دانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913936220040722A Study of Physician’s Responsibility and Non-Responsibilityبررسی مسئولیت یا عدم مسئولیت پزشک9284229810.22067/jfiqh.2020.60864.0FAعلیرضا اسماعیل آبادیفردوسیJournal Article20170628ach legal system studies the liability of a physician from a specific aspect. Some study it from contractual point of view. and others study it as his natural and moral duty.<br />The author of this article is going to study the question of physician’s responsibility in Islamic law and to whether it is contractual or he is divinely responsible to cure the patient; whether he is liable for the damages which happen during the treatment; and whether this question is studied by jurists and applicable to their views.<br />Although this subject is unprecedented in jurisprudence, one can compare the jurist’s’ view on different cases with the ponit of view of scholars of this field.هر کدام از نظامهای حقوقی، مسئولیت پزشک را از بُعدی بررسی کرده و به راهی رفتهاند؛ برخی آن را از بُعد قراردادی بررسی میکنند و برخی دیگر، مسئولیت پزشک را قهری و تعهد پزشک به درمان را ناشی از حکم قانون و اخلاق میدانند.<br />با این همه باید دید که در حقوق اسلامی، مسئولیت پزشک از کدام بُعد قابل دسترسی است؛ آیا مسئولیت پزشک قراردادی است یا این که پزشک به حکم شرع موظف است بیمار را درمان کند و چنانچه در اثر درمان، خسارتی به بار آید به حکم شرع باید آن را جبران سازد و آیا اساساً فقیهان به طرح و ارائه این گونه مباحث پرداختهاند و یا میتوان چنین مباحثی را با دیدگاههای آنان منطبق ساخت؟<br />گرچه بررسی مسئولیت و به ویژه مسئولیت پزشک از بُعد قراردادی یا قهری در نظام حقوقی اسلام پیشینهای ندارد، میتوان با استفاده از آراء پراکندة صاحبنظران این رشته به نوعی، نظام حقوقی اسلام را با نظامهای حقوقی مدرن در این موضوع هماهنگ ساخت.https://jfiqh.um.ac.ir/article_42298_ad9181038ae9e19f8156147554ef772a.pdfدانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913936220040722Custom, Dynamic Element of Jurisprudenceعرف یا عنصر پویایی فقه29604229910.22067/jfiqh.2020.60884.0FAناصر سلمانیایزدیدانشگاه سبزوارJournal Article20170628ustom ('urf) is one of the categories which are vastly employed to apply legal ordinances to the expedience of time and space. Having provided lexical and idiomatic definitions of custom, the present paper has proceeded to touch upon its pillars and spiritual element. Further on, it has reviewed the concept of custom from the viewpoint of jurists. In the Qur'an exegeses, the verses related to custom as per the viewpoint of the Shi'ite and Sunni exegetes are also proportionately discussed. In another section, the relation between custom and the intellectual manner is taken into consideration and the authority of custom in the Sunni jurisprudence as well the possibility of its acceptability in Shi'ite jurisprudence is talked about.عرف یکی از مقولههایی است که برای انطباق پارهای از احکام فقهی با مقتضیات زمان و مکان سخت به کار میآید. در مقالة حاضر، پس از ارائه تعاریف لغوی و اصطلاحی عرف از ارکان و عنصر معنوی عرف سخن رفته است. سپس، مفهوم عرف از دیدگاه فقها مورد بررسی قرار گرفته است. در تفاسیر قرآن هم به تناسب بحث از آیات مرتبط با عرف، به مفهوم عرف از دیدگاه مفسران شیعه و سنی توجه شده است. در بخش دیگر هم به ارتباط میان عرف و شیوة عقلا عنایت شده و از حجیت عرف در فقه اهل سنت و امکان مقبولیت آن در فقه شیعه سخن رفته است.https://jfiqh.um.ac.ir/article_42299_48676f6f8607cf8744e875668015eb64.pdfدانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913936220040722Principle of Duressقاعدة اکراه61904230010.22067/jfiqh.2020.60893.0FAحمیده عبداللهی علیبیکقمJournal Article20170628y definition, ikrāh (duress) means forcing someone to do something unwillingly. Ikrāh would be realized under seven conditions. In ikrāh over the prohibited, the criterion is inability of mukrah (i.e., the person under duress) to be released from threat and repelling loss and the culprit’s mere claim would be accepted. In transactions, however, ikrāh would be true only through discontent. The criterion for nullifying the conventional decree is non-observance, and mere claiming of ikrāh is not acceptable. Ikrāh is of two kinds: lawful and unlawful. The former is permissible and the latter is forbidden. The obligatory precept for the mukrah asserts that committing the forbidden and abandoning the obligatory is permissible for him/her except in case of homicide. And the conventional decree is that the mukrah is acquitted from qişāş (retaliation), hadd (legal penalty), dimān (liability), etc. The sources of rule of duress include āyah 106 of sūrat al-Nahl, the āyahs adduced by the principle of constraint, as well as tradition, consensus, and intellect.