دانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913938پیوست 7120060321A Comparative Approach to Educational Significations in Theories of Democracy: Challenge among Liberal, Communitarian, and Deliberative Theoriesرویکردی تطبیقی به دلالت های تربیتی نظریه های دموکراسی چالش میان نظریه های لیبرال، جماعت گرا و تفاهمی9634209010.22067/jfiqh.2020.61490.0FAطاهره جاویدی کلاته جعفر آبادیفردوسی مشهدمحمود مهرمحمدیدانشگاه تربیت مدرسJournal Article20170702Today democracy and its establishment have achieved universal acceptance, passed beyond scientific and theoretical borders, and entered various international treaties. Despite popular reception of democracy, the philosophical foundation of democratic education is not yet accurately elucidated. Accordingly, this article aims at explicating the philosophical foundations of democratic education. To this end, according to the Skew Model, first liberal democracy, communitarian, and deliberative theories are examined and then from within foundations of humanism and the key concepts and pivots of each of the above theories and – through logical reasoning – their educational significations (principles, goals, and methods) are extracted. In the end, the researchers deal with a comparative examination of the foundations of humanism and the educational significations of democracy schools in question, explicitly admitting that this task has been done by them for the first time and thus they would welcome critical views of the readers.امروزه دموکراسی و تأسیس آن، مقبولیت جهانی پیدا کرده و از مرزهای علمی و نظری فراتر رفته و وارد عهدنامه های گوناگون بین المللی گردیده است. به رغم اقبال عمومی به دموکراسی، بنیان فلسفی تربیت دموکراتیک هنوز به دقت تبیین نشده است. بر این اساس، هدف این مقاله، تبین بنیان های فلسفی تربیت دموکراتیک می باشد. بدین منظور مطابق با مدل اسکو، ابتدا نظریه های دموکراسی لیبرال، جماعت گرا و تفاهمی مورد بررسی قرار گرفته، آنگاه از بطن مبانی انسان شناسی و مفاهیم و محورهای کلیدی هر یک از نظریه های مزبور و از راه استدلال منطقی، دلالت های تربیتی(اصول، اهداف و روشها) آنها استخراج شده است. در پایان محقق به بررسی تطبیقی مبانی انسان شناسی و دلالت های تربیتی مکاتب دموکراسی مورد نظر پرداخته است محققان به صراحت اذعان می نمایند که این کار برای اولین بار توسط آنها انجام شده است و از این حیث از نظر های انتقادی خوانندگان اندیشمند استقبال می نمایند.https://jfiqh.um.ac.ir/article_42090_72551d674a33a8d78fd939b3ba40389a.pdfدانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913938پیوست 7120060321Indicative Attributes in Shī‘ī Persian Translations and Interpretationsصفات خبریه در ترجمه ها و تفسیرهای فارسی شیعی651014209110.22067/jfiqh.2020.61494.0FAحسین صابریفردوسی مشهدJournal Article20170702Indicative attributes are those of the Divine attributes which intellect does not clearly signify and can simply be attributed to God to the effect that they are thus attributed in religious texts including both the Qur’an and ḥadīth. Apart from the possibility of this ascription, the interpretation of these attributes have since long been a matter of debates among theologians. In the present essay, the writer explains the concept and referents of indicative attributes and, at least primarily, gives a record of these attributes, then briefly examines the theologians’ stance in this respect. He goes on to report the Shī‘ī viewpoint and reviews the position of translation of major referents of indicative attributes in a number of Persian translations of the Qur’an as well as some Persian interpretations in order to clarify whether these translations are compatible with the Shī‘ī theological position. In conclusion, he makes some remarks concerning the above translations.