دانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913953320210923A New Reading of Prospective Istishabتحریری نو از استصحاب استقبالی2693914110.22067/jfu.v53i4.81734FAعلی بهادرزاییدانش پژوه سطح چهار و استاد حوزه علمیه قمJournal Article20190708Establishing the status of phenomena in the future has far-reaching IMPLICATIONS in the field of Islamic jurisprudence, and certitude and certainty, as the only way to achieve it, lacks a disciplined mechanism and is often unattainable. Prospective Istishab (the principle of continuity of the previous state) is an issue resulted from this need which fulfills its mission in ascertaining the future status according to the current status of phenomena. Relying on documentary method and simultaneous interaction with revelatory, rational and customary evidence pave the way for research on prospective Istishab and the only proof of the validity of this principle is the absoluteness of “inadmissibility of break of certainty by doubt”. The important issue in case of authority is that if there is difference between the proofs of prospective Istishab and present Istishab, believing in the authority of a general institution and that both Istishabs are its examples is wrong. The most frequent function cited for this Istishab is the topic of “admissibility of initiation (Bidar)”. In addition, as examples of the consequences of this Istishab, we can mention “ascertaining the justice”, “absence of an obligation for the duty-bound to learn the precepts with which he is not usually concerned (uncommon percepts )”, “absence of an immediate obligation to embark on fulfilling the duties with extended time-limit” and many other cases.احراز وضعیت پدیدهها در زمان آینده، آثار پردامنهای در حوزۀ فقاهت دارد و قطع و یقین بهعنوان یگانه راه معرفیشده برای وصول به آن، فاقد سازوکار منضبط و نیز غالباً دستنیافتنی است. استصحاب استقبالی مسئلهای است برآمده از این نیاز که رسالت خود در احراز وضعیت آینده را باتوجهبه حالت کنونی پدیدهها انجام میدهد.<br />تکیه بر روش اسنادی و تعامل همزمان با مدارک وحیانی، عقلانی و عرفی، مسیر پژوهش پیرامون استصحاب استقبالی را هموار میسازد و تنها مستند اعتبار این اصل، اطلاق «عدم جواز نقض یقین به شک» است. مسئلۀ مهم در فرض حجیت، آن است که در صورت تفاوت مدارک اعتبار استصحاب استقبالی و استصحاب حالی، رأی به حجیت نهادی عام و مصداقبودن هر دو استصحاب برای آن نهاد اشتباه است.<br />پربسامدترین کارکرد طرحشده برای این استصحاب، مسئلۀ «جواز بدار» است. در کنار آن «احراز عدالت»، «عدم وجوب تعلم احکام غیرمبتلابه»، «عدم وجوب فوری مبادرت به امتثال واجبات موسع» و بسیاری موارد دیگر را هم میتوان بهعنوان مصادیقی از ثمرات این استصحاب معرفی کرد.https://jfiqh.um.ac.ir/article_39141_5b1bf43cb1c12957ea94a4592e4db10f.pdfدانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913953320210923“Sharia Taazir Mentioned in Narrations”; Hadd (fixed punishment) or Taazir (discretionary punishment)?
(Jurisprudential reinvestigation of note 2 of article 115 of the Islamic Penal Code)تعزیر منصوص شرعی؛ حد یا تعزیر؟ (بازپژوهی فقهی تبصرۀ 2 مادۀ 115 قانون مجازات اسلامی)47273532410.22067/jfu.v53i3.85233FAمجتبی جاویدیاستادیار دانشگاه شیرازابوطالب بنی اسدیدانشجوی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه شیرازJournal Article20200131As regards the treatment of “Sharia Taazirs mentioned in narrations” as Hudud by the legislator in note 2 of article 115 of the Islamic Penal Code, the question arises as to the nature of Sharia Taazirs mentioned in narrations and how they differ from Hudud in their terminological meaning? Different approaches have been adopted in jurisprudential sources: 1- the instances mentioned in narrations are Haddi; 2- such instances are Taaziri and whose amount is prescribed; 3- such instances