A Study on the Precept of Accepting the Oppressor's Rule with the Purpose of Enjoining the Right and Forbidding the Wrong

Document Type : Research Article

Authors

1 Assistant Professor, University of Qom

2 Associate Professor, University of Qom

3 Student of Islamic Jurisprudence and Principles of Islamic Law, University of Qom

Abstract

Accepting the oppressor's rule, in spite of the emphasis of religious texts on its prohibition, has been permitted in some cases and such permissibility is either based on religious texts or in accordance with certain rules admitted by Islamic jurists. In the present paper, through referring to jurisprudential texts, it has been concluded that cases of permitting the oppressor's rule  are wider than the cases mentioned in the texts or which have been considered as instances of the general rules. Accepting the oppressor's rule  with the purpose of enjoining the right and forbidding the wrong, provided that without accepting the authority proposed by the oppressor, complying with these two divine obligations won’t be possible, is one of the most important cases which, although not mentioned in religious texts and not being in accordance with the general rules established in jurisprudential texts, is regarded as a cause of the admissibility of accepting the oppressor's rule and has been admitted by the vast majority of famous Islamic  jurists. The present paper has dealt with the criteria relied upon by Islamic jurists in authorizing the acceptance of the oppressor's rule in the above said case and by criticizing and reviewing it and the arguments of opponents, has achieved another way to solve this problem.

Keywords


آخوند خراسانى، محمدکاظم‌بن‌حسین، کفایة الأصول، چاپ اول، قم: آل‌البیت(ع)، 1409ق.
ابن‌ادریس، محمد‌بن‌احمد، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی (و المستطرفات)، چاپ دوم، قم: بی‌نا، 1410ق.
ابن‌بابویه، محمدبن‌على‌، المقنع ،چاپ اول، قم: بی‌نا، 1415ق.
ابن‌بابویه، محمدبن‌على‌، من لا یحضره الفقیه، چاپ دوم، قم: بی‌نا، 1413ق.
ابن‌بابویه، محمدبن‌على‌، الأمالی، چاپ ششم، تهران: بی‌نا، 1376.
انصاری، مرتضى‌بن‌محمدامین، المکاسب، چاپ اول، قم: کنگرۀ جهانى بزرگداشت شیخ اعظم انصارى، 1415ق.
ایروانى نجفی، حاشیة المکاسب، چاپ اول، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، 1406ق.
بحرانى، یوسف‌بن‌احمد، الحدائق الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة، چاپ اول، قم: دفتر انتشارات اسلامى، 1405ق.
حر عاملى، محمدبن‌حسن، وسائل الشیعه، چاپ اول، قم: بی‌نا، 1409ق.
حسینی عاملى، محمدجوادبن‌محمد، مفتاح الکرامة فی شرح قواعد العلاّمة، چاپ اول، قم: دفتر انتشارات اسلامى، 1419ق.
خمینى، روح‌الله، المکاسب المحرمه، چاپ اول، قم: تنظیم و نشر آثار امام خمینى قدس سره، 1415ق.
خوئى، ابوالقاسم، محاضرات فی أصول الفقه، چاپ چهارم، قم: دارالهادى، 1417ق.
خوئى، ابوالقاسم ، مصباح الفقاهة، بی‌جا: بی‌نا، بی‌تا.
سبحانى تبریزى، جعفر، المواهب فی تحریر أحکام المکاسب، چاپ اول، قم: امام صادق(ع)، 1424ق.
صاحب‌جواهر، محمدحسن‌بن‌باقر، جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، چاپ هفتم، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، 1404ق.
طباطبایی، سید على‌، ریاض المسائل، چاپ اول، قم: مؤسسه آل البیت(ع)، 1418ق.
طوسى، محمدبن‌حسن، النهایة فی مجرد الفقه و الفتاوى، چاپ دوم، بیروت: دارالکتاب‌العربی، 1400ق.
طوسى، محمدبن‌حسن ، تهذیب الأحکام، چاپ چهارم، تهران: دارالکتب الإسلامیة، 1407ق.
علامه حلى، حسن‌بن‌یوسف‌، منتهى المطلب فی تحقیق المذهب، چاپ اول، مشهد: مجمع البحوث‌الإسلامیة، 1412ق.
علیدوست، ابوالقاسم، جزوۀ درس خارج فقه سال 96، بحث ولایت جائر، بی‌جا: بی‌نا، بی‌تا.
علیدوست، ابوالقاسم ، فقه و حقوق قراردادها ادلۀ عام قرآنی، چاپ چهارم، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، 1397.
علیدوست، ابوالقاسم ، فقه و عرف، چاپ چهارم، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، 1384.
علیدوست، ابوالقاسم ، فقه و مصلحت، چاپ اول، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، 1388.
عیاشى، محمدبن‌مسعود، تفسیر العیّاشی، چاپ اول، تهران: بی‌نا، 1380ق.
کلینى، محمدبن‌یعقوب، الکافی، چاپ چهارم، تهران: بی‌نا، 1407ق.
مجلسى، محمدتقى‌بن‌مقصودعلی، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، چاپ دوم، قم: بی‌نا، 1406ق.
محقق حلى، جعفر‌بن‌حسن، شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، چاپ دوم، قم: اسماعیلیان، 1408ق.
نورى، حسین‌بن‌محمدتقى، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، چاپ اول، قم: بی‌نا، 1408ق.
 
 
 
CAPTCHA Image