Analyzing the role of the qadr moteyaqan (certain value) in its applicability and its discovery methods with an approach based on the views of Imam Khomeini and Martyr Sadr

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor of Theology Department, Farhangian Khorasan Razavi University

2 Assistant Professor of Theology Department of Yasouj University

3 Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Yasouj University

Abstract

According to the popular opinion, the effect of the prerequisites of hikmat (wisdom) in tamasok (seeking) is one of the wide-ranging fundamental issues after the era of Sultan Ulama. According to Akhund Khorasani's point of view, one of the prerequisites of the hikmat is to adhere to the etlagh (application), qadr moteyaghan and methods of discovering and understanding it. qadr moteyaghan is a person or a part of the motlagh (applied) that is definitely within the scope of the ruling. By dividing qadr moteyaghan into two types : qadr moteyaghan in the position of takhatob (communication) that is internal and external qadr moteyaghan, Akhund has considered qadr moteyaghan in the position of takhatob as an obstacle to application, but some usulists have not made a difference between the types of qadr moteyaghan in regard to application. After a detailed analysis of the types of qadr moteyaghan, this essay aims to answer this important question: What is the necessity of researching and applying the basic rules regarding the validity and authenticity of qadr moteyaghan, as well as its priority to adhere to its application, and how is this qadr moteyaghan discovered? In this research, by analytical and descriptive method, by examining different points of view and with special reliance on the opinions of Imam Khomeini and Martyr Sadr, the conclusion has been reached that, first of all, the implementation of the principles of hekmat is a consensus matter for the wise. Secondly, qadr moteyaghan does not prevent application to both of its types, and in fact, the primacy of qadr moteyaghan goes back to the fact that the speaker is in the position of communicating and qadr moteyaghan does not prevent application until it reaches the point of apparent enseraf (reffering to something), and as if in the statement of Akund Khorasani the meaning of the word on the bounded essence is confused with the description of a share that contains a certain attribute and the word that indicates the limitation of this attribute and its involvement in the subject of the ruling. Thirdly, knowing qadr moteyaghan is obtained in the customary way, with the help of the appropriateness of the ruling and the subject, and sometimes by using verbal clues.