are Taaziri and whose amount is not prescribed. In this research, the legislator's current approach and the jurisprudential view of the Guardian Council concerning “Sharia Taazirs mentioned in narrations” have been criticized through descriptive, analytical and critical method and with an Ijtihadi approach and after summarizing the different jurisprudential opinions, the conclusion has been made. The results of this study show that “Sharia Taazirs mentioned in narrations”, as other Taazirs, are absolutely at the discretion of the Sharia ruler; consequently, their treatment as Hudud by the legislator and establishing a new type of Taaziri punishments in note 2 of article 115 of the Islamic Penal Code is questionable.در خصوص برخورد «حدگونۀ» قانونگذار با «تعزیرات منصوص شرعی» در تبصرۀ 2 مادۀ 115 قانون مجازت اسلامی، این پرسش مطرح میشود که اساساً ماهیت تعزیرات منصوص شرعی و وجه تمایز آن از حدود مصطلح چیست؟ در منابع فقهی رویکردهای مختلفی اتخاذ شده است: 1. حدیبودن موارد منصوص؛ 2. تعزیری و مقدربودن آنها؛ 3. تعزیری و غیرمقدربودن آنها. در این پژوهش رویکرد فعلی قانونگذار و نظر فقهی شورای نگهبان در خصوص «تعزیرات منصوص شرعی» بهروش توصیفیتحلیلیانتقادی و با رویکردی اجتهادی، نقد و پس از جمعبندی آرای مختلف فقهی، نتیجهگیری شده است. بر اساس نتایج حاصل از این تحقیق، «تعزیرات منصوص شرعی» همانند دیگر تعزیرات، مطلقاً منوط به رأی حاکم شرع است؛ لذا برخورد حدگونۀ قانونگذار با آنها و تأسیس نوع جدیدی از مجازات تعزیری در تبصرۀ 2 مادۀ 115 قانون مجازات اسلامی محل اشکال است.https://jfiqh.um.ac.ir/article_35324_ed07a1bbc9d46e1b28fe00262f65adce.pdfدانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913953320210923A study on whether providing for General Principles and Rules of Penal Law in Criminal Codes is Necessary
(Case study of Dar Rule in the Islamic Penal Code of 2013)ضرورت یا عدم ضرورت پیشبینی اصول و قواعد کلی حقوق کیفری در قوانین جزایی (مطالعۀ موردی قاعدۀ درأ در قانون مجازات اسلامی 1392)70493914010.22067/jfu.v53i3.84751FAسیدحسین حسینیدانشیار دانشگاه فردوسی مشهدمیثم غلامیدانشجوی دکتری حقوق جزا دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20191222Penal policymakers do not provide for general principles and rules of penal law such as nullum crimen, nulla poena sine lege, principle of individualization of penalties and the rule of interpretation in favor of the accused in criminal codes; since the content and foundations of these principles and rules have been recognized a priori. However, in some cases, the legislator has provided for them in criminal codes taking into account certain considerations and in order to modify the general principles and rules of penal law. The Dar Rule (avoiding corruptions takes priority over gaining benefits), is one of the important and applied rules in the area of jurisprudence and law. This rule has been provided for in articles 120 and 121 of the Islamic Penal Code of 2013 for the first time. The contents of these articles indicate that the legislator has adopted a new approach towards this rule in the above said act which is in contradiction with the general principles and rules of penal law.<br />In this paper, besides elaborating on whether providing for general principles and rules of penal law in criminal codes is necessary, the reason why the Dar Rule has been provided for in the Islamic Penal Code of 2013 and its contradiction with the general principles and rules of criminal law have been analyzed and subsequently, in addition to criticizing and evaluating the new signification of the Dar Rule in the above said Code, the way court decisions deal with this rule has been taken into account.