صفات خبریه آن دسته از صفات خداوند را گویند که عقل بر آن ها دلالت روشن ندارد و تنها بدان استناد که در متن دینی اعم از قرآن و حدیث بهخداوند نسبت داده شدهاند میتوان آن ها را به خداوند نسبت داد. صرف نظر ازامکان این انتساب تفسیر این صفات از دیر باز مورد نزاع متکلمان بوده است. جستارحاضر به بیان مفهوم و مصادیق صفات خبریه میپردازد و دستکم در مقدمات کارسیاههای از این صفات را به دست میدهد، سپس به صورت خلاصه موضع متکلمانرا در این باره برمیرسد، سپس به گزارش دیدگاه شیعه میپردازد و در ادامه بهوضعیت ترجمة مصادیق عمدهای از صفات خبریه در شماری از ترجمههایفارسی قرآن و نیز برخی تفسیرهای فارسی مینگرد تا معلوم شود که آیا ترجمهها باموضع کلامی شیعه هماهنگی دارند یا خیر. در پایان نیز ملاحظاتی در ذیل ترجمهها فراروی نهاده شده است.https://jfiqh.um.ac.ir/article_42091_606d80e90e9de91af319d58b690fe6db.pdfدانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913938پیوست 7120060321Axiomatic Foundations in Formal Logicبنیادهای بدیهی در منطق صوری1031264209210.22067/jfiqh.2020.61500.0FAمهدی عظیمیفردوسی مشهدJournal Article20170702The Aristotelian formal logic which Muslims have admirably expanded and organized is the most ancient logical system appeared over twenty three centuries ago and is still seriously employed among philosophers and logicians, especially among the Muslims. What this paper is pursuing is to explain the frameworks and foundations of this logical system. It intends to propose several categories of axiomatic principles and to show that as far as formal logic deals with form (proposition and analogy) it is based on these principles. Although Muslim logicians may not have been negligent of these principles, they have not – as far as the author’s knowledge allows – explicitly and coherently dealt with or talked about them. Others have reviewed the quadruple relations between two universals as well as relations between the contradictories of the two universals, but this article has followed up the task showing that whenever there exists one of the four relations between two universals then what relation may the essence (‘ayn) of one have with the contradictory (naqīḍ) of the other. It is by virtue of these principles that it explicates the rulings of propositions by a non-deductive method and recounts the issues concerning the logic of definition (propositions and their rulings) without any dependence on the logic of argument. Furthermore, it states that if there exists one of the quadruple relations between one universal and the second universal and between the second universal and the third universal, then what relation will there exist between the first and third universal; and thereupon, presents an in-depth method for elucidating the four forms of analogy which can by itself comprise a system for inference, too. In addition, it brings to light some points which might have been neglected so far; e.g., why the relation between “contradictories of general and peculiar in some respect” and the “two divergents” is that of partial divergence; namely, sometimes it is “generality and peculiarity in some respect” and sometimes “universal divergence”.منطق صوری ارسطویی که مسلمانان به آن گسترش و سامانی ستودنی بخشیدهاند ، دیرینهترین دستگاه منطقی است که بیش از بیستوسه قرن از پیدایی آن میگذرد و هنوز در میان فلسفیان و منطقیان به ویژه اسلامیان به جدّ کاربرد دارد. آن چه این جستار پی میجوید تبیین زیرساختها و بنیادهای این سامانة منطقی است. آهنگِ آن دارد که چند دسته اصول بدیهی را پیش نهد و نشان دهد که منطق صوری تا آن جا که به صورت میپردازد (گزاره و قیاس) بر این اصول استوار است. هر چند منطقدانان مسلمان از این اصول غافل نمیتوانستهاند بود، ـ تا آن جا که آگاهی نگارنده دامن میگسترد ـ به تصریح وانسجام بدانها نپرداخته و از آنها سخن