Keywords

Main Subjects


آخوند خراسانی، محمدکاظم‌بن‌حسین، کفایة الأصول، چاپ‌اول، قم: آل البیت لاحیاء التراث، 1409ق.
ابن‌منظور، محمدبن‌مکرم، لسان العرب، چاپ‌اول، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1416ق.
احمدى بهسودى، محمد رضا، منهاج الوصول الى دروس فی علم الأصول (شرح الحلقة الثالثة)، چاپ اول، بیروت: دار المصطفی لاحیاء التراث، 1430ق.
اراکی، محسن، اصول فقه نوین، چاپ‌دوم، قم: مجمع الفکر الاسلامی، 1435ق.
انصاری، مرتضی‌بن‌محمدامین، کتاب المکاسب، چاپ‌شانزدهم، قم: مجمع الفکر الاسلامی، 1435ق.
ایروانی، باقر، کفایة الأصول فی أسلوبها الثانی، چاپ‌اول، نجف: احیاء التراث الشیعه، بی‌تا.
بجنوردی، حسن، قواعد فقهیه، چاپ‌سوم، تهران: عروج، 1401ق.
جمعی از محققان، فرهنگنامۀ اصول فقه، چاپ‌اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1389.
حائرى یزدى، عبدالکریم، دررالفوائد، چاپ ششم، قم: مؤسسه النشر الاسلامی، 1418ق.
حسینی، محمد، الدلیل الفقهی تطبیقات فقهیة لمصطلحات علم الأصول، چاپ‌اول، دمشق: بی‌نا، 2007م.
حکیم، محسن، حقائق الاصول، قم: بصیرتی، 1406ق.
حلی، حسین، اصول الفقه، چاپ‌اول، قم: مکتبة الفقه و الاصول المختصه، 1432ق.
حیدری، کمال، الدروس شرح الحلقة الثانیة، چاپ‌اول، قم: دار فراقد، 1428ق.
خمینی، روح‌الله، تهذیب الأصول، چاپ‌اول، تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1423ق.
خمینی، روح‌الله، تنقیح الأصول، چاپ‌اول، تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1418ق.
خمینی، روح‌الله، جواهر الأصول، چاپ‌اول، تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1376.
خویی، ابوالقاسم، اجود التقریرات، چاپ‌دوم، قم: کتاب‌فروشی مصطفوی، 1368.
خویی، ابوالقاسم، محاضرات فی اصول الفقه، قم: نشر اسلامی، 1419ق.
راغب اصفهانی، حسین­بن­محمد، المفردات فی غریب القرآن، بی­جا، دفتر نشر الکتاب، 1404ق.
روحانی، محمدصادق، زبدة الأصول، چاپ‌دوم، تهران: حدیث دل، 1382.
زبیدى، سید محمد مرتضى، تاج العروس من جواهر القاموس، چاپ اول، بیروت: دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، 1414‍ق.
سبحانی تبریزی، جعفر، المحصول فی علم الاصول، قم: امام صادق(ع)، 1419ق.
سبحانی تبریزی، جعفر،  الوسیط فی اصول الفقه، چاپ‌چهارم، قم: امام صادق(ع)، 1388.
سمیعی، جمشید، ترجمهٔ متن و شرح کامل رسائل شیخ انصاری، چاپ‌چهارم، اصفهان: بی‌نا، 1387.
شبیری زنجانى، موسى، کتاب نکاح، چاپ‌اول، قم: مؤسسۀ پژوهشى رأى‌پرداز، 1419ق.
شیروانی، علی، تحریر اصول فقه، قم: دار العلم، 1379.
صافی گلپایگانی، لطف‏الله، بیان الأصول، چاپ‌اول، قم: دار التوجیه والارشاد الدینی، 1428ق.
صالحی مازندارنی، اسماعیل، شرح کفایة الأصول، چاپ‌اول، قم: صالحان، 1424ق.
صدر، محمدباقر، دروس فی علم الأصول، چاپ‌پنجم، قم: اسلامی، 1418ق.
صنقور بحرینی، محمد، المعجم الأصولی، چاپ‌دوم، قم: طیار، 1428ق.
طریحی، فخرالدین‌بن‌محمد، مجمع البحرین، تهران: مرتضوی، 1416ق.
عراقی، ضیاءالدین، تحریر الأصول، به‌تقریر مرتضی نجفی مظاهری، چاپ‌اول، قم: مهر، 1363. ‏
فاضل موحدی لنکرانی، محمد، اصول فقه شیعه، چاپ‌اول، قم: مرکز فقهی ائمۀ اطهار، 1381.
فاضل موحدی لنکرانی، محمد، ایضاح الکفایة، چاپ‌پنجم، قم: مرکز فقهی ائمۀ اطهار، 1385.
فراهیدی، خلیل‌بن‌احمد، کتاب العین، چاپ‌دوم، قم: دار الهجره، 1409ق.
فیاض، محمداسحاق، المباحث الاصولیه، قم: مکتب سماحه آیت‌الله العظمی الحاج الشیخ محمداسحاق فیاض، 1427ق.
قلی‌زاده، احمد، واژهشناسی اصطلاحات اصول فقه، چاپ‌اول، تهران: بنیاد پژوهش‌های نور الاصفیاء، 1379.
کلینی، محمدبن‌یعقوب، الکافی، چاپ‌اول، قم: دار الحدیث، 1429ق.
کمره‌ای، محمدباقر، اصول الفوائد الغرویة فی مسائل علم أصول الفقه الاسلامی، چاپ‌اول، تهران: بی‌نا، 1362.
محقق داماد، مصطفی، مباحثی از اصول فقه، چاپ‌اول، تهران: مرکز نشر اسلامی، 1377.
محمدی، علی، شرح اصول فقه، چاپ‌دهم، قم: دار الفکر، 1378.
محمدی، علی، شرح کفایة الأصول، چاپ‌چهارم، قم: بی‌نا، 1385.
مددی، سیدمحمود، دروس خارج اصول، اصفهان، مرکز تحقیقات رایانه­ای قائمیه اصفهان، 1396.
مسعودی، عبدالهادی، از مفهوم تا مقصود، تهران: دار الحدیث، 1384.
مظفر، محمدرضا، اصول الفقه، چاپ‌پنجم، قم: اسلامی، 1430ق.
مکارم شیرازی، ناصر، انوار الاصول، چاپ‌دوم، قم: مدرسة الامام علی‌بن‌ابیطالب(ع)، 1428ق.
ملکی اصفهانی، مجتبی، فرهنگ اصطلاحات اصول، چاپ‌اول، قم: عالمه، 1379.
منتظری، حسینعلى، مبانى فقهى حکومت اسلامى، مترجم: صلواتى، محمود و ابوالفضل شکورى، چاپ­اول، قم: مؤسسه کیهان، 1409ق.
موسوی بجنوردی، سیدمحمد، علم اصول، چاپ‌اول، تهران: مجد، 1379.
مؤمن قمی، محمد، تسدید الأصول، چاپ‌اول، قم: مؤسسهٔ نشر اسلامی، 1419ق.
نائینی، محمدحسین، فوائد الاصول، چاپ‌اول، قم: موسسۀ نشر اسلامی، 1376.
نجفی، بشیر حسین، بحوث فقهیة معاصرة، چاپ‌اول، نجف: دفتر آیت‌الله نجفی، 1427ق.
نورانی، مصطفی، قواعد الأصول، چاپ‌اول، قم: اسلام، 1393ق.
ولایی، عیسی، فرهنگ تشریحی اصطلاحات اصول، چاپ‌ششم، تهران: نی، 1387.
هاشمی شاهرودی، محمود، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، قم: موسسۀ دائرة المعارف فقه اسلامی، 1382ق.
CAPTCHA Image