سیاستگذاران کیفری، اصول و قواعد کلی حقوق کیفری همچون اصل قانونیبودن جرم و مجازات، اصل شخصیبودن مجازات و قاعدۀ تفسیر به نفع متهم را در قوانین جزایی پیشبینی نمیکنند؛ زیرا مفاد و مبانی این اصول و قواعد به طور پیشینی شناسایی و به رسمیت شناخته شده است. با وجود این، در برخی موارد قانونگذار با درنظرگرفتن ملاحظاتی و در راستای تعدیل اصول و قواعد کلی حقوق کیفری، آنها را در قوانین جزایی پیشبینی کرده است.<br />قاعدۀ درأ ازجمله قواعد فقهی مهم و کاربردی در قلمروِ فقه و حقوق است. این قاعده برای نخستینبار در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 در مواد 120 و 121 پیشبینی شده است. مفاد این مواد، گویای این مطلب است که قانونگذار در قانون مذکور رویکرد جدیدی نسبت به این قاعده اتخاذ کرده که با اصول و قواعد کلی حقوق کیفری در تعارض است.<br />در این نوشتار ضمن تبیین ضرورت یا عدم ضرورت پیشبینی اصول و قواعد کلی حقوق کیفری در قوانین جزایی، چرایی ضرورت پیشبینی قاعدۀ درأ در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 و تعارض این قاعده با اصول و قواعد کلی کیفری، تحلیل شده و سپس ضمن نقد و ارزیابی دلالت جدید قاعدۀ درأ در قانون مذکور، به شیوۀ نگرش آرای محاکم به این قاعده نیز توجه شده است.https://jfiqh.um.ac.ir/article_39140_3583e200090c7c1fb3485f696d2c0faf.pdfدانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913953320210923Taqsir (cutting the hair and nails) and Performance of Hajj Rites by Female Pilgrims on the Night of Eid al-Adha (the Feast of Sacrifice)تقصیر و انجام اعمال مکه توسط بانوان حجگزار در شب عید قربان85713913910.22067/jfu.v53i3.84379FAمهدی ساجدیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهرانمحمد رسول آهنگراناستاد پردیس فارابی دانشگاه تهران0000-0003-3291-0890Journal Article20191201The famous Imamia jurists believe that performing Taqsir (cutting the hair and nails) and the rites of Mecca on the night of Eid al-Adha (the Feast of Sacrifice) is permissible for female pilgrims who fear from menstruation. Most of the earlier and later jurists have not dealt with the precept of other women and the permission or impermissibility of night Taqsir and then their performance of Mecca rites on the night of Eid al-Adha. It is understood from the above said fatwa that premature Taqsir and performing the rites of Mecca are restricted to the excused women. Some contemporary jurists have also clarified or at least been cautious about this matter and some other contemporary jurists maintain that it is understood from narrations that female pilgrims whose duty is to sacrifice are allowed, after appointing an agent for performing the sacrifice on the day of Eid, to perform Taqsir at night and to go to Masjid al-Haram to perform the rites of Mecca at night.<br />The results of this research, which has been done through documentary and library and content-analyzing method, show that the narrations, as the main religious proof of this precept, clearly signify the latter opinion and reliable proofs indicating impermissibility are not strong enough.مشهور فقهای امامیه معتقدند بهجاآوردن تقصیر و اعمال مکه در شب عید قربان برای بانوان حجگزاری که از پیشامد قاعدگی بیمناکاند، مجاز است. عمدۀ فقهای متقدم و متأخر دربارۀ حکم سایر بانوان و جواز یا عدم جواز تقصیر شبانه و سپس بهجاآوردن اعمال مکه توسط آنان در شب عید قربان، سخنی به میان نیاوردهاند. از فتوای مذکور چنین برداشت میشود که تقصیر زودتر از موعد و انجام اعمال مکه، فقط به بانوان معذور اختصاص دارد. برخی از فقهای معاصر نیز به این مطلب تصریح یا دستکم دراینباره احتیاط کردهاند و برخی دیگر از فقهای معاصر بر این باورند که مستفاد از روایات این است که بانوان حجگزاری که وظیفهشان قربانی است مجازند پس از وکیلگرفتن برای انجام قربانی در روز عید، شبانه تقصیر کنند و برای ادای شبانۀ اعمال مکه راهی مسجدالحرام شوند. نتیجۀ این پژوهش که بهصورت اسنادی و کتابخانهای و به روش تحلیل محتوا صورت گرفته حاکی از این است که روایات، که عمده سند شرعی برای این حکم محسوب میشوند بهوضوح بر قول اخیر دلالت دارند و ادلۀ مستند دال بر قول عدم جواز از قوت لازم برخوردار نیست.