نراندهاند. نسبتهای چهارگانه میان دو کلی و نیز نسبتهای میان نقیضهای دو کلی را دیگران بررسیدهاند، اما این جستار کار را پی گرفته و نشان میدهد که هر گاه میان دو کلی یکی از نسبتهای چهارگانه برقرار باشد آنگاه عین یکی با نقیض دیگری چه نسبتی خواهد داشت. از رهگذر این اصول است که احکام گزارهها را با روشی غیر قیاسی تبیین، و مسایل منطق تعریف (گزارهها و احکام آنها) را بی هیچ وابستگی به منطق استدلال بازگو میکند. نیز بیان میدارد که اگر میان یک کلی با کلی دومی و میان کلی دوم با کلی سومی یکی از نسبتهای چهارگانه برقرار باشد آن گاه میان کلی اول و سوم چه نسبتی برقرار است؛ و بر این پایه شیوهای بنکاوانه برای تبیین اشکال چهارگانهی قیاس پیش چشم مینهد که میتواند خود به تنهایی دستگاهی برای استنتاج نیز باشد. در کنار این، برخی نکات را که شاید از چشم پنهان مانده است به دید میآورد. از آن جمله این که چرا نسبت نقیضهای عام وخاص من وجه و متباینان، تباین جزئی است؛ یعنی گاه عموم وخصوص من وجه و گاه تباین کلی.https://jfiqh.um.ac.ir/article_42092_62e81bf642eb96da048c26f97a1f3ef3.pdfدانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913938پیوست 7120060321Modern Hermeneutics and the Reasons for the Possibility of Understanding the Text better than the Text Writerهرمنوتیک مدرن و دلایل امکان فهم متن بهتر از ماتن1271454209910.22067/jfiqh.2020.61504.0FAمحمد کاظم علمیفردوسی مشهدJournal Article20170702At first, the article presents as an introduction a very brief history of hermeneutics and tersely states the characteristics of its three main eras, i.e., pre-modern, modern, and contemporary. Then, it questions and examines one of the significant issues brought up in modern hermeneutics, namely, whether it is possible that the reader of the text might understand and interpret the text better than its author does. <br />The writer regards the answer to the above question as affirmative and attempts to prove his claim in three ways. First: by the intertextual ta‘āṭī (i.e. mutual surrender) of meanings; second, by virtue of Freud’s theory of psychoanalysis; and third, through the existence of some historical evidences. The third way, however, should in fact be viewed simply as “evidence” and “confirmatory”. But in the second way, i.e. through Freud’s theory of psychoanalysis, it can be argued that not only the reader may understand and interpret the text better than its author does, but it can also be proved that the writer of the text can be known even better than he may know himself. However, what the article tries to prove is merely the “possibility” of the realization of such contingency.این مقاله در ابتدا به عنوان مقدمه به بیان تاریخچة بسیار مختصر هرمنوتیک می پردازد و به ایجاز مشخصات سه دورة اصلی آن یعنی هرمنوتیک پیش از مدرن ، مدرن ، و معاصر را بیان می کند . و سپس یکی از مسایل مهمی را که در هرمنوتیک مدرن و معاصر مطرح شده است ، مورد پرسش و بررسی قرار می دهد . پرسش این است که آیا خوانندة متن ممکن است متن را از مؤلف آن بهتر بفهمد و بهتر تفسیر کند؟<br />نگارنده پاسخ این پرسش را مثبت دانسته و از سه طریق مبادرت به اثبات مدعای خود کرده است . یکی به دلیل تعاطی بینا متنی معانی ، و دوم به دلیل نظریة روانکاوی فروید ، و سوم به جهت وجود برخی شواهد تاریخی. هرچند در واقع طریق سوم را باید بیشتر « شاهد » و « مؤید » در نظر گرفت . اما از طریق دوم ، یعنی از طریق دلیل روانکاوی فروید ، نه تنها می توان استدلال کرد که خواننده می تواند متن را بهتر از ماتن فهمیده و تفسیر کند ، بلکه می توان گام را فراتر نهاد و حتی اثبات کرد که خود ماتن را نیز می توان بهتر ازخود او شناخت . اما آنچه این مقاله اثبات می کند صرفاً «امکان » تحقّق چنین امری است .https://jfiqh.um.ac.ir/article_42099_c58880a44f1bbd6ce44038dc7f2db1e6.pdfدانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913938پیوست 7120060321Emotivism in Ethics: Historical Background up to the Postmodern