دانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913950320181122A Jurisprudential Deliberation on the Principle of not Suspending the Implementation of Ḥadd (legal punishment) upon Occurring Insanity (A Critical View on Note 1 of Article 150 of Islamic Penal Code of 1392/2013)تاملی فقهی در قاعده عدم تأخیر اجرای حد با عارض شدن جنون (نقدی بر تبصره 1 ماده 150 قانون مجازات اسلامی سال 92)9293252510.22067/jfu.v50i1.42854FAعلی اکبر ایزدی فرددانشگاه مازندران0000-0001-5114-8572سید مجتبی حسین نژادموسسه آموزش عالی پارسا- بابلسرحامد عابدی فیروزجاییپردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20141229“Not suspending the implementation of ḥadd (legal punishment)” is a jurisprudential principle exclusive to the Criminal Law. According to the famous view among jurists, if a man with sanity commits a crime worthy of legal punishment but becomes insane before receiving the punishment, implementation of the punishment would not be suspended until he recovers his sanity, rather he would be punished
when he is still insane. However, some jurists believe in suspension of the punishment until the criminal regains his mental health. Some other jurists, however, have presented other possibilities and views on the issue. After considering the approving and disapproving proofs of the principle, and in view of the details, the writers accept the principle in general. The paper provides a reference-based analysis of the above-mentioned conclusion by presenting its supporting proofs and criticizing and discrediting the opponents’ views and evidence.یکی از قواعد اختصاصی ابواب فقه جزایی قاعده «عدم تأخیر اجرای حد با عارض شدن جنون» است. مطابق با عقیده مشهور فقها اگر کسی در حال سلامت عقلی مرتکب جرم مستوجب حد شود لیکن قبل از اجرای حد مجنون شود، اجرای حد تا زمان افاقه به تأخیر نمیافتد بلکه در همان حالت جنون بر وی اجرا میشود. ولی تعدادی از فقها در این مسئله به تأخیر اجرای حد تا زمان افاقه و بهبودی عقلی قائل هستند و تعدادی نیز تفاصیل و احتمالات مختلفی را در این زمینه ارائه کردهاند. نویسندگان پس از بررسی مستندات موافقان و مخالفان قاعده در نهایت با در نظر گرفتن تفصیل، اجمالاً نظریه موافقان قاعده را پذیرفتهاند. این مقاله به صورت تحلیلی استنادی بر پایه یافته فوق و مستدل و مبرهن نمودن آن و نیز جرح و نقد اقوال رقیب و مستندات ایشان سامان یافته است.دانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913950320181122The Shī‘a and Sunnī Textual Origins of Uṣūl ‘Amaliya (Practical Principles)خاستگاههای اصول عملیه در متون فریقین31513254910.22067/jfu.v50i3.47935FAحسین حقیقت پوردانشگاه یزدمحمدتقی فخلعیفردوسی مشهد0000-0001-5173-3165محمدحسن حائریفردوسی مشهد0000-0002-3641-3320Journal Article20150707In contemporary researches about the issues concerning fiqh and uṣūl (jurisprudence and the principles of jurisprudence), exploring the
origins and historical traces of concepts and views has gradually become a part of their conceptual and assertoric principles; the method that definitely would be the only way to have a profound understanding of an issue. Likewise, it is necessary to apply this method to have an in-depth research regarding uṣūl ‘amalīyah (practical principles). The paper explores the historical origins of general matters of uṣūl ‘amalīyah and, through an inductive study in earlier Shī‘a and Sunnī texts, intends to answer the questions like: the way these concepts entered in demonstrative jurisprudence and uṣūl discourses, their common characteristics, the earlier scholars’ approach to uṣūl ‘amalīyah, application order of these principles, their position, their relation with each other, and their internal order.
The research concludes that uṣūl ‘amalīyah, however, have firm bases in Imams’ (A.S.) teachings, but as regards compiling, their origins trace back to Sunni demonstrative jurisprudence and uṣūl texts.