<br /> https://jfiqh.um.ac.ir/article_39139_8030b5ffa9861e14c0331227299568b0.pdfدانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913953320210923Examining the Rights of Owners of Pet Dogs from the Perspective of Imamia Jurisprudence and Iranian Law with Emphasis on the Jurisprudence of Courtsبررسی حقوق دارندگان سگهای تزئینی از نگاه فقه امامیه و حقوق ایران با تأکید بر رویۀ قضایی105873534110.22067/jfu.v53i3.84231FAمهدیه لطیف زادهدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه فردوسی مشهدحمید افکاردانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه فردوسی مشهدعبدالله خدابخشی شلمزاریاستادیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20191115Paying attention to the changes of time, place and gradual conventional circumstances of every society is necessary. One of the issues raised in Imamia jurisprudence is that the impure objects are not capable of being owned; previously confirmed by the custom of society as well. Due to economic, cultural and social changes, this view does not remain as strong as before and in certain cases, in addition to the change of the prevailing social attitude, the Islamic jurists have also changed their opinion as to the capability of these objects to be owned. As regards pet dogs which are among impure objects, it may be said that given the social changes, their customary capability to be owned is uncontroversial; however, the qualification of halal (legitimate) profit is not still imaginable for them and this has led to different approaches to protection and non-protection of the rights of owners of pet dogs and has also provided the basis for the issuance of controversial decisions in the jurisprudence of courts. It seems that considering the customary capability of these objects to be owned, which is verifiable from the viewpoint of law and some sources of Islamic jurisprudence, as well as Haghe Ikhtisas (a special right resulting for example from possessing something) that Islamic jurisprudence recognizes for the owners of these impure objects, the protective approach should be adopted and the effects of this protective approach (civil and criminal responsibility) should be accepted.توجه به تغییرات زمانی، مکانی و شرایط متعارف تدریجی هر جامعه امری ضروری است. یکی از مباحث مطرحشده در فقه امامیه، مالیتنداشتن اعیان نجس است که عرف جامعه نیز در گذشته بر این امر، مهر تأیید نهاده بود. باتوجهبه تغییرات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، این نظر همانند سابق به قوت خود باقی نیست و در برخی مصادیق علاوه بر تغییر نگرش غالب اجتماعی، نظر فقها نیز دربارۀ مالیت این اعیان تغییر یافته است. راجع به سگهای تزئینی که ازجمله اعیان نجس است، باید گفت: باتوجهبه تغییرات اجتماعی، مالیت عرفی آنها ثابت است، اما همچنان قید منفعت حلال (مشروع) برای آنها متصور نیست و این امر موجب رویکردهای متفاوتِ حمایتی و غیرحمایتی نسبت به حقوق دارندگان سگهای تزیینی شده و زمینۀ صدور آرای اختلافی در رویۀ قضایی را نیز فراهم کرده است. به نظر میرسد باتوجهبه مالیت عرفی این اعیان که از نگاه حقوق و برخی منابع فقهی تأییدشدنی است و نیز حق اختصاصی که فقه به دارندگان این اعیان نجس میدهد، باید رویکرد حمایتی را لحاظ کرد و آثار این رویکرد حمایتی (مسئولیت مدنی و کیفری) را نیز بار کرد.https://jfiqh.um.ac.ir/article_35341_2bc363de2b8076b4dc8bcf16aa6f01b7.pdfدانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913953320210923Reinvestigating Certitude and its Authority in Quranic Verses and Narrationsواکاوی قطع و حجیت آن در آیات و روایات1271073914210.22067/jfu.v53i4.45786FAامیر محمودیدانش آموخته دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه قمحسین صابریاستاد دانشگاه فردوسی مشهد0000000172245494عبدالکریم عبدالهی نژاداستاد دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20150412The authority of certitude is among the topics whose various aspects do not seem to have been sufficiently investigated in the Holy Quran and the words of Ahl Al-Bait (peace be upon them). The definition of certitude appears to be clear and despite different approaches, there are few opponents to its absolute unconditionally and excusing feature; however, questions raised in this paper about the certitude of which Quran has spoken, indicates that it is impossible to apply the above said to knowledge and certitude mentioned in Quran and narrations and there is no way to prove its absolute authority in the narrated sources; rather, a set of verses and narrations indicate that the human beliefs are not the measure and a number of them have no authority.حجیت قطع از مباحثی است که به نظر میرسد جوانب گوناگون آن بهقدر کافی در قرآن کریم و سخنان اهلبیت جستجو نشده است. تعریف قطع روشن به نظر میرسد و منجزیت و معذریت مطلق آن در میان صاحبنظران، با وجود اختلافاتی در رویکردها، کمتر معارضی دارد؛ اما در این مقاله طرح پرسشهایی دربارۀ قطعِی که قرآن از آن سخن گفته، نشان میدهد تطبیق این مقوله بر علم و یقین مطرحشده در آیات و روایات ممکن نیست و راهی برای اثبات حجیت مطلق آن در منابع نقلی وجود ندارد؛ بلکه مجموعهای از آیات و روایات میزان نبودن باورهای آدمی و حجیتنداشتن پارهای از آنها را حکایت میکند.<br /> https://jfiqh.um.ac.ir/article_39142_da250ca279657dee7847551ccf96289b.pdfدانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913953320210923Jurisprudential Analysis of the Blood Money of “Penetrating Injuries”تحلیل فقهی دیۀ «جراحات نافذه»1461293913810.22067/jfu.v53i3.86219FAعلیرضا ملاشاهیدانش آموخته دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه یاسوجابوالفضل علیشاهی قلعه جوقیدانشیار گروه الهیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانعبداله بهمن پوریاستادیار گروه الهیات دانشگاه یاسوج0000-0002-2687-0931Journal Article20200404In jurisprudential texts and consequently in the Islamic Penal Code, penetrating injury means the insertion of sharp instruments into organs such as limbs. Note 1 of article 713 of this Code states that the above said ruling applies to organs whose blood money exceeds one-tenth of the full blood money. According to note 2 of article 713, in case the object protrudes from the other side of limbs, two penetrating blood monies are payable. In the above said article and its two notes, there are cases that can be criticized, such as restricting the body parts of penetrating injury to limbs without designating its coordinates, the blood money being payable to men and Arsh (monetary compensation for bodily injuries whose amount is not determined by law) being payable to women, determining two blood monies in case the object protrudes from the other side of limbs, and most significantly, applying the ruling to organs whose blood money exceeds one-tenth of full blood money, etc. This research, through a descriptive-analytical method, has analyzed and examined the above said cases from jurisprudential and legal perspectives and concluded that the basis for realization of penetrating injury in case the wounding instrument penetrates an organ whose blood money exceeds hundred Dinars is controversial from certain aspects; for instance, the full blood money of an organ may be a little more than hundred Dinars, consequently, hundred dinars are payable in case it is pierced which is not reasonable and is inconsistent with financial justice existing in the Diyat field. Additionally, the understanding from the Sharia desire and the proportion between precept and its object does not accept it; accordingly, the jurisprudential basis that considers the organs with full blood money or with at least half of blood money as the object of penetrating injury is more reasonable and acceptable and accordingly, the amount payable for penetrating that organ is one-tenth of the full blood money which equals hundred Dinars.