اکراه در لغت و در اصطلاح وادار کردن کسی بر کاری، از روی اجبار است. با وجود هفت شرط، اکراه محقق میشود. در اکراه بر محرمات، ملاک، عجز از تخلص از تهدید مکرَه و دفع ضرر است و مجرد ادعای اکراه از مجرم پذیرفته میشود ولی در معاملات فقط با عدم رضایت، اکراه صادق است و ملاک در رفع حکم وضعی نیز عدم رعایت است و صرف ادعای اکراه پذیرفته نیست. اکراه به دو قسم تقسیم میشود: اکراه به حق و اکراه به ناحق. اکراه به حق جایز است و اکراه به ناحق حرام است. حکم تکلیفی مکرَه این است که انجام حرام و ترک واجب به استثنای قتل نفس بر او جایز است و حکم وضعی آن این است که قصاص، حد، ضمان و … از مکرَه برداشته میشود. مدرک قاعده آیة 106 از سورة نحل، آیات مدرک قاعدة اضطرار، سنت، اجماع و عقل است.https://jfiqh.um.ac.ir/article_42300_bac3cb8c044b7f467e2d8f19f8f20631.pdfدانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913936220040722Developments of Shi'ite Jurisprudence Interacting with the Process of Innovation in Post-Revolution Iranتحولات فقه شیعه در تعامل با روند نوسازی در ایران بعد از انقلاب911224230110.22067/jfiqh.2020.60903.0FAیحیی فوزیدانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوینJournal Article20170628fter the victory of the Islamic Revolution, the movement launched by the Shi'ite Islamists and jurists needed to take position on various issues and explicitly and specifically express legal viewpoints for planning policies and programs in running the state. In this direction, they had to abide by their legal fundamentals in their taking positions on one hand, and to pursue the progress and prosperity of the state on the other. In fact, they were to provide an alternative pattern of renovation that could implement the intellectual accomplishments of the modern world in the Islamic Community. Consequently, they encountered serious subjective and objective queries and challenges in various fields which, as a whole, exerted great impacts on Shi'ite political jurisprudence.<br />In this paper, it is attempted to respond to such questions as: How did coming to power by the Shi'ite Islam in Iran influence Shi'ite political jurisprudence? In what fields did the influencing occur? In reply to these questions through a historical-analytical method, the impact of such challenges on Shi'ite political jurisprudence and their consequences is discussed, while dimensions of Shi'ite jurists' interaction in various political, social, and economic arenas after the revolution are also touched upon.بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، جریان اسلام گرایان و فقهاء شیعه ضرورتاً میبایست به موضعگیری در خصوص مسائل مختلف بپردازند و به صورت شفاف و موردی دیدگاههای فقهی را برای طراحی سیاستها و برنامهها و اداره کشور مطرح سازند و در این راستا میبایست در موضعگیریهای خود از یک سو، به مبانی فقهی خود وفادار بمانند و از سوی دیگر پیشرفت و توسعه کشور را تعقیب کنند و در واقع الگوی بدیلی از نوسازی که بتواند دستاوردهای عقلانی جهان مدرن را در جامعهای اسلامی تحقق بخشد ارائه نمایند. در نتیجه، آنان در سالهای بعد از انقلاب با سؤالات و چالشهای جدی ذهنی و عینی در حوزههای مختلف مواجه شدند که مجموعة این عوامل ذهنی وعوامل تأثیرات مهمی در فقه سیاسی شیعه بر جای گذارد.<br />در این مقاله تلاش گردیده است تا به این سؤالات پاسخ داده شود که: به قدرت رسیدن اسلام شیعی در ایران چه تأثیری بر فقه سیاسی شیعه بر جای گذارده است؟و این تأثیرگذاری در چه حوزههایی اتفاق افتاده است؟ که در پاسخ به این سؤالات با روشی تاریخی تحلیلی، ضمن اشاره به ابعاد تعامل فقهاء شیعی در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بعد از انقلاب و بررسی چالشهای فقهی مهم فراروی آنها در حوزههای مختلف، تأثیر و پیامدهای این چالشها بر فقه سیاسی شیعه مورد بحث قرار گرفته است.https://jfiqh.um.ac.ir/article_42301_43be68794a0f563f2d19d7cfdbf396e1.pdfدانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913936220040722Royalties in Islamic Lawحق تألیف در حقوق اسلامی1231664230210.22067/jfiqh.2020.60926.0FAسید رضا موسویفردوسیJournal Article20170628he issue of royalties for authoring and invention is a newly emerged phenomenon that is recently brought up in legal circles worldwide, and the governments are facing challenges in devising lasting regulations for designating the relation between producers and consumers of intangible and cultural products.<br />Since its advent, Islam has fortunately solved this problem by presenting logical and equitable executive approaches. With a glance at the background and the history of royalties in western countries, Iran, and the Islamic culture and after defining scientific circumstances of legal examination of current problems, the writer of the present paper has attempted to introduce both positive and negative viewpoints of Muslim lawyers and jurists, whether Sunni and Shi’ite, on the issue of royalties.<br />Having narrated and criticized the opinions and proofs of the proponents and opponents, the writer eventually concludes – in view of legal decisions (fatwās) of the contemporary authorities, particularly Imam Khomeini (ra) – that the prevailing royalty is not among external and tangible objects. Similarly, the right to appropriate and regard it as property is viewed as suspicious by the majority of jurists and the permission to sell it to the publishers in forms of legal sale would be problematic and requires further deliberation. However, there is no restriction for bequeathing and transferring material and intangible rights of such cultural products as books, cassettes, CD’s, and software programs, in terms of legal compromise and mutual settlement. <br />As asserted by some contemporary jurists including Imam Khomeini (ra), the solution to this problem must be sought in the conditions of contract required for allocating copyrights for the publishers and the authors when providing such cultural products for sale.موضوع حق التألیف و حق ابتکار از پدیدههای نوظهور میباشد که در محافل حقوقی جهان اخیراً مطرح شده است و دولتها هم در تنظیم مقررات پایدار برای تعیین روابط میان تولیدکنندگان و مصرفکنندگان آفریدههای فکری و کالاهای فرهنگی با چالشهایی روبرویند.<br />خوشبختانه اسلام از همان آغاز با ارائه راهکارهای اجرائی منطقی و عادلانه، این مشکل را حل کرده است. در این نوشتار با نگاهی به پیشینه و سیر تاریخی حق تألیف در کشورهای غربی و ایران و فرهنگ اسلامی، ضمن تبیین شرائط علمی بررسی فقهی مسائل روز، کوشش شده تا دیدگاه مثبت و منفی حقوقدانان و فقیهان مسلمان، اعم از شیعه و سنی دربارة موضوع حق تألیف مطرح گردد.<br />نگارنده پس از نقل و نقد آراء و ادله موافقان و مخالفان، سرانجام با نظر به فتاوی فقیهان و آراء صاحبنظران معاصر به ویژه امام خمینی (ره) به این نتیجه دست یافت که حق تألیف متعارف از اعیان خارجی و مادی نیست، و نیز حق اختصاص مال و ملک بودن آن از دیدگاه اکثریت فقیهان مشکوک میباشد و جواز خرید و فروش آن به ناشران در قالب بیع شرعی مشکل و محل تأمل است؛ ولی واگذاری و انتقال حقوق مادی و معنوی کالاهای فرهنگی نظیر: کتاب، نوار، لوح فشرده (CD) و نرمافزارهای کامپیوتری در قالب مصالحة شرعی و توافقی بلامانع است.<br />به تصریح برخی فقیهان معاصر از جمله امام خمینی (ره) راه حل این مشکل را باید در شرط ضمن عقد لازم قراردادن حق انحصار طبع و نشر برای ناشر و مؤلف، در هنگام واگذاری این گونه کالاهای فرهنگی جستجو نمود.https://jfiqh.um.ac.ir/article_42302_347edb95cd8594cc8719f68c65a0a235.pdfدانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913936220040722An Introduction to the Relation between Jurisprudence and Lawدرآمدی برارتباط فقه و حقوق1671904230310.22067/jfiqh.2020.60945.0FAحسین ناصریفردوسیJournal Article20170628urisprudence (fiqh) and law are two homogeneous disciplines both belonging to behavioral and normative knowledge, and in many aspects like some parts of their goals, problems, methodology, sources, etc., are convergent and analogous.