From earlier Shī‘a and Sunnī scholars’ point of view, uṣūl ‘amalīyah have two general characteristics: first, these principles are definite, and second, that they come into effect after amārāt (denotations).در پژوهشهای فقهی و اصولی معاصر کاوش در خاستگاههای مسائل و پیجویی ریشههای تاریخی مفاهیم و آراء، به تدریج بخشی از مبادی تصوری و تصدیقی را به خود اختصاص داده است. روشی که بیتردید فهم عمیق موضوع و مسأله تنها در پرتو آن میسور خواهد بود. ارائه پژوهشی دقیق در مباحث اصول عملیه نیز از این قاعده مستثنا نیست. مقاله حاضر به تحقیق در خاستگاههای تاریخی مباحث عام اصول عملیه پرداخته و تلاش کرده با مطالعه استقرائی همزمان در متون سنی و شیعی متقدم به پرسشهایی چون نحوه ورود این مفاهیم در دیوان مباحث اصولی و فقه استدلالی، ویژگیهای مشترک، رویکرد متقدمان به اصول عملیه، ترتیب طرح این اصول، جایگاه و رابطهی آنها با یکدیگر و نظم موجود در میان آنها پاسخ گوید.حاصل این تحقیق این است که اصول عملیه گرچه مبانی استواری در آموزههای ائمه (ع) دارد لیکن در عرصه تدوین، خاستگاههای این اصول در متون اصول و فقه استدلالی اهل تسنن سراغ گرفته میشود. دیگر اینکه اصول عملیه در رویکرد متقدمان شیعه و سنی دارای دو ویژگی کلی است: نخست آنکه قطعی است و دیگر این که نسبت به امارات در رتبه پایینتر قرار دارد.دانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913950320181122Analyzing the Efficiency Elements of Jurisprudence (Case Study, the Terms of Enjoining the Right and Forbidding the Wrong)تحلیل عناصر کارامدی علم فقه (مطالعه موردی، شروط امر به معروف و نهی از منکر)53703257410.22067/jfu.v50i3.63225FAعبدالحسین رضائی رادشهید چمران اهواز0000-0001-8395-6638Journal Article20170310The paper is to examine the objections to the efficiency of some jurisprudential issues especially concerning the matter of enjoining the right and forbidding the wrong through the case study of its terms like: having enough knowledge about the right and the wrong, capability and power, safety, and the chance of impact. It also explores the origins of the harming consequences that have been brought about by such impractical approaches to jurisprudence and religion, the consequences like issuing infeasible or contradictory rulings that have resulted in the suspension of such practices as enjoining the right and forbidding the wrong. Then, it proposes the working methods for improving the efficiency and applicability of such jurisprudential issues.در این مقاله انتقاداتی که از نظر کارآمدی به برخی از آثار فقهی و به طور ویژه به مبحث امر به معروف شده است با مطالعه موردی شروط وجوب امر به معروف و نهی از منکر از قبیل شرط علم به معروف و منکر و توانمندی و مطاع بودن و اشتراط عدم ضرر و احتمال تأثیر و بررسی اشکالات وارد شده بر آنها مورد بررسی قرار میگیرد و نتایج نامطلوبی که از این گونه نگاههای غیر کاربردی به فقه و دین به بار آمده، مانند صدور احکام غیر قابل اجرا و یا متناقض با یکدیگر که در نتیجه به تعطیلی فرائضی چون امر به معروف و نهی از و منکر انجامیده است ریشه یابی میگردد و راهکارهای لازم برای افزایش جنبههای کاربردی و کارآمد کردن این گونه مباحث فقهی ارائه میشود.دانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913950320181122The Impact of Intent on Willful Murderاثر قصد در قتل عمد71823259610.22067/jfu.v50i3.48957FAفاطمه رضایی زارچیدانشگاه میبدسید احمد میر خلیلیدانشگاه میبدJournal Article20150808Willful murder is an extremely serious crime in human society, which is increasing day by day. The article explores into jurisprudential proofs to find out the impact of intent on considering killing as a willful murder. Because the sources of criminal law are mainly scriptural, and as the devotional approach presides over other approaches, so the hadiths are considered more specifically