در متون فقهی و بهتبع آن در قانون مجازات اسلامی، جراحت نافذه بهمعنای فرورفتن وسیلهای نوکتیز در اعضایی مانند دستوپا معنا شده است. در تبصرۀ 1 این قانون آمده است که حکم مذکور در این ماده نسبت به اعضایی است که دیۀ آن عضو بیشتر از یکدهم دیۀ کامل باشد. در تبصرۀ 2 مادۀ 713 نیز آمده است که چنانچه شیئی از طرف دیگر دستوپا بیرون آید، دو دیۀ نافذه ثابت میشود. در این ماده و دو تبصرۀ آن، موارد نقدشدنی وجود دارد مانند: انحصار محل نافذه به دستوپا بدون تعیین مختصات آن، تعلق دیه به مرد و ارش به زن، تعیین دو دیه هنگام خروج شیء از طرف دیگر و از همه مهمتر، متعلق حکم به اعضایی که دیۀ آن بیشتر از یکدهم دیۀ کامل است و... . این پژوهش بهروش تحلیلیتوصیفی موارد مذکور را تحلیل و نقد و بررسی فقهی و حقوقی کرده و به این نتیجه رسیده است که مبنای تحقق جراحت نافذه در صورت نفوذ آلت جارحه در عضوی از اعضای بدن که دیۀ آن بیش از صد دینار باشد، از جهاتی محل اشکال است؛ ازجمله اینکه ممکن است دیۀ کامل عضوی اندکی بیشتر از صد دینار باشد، درنتیجه سوراخکردن آن (نافذه) صد دینار میشود که منطقی و عقلایی و همگام با عدالت مالی موجود در بحث دیات نیست. افزون بر آن متفاهم از مذاق شریعت و تناسب بین حکم و موضوع، آن را مقبول نمیداند؛ لذا مبنای فقهایی که مورد نافذه را اعضای دارای دیۀ کامل یا حداقل نصف دیۀ کامل میدانند، منطقیتر و پذیرفتنی است که درنتیجه نافذۀ آن عضو، یکدهم دیۀ کامل، یعنی صد دینار است.https://jfiqh.um.ac.ir/article_39138_549e6e68aa04dde1a2cfeb8384e71406.pdfدانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913953320210923The Sharia Precept of Dangerous Sports and the Liability Arising from their Accidents in light of Islamic Society’s Needsحکم شرعی ورزشهای خطرناک و ضمان ناشی از حوادث آن در پرتوِ ضرورت جامعۀ اسلامی1671473529010.22067/jfu.v53i3.85685FAمحسن ملک افضلی اردکانیاستاد جامعه المصطفی العالمیهمجتبی ملک افضلی اردکانیاستادیار دانشگاه یزد0000-0001-8676-6813Journal Article20200219Although exercise is one of the sources of vitality and health of the human soul and body, and the intellect and Sharia recommend it, some sport disciplines are dangerous and cause harm to athletes. Such harms are sometimes temporary and minor, and sometimes lead to severe injuries, disability and lifelong disablement, and possibly the athlete's death. In this study, through a descriptive-analytical method, the authors seek to obtain a rule to infer the precept of all types of dangerous sport disciplines. The hypothesis of this study is that those sports which harm the body are per se impermissible according to the ruling of intellect and Sharia and in case they cause harm to or the death of another, give rise to liability. This study concludes that pursuing these sports with the good motive of, for example physical readiness in order to defend oneself and express glory and readiness to defend Islamic territory and society against malicious persons, is permissible due to necessity and as a result of a secondary rule and subject to certain conditions; even occasionally it is obligatory due to being the essential precondition of obligation and liability is also excluded in case of prior acquittal. Obviously, malicious or criminal personal motives including villainy, revenge and unsafe competitions keep the case subject to the primary rule.