بغداد در عصر ساسانی یکی از مناطق ییلاقی حومه مدائن بوده است. بزرگانِ دولت در آن، بناها و باغهایی جهت استراحت و تفرج داشته اند. تا آغاز دورۀ اسلامی بغداد دیهی بیش نبود. در سالهای 14 و 17 هجری بصره و کوفه بوسیلۀ عتبۀ بن غزوان مازنی و سعدبن ابی وقاص سرداران اسلامی بنا شد. و بفاصلۀ کوتاهی دو مکتب نحوی در آنها پدید آمد. و حیات علمی و فکری در آنها رشد یافت. بغداد در این وقت هنوز بصورت شهر درنیامده بود.
ابوجعفر منصور دومین خلیفه عباسی (136- 158ھ) بنابه ملاحظات سیاسی و طبیعی بغداد را بصورت شهری درآورد (146ھ). خلفاء عباسی بغداد را مقر خلافت خویش قرار دارند. و اهتمام بلیغی در آبادانی آن مبذول داشتند.
نهضت فکری در بغداد
همزمان با عمران و گسترش شهری بغداد، حیات علمی و فکری و ادبی در آن پدیدار گشت. زیرا بخاطر تشویق و تأیید خلفاء و بزرگان دولت عباسی علماء و فقها و ادباء و شعراء به این شهر روی آوردند. و هنوز سدۀ بنیاد این شهر به پایان نرسیده بود که انبوهی از علماء و ادباء درآن استقرار یافتند. مدارس و کتابخانه ها و بیمارستانها و رصدخانه ها در آن تأسیس شد. و در رأس همۀ این مؤسسات «بیت الحکمة» که مرکز مهم ترجمه و تدوین کتب در علوم و فنون مختلف بوده، دراین شهر به وجود آمد. چنانکه کتابهای فراوانی در آن فراهم آمد، و دانشمندان برجسته ای در آن سرگرم تحقیقات بوده اند.
سرعت بغداد در سیر علمی وادبی درخشان خود دو مکتب بصره و کوفه را تحت الشعاع قرار داد. وخود میدان برخورد آراء دو مکتب مزبور و سایر مکاتب گردید.
بورگل, محمدمهدی. (1353). ابن درستویه یک چهرۀ درخشان ایرانی در نحو عربی بغداد شهریکه بپا میخیزد. فقه و اصول, 7(2), 102-116. doi: 10.22067/jfu.v7i2.66776
MLA
محمدمهدی بورگل. "ابن درستویه یک چهرۀ درخشان ایرانی در نحو عربی بغداد شهریکه بپا میخیزد". فقه و اصول, 7, 2, 1353, 102-116. doi: 10.22067/jfu.v7i2.66776
HARVARD
بورگل, محمدمهدی. (1353). 'ابن درستویه یک چهرۀ درخشان ایرانی در نحو عربی بغداد شهریکه بپا میخیزد', فقه و اصول, 7(2), pp. 102-116. doi: 10.22067/jfu.v7i2.66776
VANCOUVER
بورگل, محمدمهدی. ابن درستویه یک چهرۀ درخشان ایرانی در نحو عربی بغداد شهریکه بپا میخیزد. فقه و اصول, 1353; 7(2): 102-116. doi: 10.22067/jfu.v7i2.66776
ارسال نظر در مورد این مقاله