in this paper. The research findings show that if the intent to murder is proven, then it would be a specific intent that, in addition to proving the perpetrator’s fault, definitely leads to the judgment of retaliation. But, if the intent to murder is not proved to the judge, and the only evidence which shows the intent to murder is using lethal weapon, then, although he is definitely guilty of using lethal weapon, this general intent would not result in retaliation, and the tradition that is resorted to issuing the sentence of retaliation in this case is not only weak and unconfirmed, but it is in conflict with other traditions as well as the principle of prudence in blood. Consequently, the sentence of retaliation is not proved in general intent, though the fault and guilt of the perpetrator is inevitable.قتل عمد یکی از شدیدترین جرائم جامعه بشری است که روزبروز گستردگی بیشتری مییابد. تحقیق حاضر به منظور بررسی اثر قصد در تحقق قتل عمد به واکاوی مستندات فقهی پرداخته است؛ و چون عمده دلیل در مباحث کیفری ادله نقلی است و جنبه تعبدی بر سایر جنبهها غلبه دارد؛ ادله روایی بصورت خاص مدنظر قرارگرفته است. براساس یافتههای پژوهش حاضر در صورت اثبات قصد قتل، عمد خاص صورت میگیرد که علاوه بر تقصیر عامد، محکومیت او به قصاص قطعی است؛ ولی درصورتیکه قصد قتل برای قاضی احراز نگردد و تنها نشانه عمد بودن، استفاده از آلت قتاله باشد؛ هرچند تقصیر به جهت استفاده از آلت قتاله ثابت است ولی این عمدِ عام حکم قصاص درپی ندارد و روایتی که مستند حکم به قصاص واقع شده، اضافه بر ضعف سندی از نظر دلالت نیز معارض دارد؛ و با سایر روایات و اصل احتیاط حاکم بر دماء مغایر است. بنابراین نمیتوان در مورد عمد عام، حکم قصاص را اثبات کرد هرچند تقصیر و مجرم بودن فاعل، قطعی است.دانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913950320181122Exploring the Rule of “Ta‘zīr is Left to the Discretion of the Ruler” and a Case Study of Discretionary Prison Sentenceبررسی قاعده «التعزیر بما یراه الحاکم» همراه با بررسی موردی مجازات زندان تعزیری831043262510.22067/jfu.v50i3.59193FAمهدی شایقدانشگاه تهرانمحمدرضا شایقدانشگاه یزدJournal Article20161014Defining the type of punishment is an important matter about ta‘zīr (discretionary punishment) which, in turn, is an important and everyday issue in the judicial system. Some scholars believe that according to the rule of “ta‘zīr is left to the discretion of the ruler”, the ruler enjoys considerable leeway in deciding an appropriate form as well as the amount of punishment, while other scholars say that the freedom given to a judge through this rule is restricted to the amount of punishment and the form of punishment is out of his jurisdiction. The first group of scholars, in addition to the lexical references, has resorted to explicit hadiths received regarding the issue, as well as the ordinances that show the vast scope of the authority a ruler possesses. The paper, after criticizing the above-mentioned reasons, presents evidence from hadiths to refute the wide authority of a ruler claimed by these scholars. Moreover, even supposing such wide authority of a ruler, the punishments like imprisonment are inconsistent with some principles and general rules