Ageعاطفهگرایی در اخلاق پیشینة تاریخی تا وضعیت پست مدرن1471894213410.22067/jfiqh.2020.61508.0FAابوالفضل غفاریفردوسی مشهدJournal Article20170702Acquaintance with philosophical schools in ethics is the most important step for dealing with the discourse on philosophy of ethics. Emotivism is among the most significant ethical schools which is as ancient and widespread as history itself. We can enumerate eminent thinkers, philosophers, poets, and psychologists who have presented interesting and controversial viewpoints in this field. Confucius, Buddha, Lao Tze (Laotse), David Hume, Adam Smith, Jean Jacques Rousseau, Arthur Schopenhauer, Alfred Jules Ayer, Carole Gilligan, and Nell Noddings, are the eminent figures introduced in this article. Convergence of opinions among the above thinkers may be observed in concepts utilized by them such as sympathy, empathy, altruism, benevolence, compassion, responsibility, and care. Among the above concepts, “care” has been frequently emphasized in modern philosophical and psychological texts by contemporary psychologists and philosophers. The care or feeling of responsibility approach is one of several major contemporary approaches in philosophy of ethics and ethical education which can be classified as among theories of emotivism. Feminism, as one of the obvious manifestations of postmodern era, is regarded as among the staunchest advocates of this approach. Furthermore, pragmatic naturalism can also be viewed as another philosophical basis for this approach.آشنایی با مکاتب فلسفی در اخلاق، مهمترین گام برای وارد شدن در مبحث فلسفة اخلاق است. عاطفهگرایی از عمدهترین مکاتب اخلاقی است که قدمت و گسترهای به پهنای تاریخ دارد. متفکران، فیلسوفان، شاعران و روانشناسان برجستهای را میتوان برشمرد که دیدگاههای جالب و پرسشبرانگیزی را در این زمینه ارائه نمودهاند. کنفوسیوس، بودا، لائوتسه، دیوید هیوم، آدام اسمیت، ژان ژاک روسو، آرتور شوپنهاور، آلفرد جولز آیر، کارول گیلیگان و نل نادینگز کسانی هستند که در این مقاله، معرفی شدهاند. همگرایی میان آرای این متفکران را میتوان در مفاهیم مورد استفادة ایشان، نظیر همدردی، همحسی، نوعدوستی، خیرخواهی، شفقت و احساس مسئولیت و غمخواری ملاحظه نمود. از این میان، تأکید روانشناسان و فیلسوفان معاصر بر مفهوم غمخواری و مبالات، امری است که در متون روانشناختی و فلسفی جدید زیاد به چشم میخورد. رویکرد غمخواری یا احساس مسئولیت، یکی از چند رویکرد عمدة معاصر در فلسفة اخلاق و تربیت اخلاقی است که میتوان آن را در زمرة نظریههای عاطفهگرا قرار داد. "جنبش مدافعان حقوق زن"، نیز به عنوان یکی از جلوههای بارز دوران پستمدرن، از مدافعان سرسخت این رویکرد به شمار میرود. به علاوه، طبیعتگرایی عملگرا نیز میتواند به عنوان مبنای فلسفی دیگری برای این رویکرد قلمداد شود.https://jfiqh.um.ac.ir/article_42134_91424d5376a438d42a6a0ce48eee7c77.pdfدانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913938پیوست 7120060321Requisites for Interpretation of the “Equipped” Textبایستههای تفسیرِ متنِ «تجهیز» شده1912064210610.22067/jfiqh.2020.61514.0FAابراهیم موسیپورJournal Article20170702The writer of the present article contends that in order to interpret various narrations and accounts of an anecdote/text, each narration and account is to be considered as totally new and different from previous accounts and that this anecdote/text should be interpreted and understood as an original and novel work which is different from previous narrations or the earliest account of that anecdote/text. In this article, the writer denounces the identity of various narrations of a single text on different temporal/spatial grounds – even if the narrations are identical in structure and form – and claims that since the intention of the narrator or transmitter is ever regarded as part of the software organization