نقد مبنایی بر حکم کیفری مشارکت در قتل عمد قانون مجازات اسلامی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده

پرسش اساسی مقاله این است که آیا می‌توان ده‌ها، بلکه صدها نفر و همین‌طور جمع زیادی که در قتل یک نفر هم‌دست بوده‌اند را قصاص کرد؟ آیا این حکم با روح سیاست و عدالت کیفری اسلام، تفسیر حداقلی و به نفع متهم، سازگار است؟
فرضیه و مدعای نویسنده این است که، جواز قصاص جماعتی که در قتل یک نفر شرکت داشته‌اند با روح قوانین عدالت‌گستر کیفری اسلام و با تکیه بر فهم آیه‌ی مهم و مبنایی قرآن (آیه‌ی 33 سوره‌ی إسراء) ناسازگار و غیرقابل توجیه و حداقل مورد شبهه و تردید است. مهم‌تر این‌که با یک ارزیابی دقیق از مفاد روایات متعارض و در عین حال مرتبط و سیاق آیات قصاص، حکم به قصاص بیش از یک نفر از شرکت‌کنندگان در قتل (لا علی التعیین) و آن هم به اختیار ولی دم، مصداق بارزی از إعمال قاعده‌ی درءالحدود بالشبهات خواهد بود، لذا در قصاص یک فرد از میان جماعت شرکت‌کننده در قتل آن‌هم به اختیار اولیای دم و محاسبه‌ تفاضل دیه (که خود دیه، مجازات مستقلی محسوب می‌شود) عدالت، قصاص و مماثلت در جرم و مجازات بیشتر تأمین می‌شود تا در قتل همه‌ی شرکت‌کنندگان به خاطر یک نفر.
در ضرورت تحقیق همین بس که احتیاط در دماء و فروج از اهمّ مسائلی است که هر چه بیشتر پیرامون احکام آن نقد و نظر صورت پذیرد، احکام متقن‌تر و به حقیقت نزدیک‌تر می‌گردد.
در نوشته‌ی پیش‌رو که به بیان توصیفی- تحلیلی و با ابزار کتابخانه‌ای ارائه می‌گردد، نقدی جدّی و مبنایی بر حکم کیفری مشارکت در قتل عمد دارد.

کلیدواژه‌ها


قرآن کریم
 
ابن ادریس، محمد بن احمد، السّرائر، قم: موسسة النشر الإسلامیه جامعه‌ مدرسین، 1414 ق.
 
ابن بابویه، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، قم: انتشارات نور وحی، 1428 ق.
 
ابن حزم، علی بن احمد، المحلی، بیروت: دارالفکر، 1408 ق.
 
ابن شعبه، حسن بن علی، تحف العقول، قم: انتشارات جامعه‌ مدرسین، 1408 ق.
 
ابن فارس، احمد بن فارس، ترتیب مقاییس اللغة، قم: مرکز دراسات الحوزه و الجامعه، چاپ اول، 1387.
 
ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، قاهره، دار الحدیث، 1480 ق.
 
انصاری، محمد عبد الحیّ، الهدایة فی شرح البلاغة، کویته پاکستان: مکتبة رشیدیه، 1340 ق.
 
ترمذی، محمد بن عیسی، سنن الترمذی، بیروت: دارالفکر، 1403 ق.
 
حرّعاملی، محمد بن حسن، تفصیل وسایل الشیعه، قم: منشورات ذوی القربی، چاپ اول، 1387.
 
حیدری، علی نقی، اصول الاستنباط، قم: انتشارات مکتبة المفید، 1412 ق.
 
خوانساری، محمد، دوره‌ مختصر منطق صوری، تهران: انتشارات دانشگاه تهران: چاپ بیستم، 1390.
 
الدرویش، محی‌الدین، اعراب قرآن و بیانه، نجف اشرف: مطبعة سلیمان زاده، ط الثانی، 1428 ق.
 
راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات الفاظ القرآن، بیروت: دار الشامیه، 1427 ق.
 
الزیات، حسن، المعجم الوسیط، تهران: مؤسسة الصادق للطباعة و النشر، 1426 ق.
 
طبرسی، فضل بن حسن، مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن؛ بیروت: دار المعرفة، 1418 ق.
 
طوسی، محمد بن حسن، الإستبصار، قم: انتشارات نور وحی، 1428 ق.
 
طوسی، محمد بن حسن، الخلاف، قم: مؤسسة النشر الإسلامی، 1420 ق.
 
طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الأحکام فی شرح المقنعه، تهران: دارالکتب الإسلامیة، 1365.
 
علّامه حلّی، حسن بن یوسف، الجوهر النضید فی شرح منطق التجرید، قم: انتشارات بیدار، 1371.
 
علیزاده، علی، مسئولیت کیفری، تهران: ناشر گل مریم، 1389.
 
فاضل مقداد، مقداد بن عبدالله، کنزالعرفان فی فقه القرآن، قم: نشر نوید اسلام، 1385.
 
کلانتری، الیاس، معجم المفهرس لآیات القرآن الکریم، تهران: انتشارات اسوه، 1377.
 
کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران: دارالکتب الإسلامیة، 1365.
 
محقق داماد، مصطفی، قواعد فقه، تهران: مرکز نشر اسلامی، 1390.
 
محمود، صافی، الجدول فی اعراب القرآن و صرفه و بیانه، بیروت: مؤسسة الإیمان، دارالرشید، 1418 ق.
 
مظفر، محمدرضا، اصول الفقه، قم: نشر دانش اسلامی، 1425 ق.
 
مظفر، محمدرضا، المنطق، قم: انتشارات دارالتفسیر، ط الثالث، 1420 ق.
 
معلوف، لویس، المنجد، تهران: انتشارات اسماعیلیان، 1364.
 
مفید، محمد بن محمد، المقنعة، قم: چاپ کنگره‌ شیخ مفید، چاپ اول، 1413 ق.
 
نوری، حسین بن محمد تقی، مستدرک الوسایل و مستنبط المسائل، قم: مؤسسه‌ آل البیت لإحیاء التراث، 1408 ق.
CAPTCHA Image