like wizr (personal responsibility of offence) and “ta‘zīr must be more lenient than ḥadd”.یکی از مسائل مهم و مورد ابتلا در دستگاه قضایی مسئله تعزیر و از کلیدیترین مسائل در مبحث تعزیر تعیین نوع مجازات تعزیری است. برخی از فقها معتقدند طبق قاعده «التعزیر بما یراه الحاکم» تعیین نوع مجازات تعزیری به حاکم واگذار شده است. برخی دیگر اختیار قاضی در این قاعده را منحصر در تعیین میزان مجازات میدانند نه نوع آن. ادله گروه اول برخی از سنخ استشهادات لغوی و برخی دیگر استناد به روایات صریح در این باب است. برخی هم مستند به احکام واردهای است که لازمه آن اختیار حاکم است. در این نوشتار ضمن نقد این ادله، دلیل روایی بر نفی وسعت اختیار حاکم در این مورد اقامه شده است. افزون بر این حتی با فرض اختیار تام حاکم مجازاتی مثل زندان با برخی از اصول و قواعد کلی مثل کمتر بودن تعزیر از حد و نیز با قاعده وزر در تغایر است.دانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913950320181122A Legal-Judicial Exploration into the Legal Character of Power of Attorney (Combined ‘Aqd and Īqā‘)واکاوی فقهی– حقوقی ماهیّت وکالت (عقد یا ایقاع مرکب)1051253264710.22067/jfu.v50i3.57469FAاحسان علی اکبری بابوکانیدانشگاه اصفهان0000-0002-7103-3569محمدحکیم جوادیامام صادق(ع)Journal Article20160712Although jurists and legal experts have clear standards for distinguishing ‘aqd (a bilateral act) from īqā‘ (a unilateral act), but it is difficult to say about some legal contracts whether they are among‘uqūd or īqā‘ because of the similarities they have with both kinds. Although a power of attorney is explicitly counted as ‘uqūd in Civil Law as well as the famous view among jurists and judiciary writers, its legal character is still a matter of debate. Some scholars say that power of attorney is an ‘aqd in legal character while the others regard it an īqā‘, however, some scholars cannot prefer one view and believe that power of attorney is something between ‘aqd and īqā‘. Indecision about the legal character of power of attorney origins in
articles 656 and 681 of Civil Law. Article 656 explicitly mentions power of attorney as an ‘aqd, while Article 681 is codified in a way according to which a power of attorney is more similar to an īqā‘. Counting power of attorney among the contracts that are revocable easily by withdrawing the permission strengthens that view. Considering the definition, conditions, and the results of power of attorney, the writers of the paper believe, shows a way out of dissension that is establishing a new kind of legal contract namely “combined īqā‘” whose one instance could be power of attorney.به رغم این که در دکترین حقوقدانان و فقها ضوابط تمیز عقود از ایقاعات روشن است، اظهار نظر در مورد ماهیّت برخی از اعمال حقوقی به دلیل شباهتهایی که با عقد و ایقاع دارند، همچنان مشکل است. نهاد وکالت گرچه به صراحت قانون مدنی و قول مشهور در میان فقها و نویسندگان حقوقی عقد محسوب است، لیکن در تعیین ماهیت حقوقی آن همچنان اختلافنظر وجود دارد. برخی ماهیت وکالت را عقد دانسته و گروهی نظر به ایقاع بودن آن دادهاند. عدهای نیز نتوانسته یکی از دو دیدگاه را ترجیح دهند، ماهیت آن را برزخی بین عقود و ایقاعات دانستهاند. شک در خصوص عقد یا ایقاع بودن وکالت، به دو ماده 656 و 681 قانون مدنی بازمیگردد. چه، ماده 656 صراحتاً از عقد بودن وکالت سخن گفته ولی ماده 681 به گونهای تدوین شده که نظریه ایقاع بودن وکالت را به ذهن نزدیک میکند. پذیرش اذنی بودن عقد وکالت هم عاملی در جهت تقویت همین نظر است. نویسندگان در مقاله حاضر بر این عقیدهاند که بر حسب مبانی و تعریف و آثار وکالت، ابداع تأسیس جدیدی بنام ایقاع مرکب و پذیرش وکالت به عنوان مصداقی از آن، راهگشا و حل کننده اختلافات است.دانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913950320181122A Jurisprudential Critique of Prescribing Death Penalty for Drug Crimesنقدی فقهی بر تعیین مجازات اعدام در جرایم مواد مخدر1271463266310.22067/jfu.v50i3.62743FAعباس کلانتری خلیل آباددانشگاه میبدنفیسه متولی زاده نائینیدانشگاه میبدصدیقه گلستان رودانشگاه آیت اله حائری میبدJournal Article20170219Drug trade has been threatening the human society for many years
