر کارشناس است)وبا نظر درمیان مباحث علمی دانشمندان،که محل اختلاف انظار است،مواردی دیده میشود که مورد نزاع پیش از ورود به مرحله استدلال مشخص ومحدودنگشسته است ودر نتیجه علاوه بر آنکه حقیقتی روشن نشده،وقت ها تلف میشودونیروهای فکری به هدر می رودزیرا یک طرف چیزی را اثبات وطرف مقابل آنرا نفی می نمایدوایجاب وسلب برمحل واحدی توار نداردوگاهی شاید به مشاجرات تند وتلخی منجرشود.از اینرو دانشمندان علم مناظره توصیه میکنندکه در مباحثات علمی چه کتبی باشدو چه شفاهی لازمست قبل از ورود به مرحله استدلال ونقض و ابرام براهین مورد نزاع با تمام حدود وقیودش،روشن ومشخص گردد،وازاین مطلب به"تحریر محل نزاع"تعبیر میشود.
https://jfiqh.um.ac.ir/article_34611_3baa41ec37e1bfdc474c35aa76affc71.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
فقه و اصول
2008-9139
6
1
1973
09
23
نامشخص
مقصدالراغب الطالب فی فضائل علی بن ابی طالب
238
258
34619
10.22067/jfu.v6i1.65742
FA
محمود
فاضل
نامشخص
Journal Article
2017
07
03
نسختی است بازیافته وکهن ومولف محترم آن حضرت شیخ الاجل،الفاضل البارع الحسین بن محمد بن حسن که ازقدما،اصحاب و مولفین بود.ویرا کتاب دیگری است به نام:نزهة الناظروتنبیه الخاطر.صاحب ریاض می گوید نسخه ای از نزهة الناظر را در آستان قدس رضوی دیده ام وخود نیز نسخه ای دارم که درآخر تصریح به نام مولف کرده.علامه مجلس"ره"درباره کتاب مورد بحث میگوید:مقصد الراغب ...مشتمل براخبار غریبه واحکام نادره ایست که شمه ای از آنها را متذکر خواهم شد.وراجع به مولف ان میگوید:نزیک به عصر شیخ صدوق میزیسته مرحوم حاج آقا بزرگ طهرانی نیز به تبعیت از علامه،صاحب مقد الراغب...را جزو دانایان سده چهارم هجری به حساب آورده وبا توجه به اینکه شیخ صدوق"ره"ب سال381هجری درگذشته.چنین محاسبه ای صحیح بنظرمیرسد.
نسختی است بازیافته وکهن ومولف محترم آن حضرت شیخ الاجل،الفاضل البارع الحسین بن محمد بن حسن که ازقدما،اصحاب و مولفین بود.ویرا کتاب دیگری است به نام:نزهة الناظروتنبیه الخاطر.صاحب ریاض می گوید نسخه ای از نزهة الناظر را در آستان قدس رضوی دیده ام وخود نیز نسخه ای دارم که درآخر تصریح به نام مولف کرده.علامه مجلس"ره"درباره کتاب مورد بحث میگوید:مقصد الراغب ...مشتمل براخبار غریبه واحکام نادره ایست که شمه ای از آنها را متذکر خواهم شد.وراجع به مولف ان میگوید:نزیک به عصر شیخ صدوق میزیسته مرحوم حاج آقا بزرگ طهرانی نیز به تبعیت از علامه،صاحب مقد الراغب...را جزو دانایان سده چهارم هجری به حساب آورده وبا توجه به اینکه شیخ صدوق"ره"ب سال381هجری درگذشته.چنین محاسبه ای صحیح بنظرمیرسد.
https://jfiqh.um.ac.ir/article_34619_e2b824741dbc5cba1f6f72757655b5ec.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
فقه و اصول
2008-9139
6
1
1973
09
23
نامشخص
رساله وصایای شیخ حر عاملی
259
266
34632
10.22067/jfu.v6i1.65744
FA
کاظم
مدیر شانه چی
نامشخص
Journal Article
2017
07
03
اصل معنای وصیت،اتصال است.و به همین لحاظ جریده های نخل را وصیت و وصاة نامندواز همین ماده است(واصی).به معنی روییدنیِ به هم پیوسته ودراصطلاح گاهی به معنی موعظه استعمال میشودوزمانی به معنی کارنیکی که برحسب تقاضای شخص،در غیاب وی یاپس از وفاتش انجام دهند.منتهی درفقه اسلامی وصیت منحصرا درامور مالی که پس از فوت شخص باید انجام دادیااعمالی که به عهده وصی تعلق میگرد(وبه وصیت عهدیه مسمی است)استعمال میشود.ومعمولا فقها وصیت را ب تملیک عین یامنفعت بعدازحیات شخص،تعریف کرده اند.درغیاث اللغه می فرماید:وصیت،اندرزکردن عازم سفریاشخصی قریب الموت دوست خودرا که بعد من چنان وچنین باید کرد.
