در کتب حقوقی معاصر ممالک عربی نظریه ای تحت عنوان «استغلال» در ذیل مباحث ارکان عقد و در رکن نخست آن یعنی «تراضی» و در عیوب تراضی ذکر می گردد. در این نوشته ها مصادیق عیوب اراده را در جهل، غلط، تدلیس، اکراه و استغلال منحصر می کنند. مراد آنان از استغلال در باب معاملات آن است که ارادهی فرد به هنگام معامله آنچنان معیوب باشد که طرف دیگر، از آن سوء استفاده و بهره برداری کند، اعم از آن که این ضعف از یک حالت درونی ناشی شده باشد ، یا به واسطه یک سبب مادی باشد. به هر حال، این ضعف یا عیب در اراده، عقد را از تکافوء و هموزنی خارج می سازد و بر این اساس، تناسبی میان التزامات طرف قوی و ضعیف وجود نخواهد داشت. در حقوق کشورهای عربی تدابیر خاصی برای استغلال پیش بینی شده است ولی در فقه و به تبع، حقوق ما گر چه مفاهیمی نزدیک به استغلال وجود دارد ولی جای چنین نهادی خالی است. به نظر میرسد بتوان از ادله خاص مانند بیع نجش، تلقی رکبان، بیع استرسال و قواعد عمومی مانند قاعده عدالت، انصاف، و قاعده ممنوعیت اجحاف برای تأسیس این نهاد در فقه و حقوق ما بهره برد.
مفتخری, مهدی, زاهدیان, مجتبی, & قبولی درافشان, سید محمد مهدی. (1402). نظریه «استغلال» در حقوق کشورهای عربی و سنجش آن با نهادهای مشابه در فقه اسلامی. فقه و اصول, (), -. doi: 10.22067/jfiqh.2023.79096.1457
MLA
مهدی مفتخری; مجتبی زاهدیان; سید محمد مهدی قبولی درافشان. "نظریه «استغلال» در حقوق کشورهای عربی و سنجش آن با نهادهای مشابه در فقه اسلامی". فقه و اصول, , , 1402, -. doi: 10.22067/jfiqh.2023.79096.1457
HARVARD
مفتخری, مهدی, زاهدیان, مجتبی, قبولی درافشان, سید محمد مهدی. (1402). 'نظریه «استغلال» در حقوق کشورهای عربی و سنجش آن با نهادهای مشابه در فقه اسلامی', فقه و اصول, (), pp. -. doi: 10.22067/jfiqh.2023.79096.1457
VANCOUVER
مفتخری, مهدی, زاهدیان, مجتبی, قبولی درافشان, سید محمد مهدی. نظریه «استغلال» در حقوق کشورهای عربی و سنجش آن با نهادهای مشابه در فقه اسلامی. فقه و اصول, 1402; (): -. doi: 10.22067/jfiqh.2023.79096.1457
ارسال نظر در مورد این مقاله