and the legislators of different countries are in search of the ways for prevention of drug trade and fight with drug traffickers. The legislature of the Islamic Republic of Iran has encountered that criminal matter by adopting an aggressive strategy and passing heavy penalties. One of the punishments enacted for such crimes is death penalty. There are some questions regarding the issue that comes to mind, like: is prescribing a heavy punishment like death penalty for drug crimes in conformity with Islamic jurisprudence? What are its jurisprudential bases? Is such enactment judicially justifiable? The writers analyze this way of legislating criminal law against the narcotic drug in this paper by exploring its legal-judicial grounds and intend to prove that drug trade is of the crimes that entail discretionary punishment. Imposing death sentence as it is pronounced by drug law has no strong jurisprudential support and needs some amendment.تجارت مواد مخدر، پدیدهای است که سالها جامعه بشری را تهدید میکند و قانونگذاران در کشورهای گوناگون، در پی راهکاری برای پیشگیری از وقوع آن و برخورد با مرتکبان این جرم هستند. قانونگذار جمهوری اسلامی ایران نیز با سیاست جنایی سرکوبگرانه و تعیین مجازات سنگین با این پدیده مجرمانه مواجه شده است. یکی از مجازاتهایی که در این باره تعیین شده، مجازات اعدام است. پرسشی که در این باره مطرح میشود، آن است که آیا تعیین مجازات سنگین مرگ برای تجارت مواد مخدر از دیدگاه فقه اسلام درست است؟ مبنای فقهی آن چیست؟ از دیدگاه حقوقی آیا چنین تقنینی، موجه است؟ پژوهشگران در این پژوهش با بررسی مبانی فقهی و حقوقی به نقد این شیوه قانونگذاری کیفری درباره مواد مخدر پرداخته و در پی اثبات این مطلب هستند که تجارت مواد مخدر یک جرم تعزیری است. تعیین مجازات اعدام به گونهای که در قانون مبارزه با مواد مخدر آمده است، پشتوانه فقهی محکمی ندارد و نیازمند اصلاح است.دانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913950320181122Generalizing Pre-emption Right to other Bilateral Contractsتعمیم شفعه به سایر عقود معاوضی1471663268210.22067/jfu.v50i3.37624FAسیاوش گودرزیدانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.عباسعلی سلطانیدانشگاه فردوسی مشهدمحمدرضا علمی سولادانشگاه فردوسی مشهدسیدجلال موسوی نسبدانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20140723The right of pre-emption presented in jurisprudence and statutory law is one of the causes of acquisition and an object of Article 140 of Civil Law. One of the main conditions for acquiring the right of pre-emption, which most jurists and the Civil Law assert, is transferring the share by one shareholder through a sale contract. The paper, at first, mentions the main conditions needed for acquiring pre-emption right and presents different views regarding these terms, and then explores the supporting documents of the famous view. There are some indications such as: considering the justification mentioned for this right in hadiths, considering the Holy Legislator’s (shāri‘) definite aim for this right that is the denial of harm, and the necessity for right legislation and prevention of fraud; which would lead to the conclusion that pre-emption is a general right that could be extended to other bilateral contracts.حق شفعه در فقه و حقوق موضوعه یکی از اسباب تملک و موضوع ماده 140 قانون مدنی است. از جمله شروط اساسی ایجاد حق شفعه انتقال حصه شریک بهوسیله عقد بیع است که مشهور فقها و قانون مدنی بر آن تأکید دارند. در این مقاله نخست شروط اساسی ثبوت این حق برشمرده شده و دیدگاههای متفاوت در مورد این شروط بیان شده است. در پی آن، مستندات قول مشهور نقد و بررسی شده و با توجه به تعلیل مذکور در روایات و نیز غرض قطعی شارع یعنی نفی ضرر و همچنین لزوم قانونگذاری صحیح و اجتناب از باز گذاشتن راه حیله و نیرنگ، این نتیجه بدست آمده است که حق شفعه عمومیت داشته و در سایر عقود معاوضی نیز راه دارد.