با وجود اینکه ورزش از عوامل شادابی و سلامت روح و بدن انسان است و عقل و شرع به آن توصیه میکند، بعضی رشتههای آن خطرآفرین و سبب آسیب به ورزشکاران است. این آسیبها گاهی موقتی و ناچیز است و گاهی جرح شدید، نقص عضو و ازکارافتادگی مادامالعمر و چه بسا فوت ورزشکار را به دنبال دارد. در این تحقیق با روش تحلیلیتوصیفی دستیابی به قاعدهای برای بهدستآوردن حکم انواع رشتههای خطرآفرین ورزشی دنبال میشود. فرضیۀ تحقیق این است که ورزشهای آسیبزننده به بدن به حکم عقل و شرع با عنوان اولی جایز نیست و چنانچه موجب آسیبرسیدن به دیگری یا فوت او شود، ضمانآور است. رهآورد این پژوهش نیز این است که پیگیری این ورزشها با انگیزۀ مثبت مثل آمادگی جسمانی برای دفاع از خویش و اظهار شوکت و آمادگی دفاعی از کیان اسلام و جامعۀ اسلامی در مقابل بدخواهان، بهعنوان ضرورتی بهسبب حکم ثانونی و با شرایطی جایز، بلکه گاه از باب مقدمۀ واجب، واجب است و با اخذ برائت قبلی، ضمان نیز برداشته میشود. بدیهی است انگیزههای شخصی منفی یا مجرمانه از قبیل تبهکاری، انتقامجویی و رقابتهای ناسالم، موضوع را تحت حکم اولی خود باقی خواهد گذاشت.https://jfiqh.um.ac.ir/article_35290_775d990affe21b07125a87bdbfae9282.pdfدانشگاه فردوسی مشهدفقه و اصول2008-913953320210923Reinvestigating the Application of the Title of Sin to Sriminal Act in the Religious Stateبازپژوهی تطبیق عنوان گناه بر عمل مجرمانه در حکومت دینی1911693533110.22067/jfu.v53i3.83370FAمحمد حسین جهانیدانش آموخته دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قممحمد نوذریاستادیار دانشگاه قمJournal Article20191001Implementing the rules of Sharia is considered as one of the important goals of establishing the Islamic state. The legislator, too, while considering the material and spiritual needs of the society, enacts laws and regulations in order to ensure the security of the society and the rights of different strata in the best possible way. The essential question is whether the violation of these laws, in addition to committing a crime, amounts to the occurrence of a sin, so that in addition to the worldly punishment, the afterlife punishment awaits the perpetrator, or there is no connection between crime and sin. In response to this question, the Islamic thinkers have offered different views: some have denied the connection between crime and sin; another group maintain that violation of Islamic state laws constantly correlates with the occurrence of sin before Allah; the third group have limited the realization of the two titles to the absence of conflict with Sharia rules and another group have not completely denied the correlation between the laws and the Sharia rules and in case Islamic government decrees are violated, have accepted the occurrence of crime and sin in certain cases. In this research, by criticizing and examining different opinions, the real relationship between crime and haram (forbidden) has been explored and by explaining the correct point of view, an appropriate step has been taken in response to this question.<br /> یکی از اهداف مهم تشکیل حکومت اسلامی، اجرای احکام شریعت در جامعه شمرده شده است. قانونگذار نیز باتوجهبه نیازهای مادی و معنوی اجتماع به وضع قوانین و مقررات اقدام میکند تا از این طریق، امنیت جامعه و حقوق اقشار مختلف را به بهترین شکل تأمین کند. سؤال اساسی این است که آیا تخلف از این قوانین افزون بر ارتکاب جرم، وقوع گناه را به دنبال دارد، بهطوریکه علاوه بر مجازات دنیوی، مجازات اخروی هم در انتظار مرتکب باشد یا بین جرم و گناه ارتباطی وجود ندارد؟ متفکران اسلامی در پاسخ به این مسئله دیدگاههای متفاوتی ارائه کردهاند: بعضی ارتباط بین جرم و گناه را انکار کردهاند؛ عدهای تخلف از قوانین حکومت اسلامی را همواره ملازم با تحقق گناه در پیشگاه الهی دانستهاند؛ گروه سوم تحقق دو عنوان را محدود به عدم تعارض با احکام شریعت دانستهاند و گروه دیگر ملازمۀ بین قوانین و احکام شریعت را بهطورکلی نفی نکرده و در صورت تخلف از احکام حکومتی، وقوع جرم و گناه را در برخی موارد پذیرفتهاند. در این پژوهش با نقد و بررسی آرای مختلف، رابطۀ حقیقی جرم و حرام کشف شده و با تبیین دیدگاه صحیح، قدمی مناسب در پاسخ به این مسئله برداشته شده است. https://jfiqh.um.ac.ir/article_35331_fa8609c0c85e49b72c34be584ec90058.pdf