اصل معنای وصیت،اتصال است.و به همین لحاظ جریده های نخل را وصیت و وصاة نامندواز همین ماده است(واصی).به معنی روییدنیِ به هم پیوسته ودراصطلاح گاهی به معنی موعظه استعمال میشودوزمانی به معنی کارنیکی که برحسب تقاضای شخص،در غیاب وی یاپس از وفاتش انجام دهند.منتهی درفقه اسلامی وصیت منحصرا درامور مالی که پس از فوت شخص باید انجام دادیااعمالی که به عهده وصی تعلق میگرد(وبه وصیت عهدیه مسمی است)استعمال میشود.ومعمولا فقها وصیت را ب تملیک عین یامنفعت بعدازحیات شخص،تعریف کرده اند.درغیاث اللغه می فرماید:وصیت،اندرزکردن عازم سفریاشخصی قریب الموت دوست خودرا که بعد من چنان وچنین باید کرد.
https://jfiqh.um.ac.ir/article_34632_ad179c72fcac9069903559e9f31ca4b4.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
فقه و اصول
2008-9139
6
1
1973
09
23
نامشخص
نبوت مسیحی
267
318
34641
10.22067/jfu.v6i1.65762
FA
محمود
رامیار
نامشخص
Journal Article
2017
07
04
(چکیده این مقاله از مقدمه وبا نظر کارشناس است)عیسی مسیح آنچنان که اناجیل گفتند و دیدیم،یامردی بود مثل سایرمردان،گمنام وبی نشان ویا تبعه ای از رم که از دستمزد خود زندگی میکردوسرگردانی آخرین روزها او را بسان معلمی بی خانمان میشناسانید،ویا یک یهودی اصلاح طلبی که گفته هایش براساس فرهنگ یونانی تعبیر شده وسوءتفاهم ایجاد کرده وسرانجام به خوتاهش شیوخ یهوداورا به چلیپا کشیدند.ویا مردی بود که مثل سایر بزرگان ظهورکردودرراه اعتقاد وایمان خود جان باخت وباوجود تمام شخصیت حیرت آوری که داشت یکی از خود ما انسان ها بود،ویا پیامبری بود همچون سایر پیامبران،ویا اصلا وجودی زائیده آرمانهاو آرزوهاهای بشری بود،نه شخصیتی واقعی وتاریخی.
(چکیده این مقاله از مقدمه وبا نظر کارشناس است)عیسی مسیح آنچنان که اناجیل گفتند و دیدیم،یامردی بود مثل سایرمردان،گمنام وبی نشان ویا تبعه ای از رم که از دستمزد خود زندگی میکردوسرگردانی آخرین روزها او را بسان معلمی بی خانمان میشناسانید،ویا یک یهودی اصلاح طلبی که گفته هایش براساس فرهنگ یونانی تعبیر شده وسوءتفاهم ایجاد کرده وسرانجام به خوتاهش شیوخ یهوداورا به چلیپا کشیدند.ویا مردی بود که مثل سایر بزرگان ظهورکردودرراه اعتقاد وایمان خود جان باخت وباوجود تمام شخصیت حیرت آوری که داشت یکی از خود ما انسان ها بود،ویا پیامبری بود همچون سایر پیامبران،ویا اصلا وجودی زائیده آرمانهاو آرزوهاهای بشری بود،نه شخصیتی واقعی وتاریخی.
https://jfiqh.um.ac.ir/article_34641_d758f3a39c6611e73e291a3fba4c7058.pdf
دانشگاه فردوسی مشهد
فقه و اصول
2008-9139
6
1
1973
09
23
نامشخص
بازدیداز چند کشور اسلامی
319
348
34656
10.22067/jfu.v6i1.65763
FA
محمد
واعظ زاده خراسانی
نامشخص
Journal Article
2017
07
04
(چکیده این مقاله از مقدمه آ« وبا نظر کارشناس است)یازده ماه مسافرت وبازدیداز کشورهای اسلامیِ ترکیه،لبنان،سوریه،اردن،عربستان
سعودی،مصر،الجزائر،مغرب وآثاراسلامی اسپانیا طبعا توام با خاطراتی است.گرچه هدف اصلی از طی این راه دورودرازدرمدتی نسبتاطولانی وتوقف هفت ماه در قاهره،تحقیق و مطالعه در رشته علوم قرآن وحدیث،کسب اطلاع از نسخ خطی و کتب چاپی وتحقیقات نو دراین دو رشته ونیزوقوف کامل براوضاع واحوال دانشگاه ها وموسسات اسلامی وتماس با دانشمندان واساتید بوده است اما خواه ناخواه مشهودات سفر مجموعه ای از خاطرات را دربردارد که چه بسا دانستن آنها برای دیگران بصیرت وتجربتی همراه داشته باشد.اینک مناسب چنان دیدکه قسمتی از خاطرات سفر راکه بیشترجنبه اسلامی ورابطه ای با علم و دانش دارد بنگاردوتدریجلا دراین مجله نشر دهد.
(چکیده این مقاله از مقدمه آ« وبا نظر کارشناس است)یازده ماه مسافرت وبازدیداز کشورهای اسلامیِ ترکیه،لبنان،سوریه،اردن،عربستان
سعودی،مصر،الجزائر،مغرب وآثاراسلامی اسپانیا طبعا توام با خاطراتی است.گرچه هدف اصلی از طی این راه دورودرازدرمدتی نسبتاطولانی وتوقف هفت ماه در قاهره،تحقیق و مطالعه در رشته علوم قرآن وحدیث،کسب اطلاع از نسخ خطی و کتب چاپی وتحقیقات نو دراین دو رشته ونیزوقوف کامل براوضاع واحوال دانشگاه ها وموسسات اسلامی وتماس با دانشمندان واساتید بوده است اما خواه ناخواه مشهودات سفر مجموعه ای از خاطرات را دربردارد که چه بسا دانستن آنها برای دیگران بصیرت وتجربتی همراه داشته باشد.اینک مناسب چنان دیدکه قسمتی از خاطرات سفر راکه بیشترجنبه اسلامی ورابطه ای با علم و دانش دارد بنگاردوتدریجلا دراین مجله نشر دهد.
https://jfiqh.um.ac.ir/article_34656_1b4940e74fcca2c2f80ae7c41a683e6b.pdf