and consistent component of a text, the narration of any text by a new narrator is in itself a new text which is governed by a different exegetical and contextual framework. <br />The writer does not regard the process in which an original text or its earliest account temporally and spatially undergoes minimal or maximal transmutation as a merely historical and passive process, rather, he regards it at least as subconscious and attentive to the narrator’s scheme, plot, and intention. Thus, he suggests the appellation “equipment of the text” instead of “transmutation of the text” which is common among hermeneutists and fails to represent changes as being active or passive.<br />This article is an introductory part of a project in which the writer deals with an evaluation and criticism of the “author’s religion” theory followed up in the last two centuries with much ado by the orientalists.نویسندة مقالة حاضر بر آن است که برای تفسیر روایتها و نقلهای مختلفی که از یک حکایت / متن به عمل میآید باید هر روایت و نقلِ جدید را به مثابه یک حکایت / متنِ کاملاً جدید و متفاوت با نقلهای قبلی درنظر گرفت و این حکایت / متن را به عنوان اثری اصیل و ابداعی و متفاوت از روایتهای قبلی یا اولین تقریرِ آن حکایت / متن، تفسیر کرد و فهمید. نگارنده در این مقاله، این همانیِ روایتهای مختلف از یک متن در بستر زمانی و مکانی متفاوت را – حتی در صورت یکسان بودن ساختار و شکل روایتها – مردود دانسته و مدعی است چون قصد مولف و ناقل هر حکایت و متن، همواره بخشی از سازمان نرمافزاری و جزء قوامبخش یک متن محسوب میشود، نقل هر متن توسط راوی جدید، خود یک متن جدید است و چارچوب تفسیری و بافتار تازهای بر آن حاکم خواهد بود.<br />نویسندة حاضر، فرآیندی را که طی آن یک متن اصلی یا اولین تقریر آن، از لحاظ زمانی و مکانی دگردیسیهایی حداقلی یا حداکثری پیدا میکند، نه یک فرآیند صرفاً تاریخی و غیرفعالانه، بلکه دست کم نیمه آگاهانه و مستظهر به طرح و توطئه و نیت راوی میداند و از این رو به جای عنوان «دگردیسیِ متن» که نزد علمای هر منوتیک رایج است و گویایفعالانه یا منفعلانهبودن تغییرات نیست، عنوان «تجهیز متن» را پیشنهاد کرده است.<br />این مقاله بخشی مقدماتی از پروژهای است که نویسنده در آن به ارزیابی و نقد نظریة«دینِ مؤلَّف» که در دو قرن اخیر با هیاهوی بسیار از جانب خاورشناسان دنبال میشده پرداخته است .https://jfiqh.um.ac.ir/article_42106_1ee1023003bda13ae88ae4b2e076a98c.pdfدانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913938پیوست 7120060321An Introduction to Semantics of Falāḥ(Salvation)درآمدی بر معنا شناسی فلاح2072264210710.22067/jfiqh.2020.61517.0FAمحمدصادق واحدیفرددانشگاه پیام نور، واحد مشهدJournal Article20170702Semantic methods in conceptualization of theories are among contemporary standard and acceptable methods. The present article intends to trace back the semantic course of falāḥ (salvation) before and after the appearance of Islam through identifying the historical and linguistic application of the word falāḥ which is strongly related to the most important concerns of human beings (i.e., redemption). In This way, the article seeks to achieve a deeper understanding of the meaning of falāḥ and by examining its applications in religious contexts to find its relevant constituent elements and to show the fate of those who have attained it.روش های معناشناسانه در مفهوم ساختن نظریه ها وتئوری ها از روش های متعارف ومقبول معاصر است. مقالة حاضر در صدد است از طریق شناسایی کاربرد تاریخی وزبانی واژة فلاح که ربط وثیق با مهمترین دغدغة همة انسان ها(رستگاری) دارد ، تطور معنائی فلاح را پیش از اسلام وپس از آن تعقیب کند تا به درک هر چه بیشتر مفهوم نجات نائل آید و با اهتمام به کاربرد های « فلاح » در بافت های دینی عناصر تشکیل دهنده ومرتبط با نجات را بیابد وفرجام صاحبان آن عناصر را نشان دهد.https://jfiqh.um.ac.ir/article_42107_08c126cd14081ec2e282702e97122b55.pdf