<br />However, their discrepancies are quite a few. Jurisprudence enjoys a celestial sanctuary and law holds an earthly threshold. Jurisprudence demands both immediate happiness and the one yet to come; while law is content with immediate prosperity. The former relies on scriptures and religious texts and highlights authority in reference to God, and the latter insists on rules of actions and conventions.<br />These two old companions have, in the past, enjoyed many interactions that have been very influential in their evolution and development. But what should be done today that law and its many dense branches have spread all over our lives, and the Islamic jurisprudence has been seriously challenged? Should jurisprudence begin to wane in its encounter with law? Or, should conventional law turn pale in its challenge with jurisprudence? Or, is it possible to systematize the Islamic jurisprudence – at least in some of its significant parts? The present paper reviews the fundamentals and the presuppositions of this subject of discourse to pave the way for prospective researches.فقه وحقوق دو دانش همگن و هر دو از دانشهای رفتاری و دستوریند و در بسیاری از نقاط مانند بخشهایی از اهداف، مسایل، متدولوژی، منابع و … تقارب و تجانس دارند.<br />با این همه، تمایزهای آن دو نیز کم نیست. فقه، ساحتی آسمانی و حقوق، آستانی زمینی دارد. فقه، نیکبختی عاجل و آجل را طلب میکند و حقوق به کامیابی عاجل بسنده میکند. فقه، بر متون و نصوص دینی تکیه میکند و حجیت را در استناد به خداوند ویژه میسازد و حقوق بر قانون و عرف پای میفشرد.<br />در گذشته، این دو یار قدیمی، داد و ستد بسیار داشتهاند که در تکامل و بالندگیشان اثر آفرین بوده است. اما امروزه که سایة حقوق و شاخههای انبوه آن در جای جای زندگی ما گسترانیده شده و فقه اسلامی را به چالش جدی کشیده چه باید کرد؟ آیا باید فقه در مواجهة با حقوق به محاق رود؟ یا حقوق وضعی در هماوردی با فقه رنگ بازد؟ یا میتوان فقه اسلامی را ـ لااقل در بخشهای مهمی از آن ـ نظاممند ساخت؟ نوشتة حاضر مبادی و پیش انگارههای این مبحث را بررسی میکند تا مجال برای پژوهشهای پسین فراهم آید.https://jfiqh.um.ac.ir/article_42303_bfaf423bda6191be60b9ee316211e06a.pdfدانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913936220040722Determination of Qiblah Direction by means of Sunتعیین جهت قبله با استفاده از خورشید1912034230410.22067/jfiqh.2020.60953.0FAکاظم نفیسیاصفهانJournal Article20170628uslims have been seriously engaged in determination of qibla direction since appearance of Islam.<br />In this paper, we first take a glance at these attempts. Then we present the most accurate method of qibla determination for any place, knowing its longitude and latitude, namely the spherical triangulation method. This method could be used by mosques or other establishments for determination of qibla once and for all.<br />Finally, we present a new method of determination of qibla using the most accessible means, namely, the Sun. For this determination, we need to calculate rightascension and declination of the Sun on any day, and also the azimuth of the Sun at any desired time.<br />Therefore, knowing local longitude, latitude and the date, we can calculate the time of alignment of the shadow of a gnomon with the direction of Mecca for any day.تعیین جهت قبله از ابتدای ظهور اسلام، در بین مسلمانان از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. در این مقاله ضمن بررسی اجمالی کوششهای گذشتگان، روش جدید و نسبتاً دقیقی ارائه شده است، که ابزار آن یعنی خورشید به راحتی در دسترس همگان است. با داشتن یک جدول، به راحتی میتوان دانست که در هر روز از سال در هر محل معین، خورشید در چه ساعتی از روز دقیقاً در راستای قبله قرار میگیرد، به طوری که امتداد سایة یک شاخص، راستای قبله را نشان میدهد. بدین منظور یک برنامة کامپیوتری تهیه شده است که ورودی آن تنها، طول و عرض جغرافیایی و تاریخ (سال و ماه و روز) و خروجیش ساعت انطباق خورشید با راستای قبله است. این برنامه در سه مرحله کار میکند: 1 ـ تعیین دقیق جهت قبله با در نظر گرفتن طول و عرض جغرافیایی محل؛ 2 ـ تعیین بعد و میل خورشید در روز مورد نظر؛ 3 ـ به دست آوردن ساعت انطباق سمت خورشید با جهت قبله.<br />در این مقاله بیشتر به جنبة آموزشی مسأله تأکید شده است و لذا برخی مفاهیم با تفصیل بیشتری مطرح میگردد.https://jfiqh.um.ac.ir/article_42304_2f2bb07570a60b59175a0622966f227c.pdf