Analysis of why there is a difference in fatwas regarding covering hair outside the head area for women in prayer

Document Type : Original Article

Author

4th level student and high level lecturer of Qom seminary PhD in Fiqh and Fundamentals of Islamic Law, University of Sistan and Baluchistan

Abstract

There are at least five opinions about the obligation to cover hair in prayer: 1. The explicit fatwa on the obligation to cover all hair. 2. Obligatory caution regarding hair covering; 3. Not having to cover the head; 4. Not having to cover hair privately. 5. The belief in differentiation and the need to specifically cover the hair in the area of ​​the head.
This difference is due to the reflections that exist in the language of evidence related to prayer cover. Considering the lack of independent research in this field and the fact that it is discussed in scientific gatherings as well as among religious people, it seems necessary to present an independent research in order to analyze the existing evidence, to express the reflections on the evidence related to prayer cover, as well as the reason for the difference in the fatwas of the jurists in this context, the non-fatwa of some of them on the obligation to cover all hair in prayer should be revealed. The news indicating that whole body of woman is private-orah-, the report of the act of her majesty Zahra (pbuh), the report of Zorara from Imam Baqir (pbuh), the report of Ibn Abi Yafoor from Imam Sadiq (pbuh), the Islamic sireh (way of life), the consensus and the rule of ishteghal, are the most important evidences, but the only evidences for the obligation to cover hair.
Based on the findings of this descriptive-analytical research, all the proofs of the obligation to cover the hair outside the head area are debatable, and based on the assumption of a flaw in the application of the evidence of the obligation of prayer, by adhering to the principle of bara'ah,  it is ruled that it is not obligatory to cover the hair outside the head area; Therefore, the fifth sentence seems to be valid.
 

Keywords

Main Subjects


ابن‌بابویه، محمدبن‌على، کتاب من ‌لا یحضره الفقیه، قم: دفتر انتشارات اسلامى،1413ق.
ابن‌فارس، احمدبن‌فارس، معجم مقاییس اللغة، قم: مکتب الاعلام الاسلامی، 1404ق.
اشتهاردی، علی‌پناه، مجموعه فتاوى ابن‌جنید، قم: دفتر انتشارات اسلامى، 1416ق.
اشتهاردی، علی‌پناه، مدارک العروة، تهران: دار الاسوة، 1417ق.
بحرانى، یوسف‌بن‌احمد، الحدائق الناضرة فی احکام العترة الطاهرة، قم: دفتر انتشارات اسلامى، 1405ق.
بروجردى، حسین، تبیان الصلاة، به‌تقریر علی صافی گلپایگانی، قم: گنج عرفان، 1426ق.
بروجردى، حسین، تقریر بحث السید البروجردی، به‌تقریر علی‌پناه اشتهاردی، قم: دفتر انتشارات اسلامى، 1416ق.
حر عاملى، محمدبن‌حسن، تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة، قم: آل‌البیت(ع)، 1409ق.
حسینی عاملى، محمدجوادبن‌محمد، مفتاح الکرامة فی شرح قواعد العلامة، قم: دفتر انتشارات اسلامى، 1419ق.
حکیم، محمدسعید، فقه المرأة المسلمة، قم: دار الهلال، 1427ق.
خویى، ابوالقاسم، المستند فی شرح العروة الوثقى، بی‌جا: بی‌نا، بی‌تا.
راغب اصفهانى، حسین‌بن‌محمد، مفردات الفاظ القرآن، لبنان: دار العلم، 1412ق.
راوندى کاشانى، فضل‌الله‌بن‌على، النوادر، قم: دار الکتاب، بی‌تا.
سبحانى تبریزى، جعفر، الموجز فی أصول الفقه، چاپ‌چهاردهم، قم: بی‌نا، 1387.
سبزوارى، عبدالاعلى، مهذب الاحکام، قم: المنار، 1413ق.
شهید اول، محمدبن‌مکى، اللمعة الدمشقیة فی فقه الامامیة، چاپ‌اول، بیروت: دار التراث، 1410ق.
شهید اول، محمدبن‌مکى، ذکرى الشیعة فی أحکام الشریعة، قم: آل‌البیت(ع)، 1419ق.
شهید ثانى، زین‌الدین‌بن‌على، الحاشیة الثانیة على الالفیة، قم: دفتر تبلیغات اسلامى، 1420ق.
شهید ثانى، زین‌الدین‌بن‌على، الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، قم: کتاب‌فروشى داورى، 1410ق.
شهید ثانى، زین‌الدین‌بن‌على، روض الجنان فی شرح إرشاد الاذهان، قم: آل‌البیت(ع)، بی‌تا.
صاحب‌جواهر، محمدحسن‌بن‌باقر، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، چاپ‌هفتم، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، 1422.
صدر، محمدباقر، بحوث فی علم الاصول، قم: بی‌نا، 1417ق.
طباطبایی، على‌بن‌محمد، ریاض المسائل، قم: آل‌البیت(ع)، بی‌تا.
طباطبایی قمى، تقى، مبانی منهاج الصالحین، قم: قلم الشرق، 1426ق.
طوسى، محمدبن‌حسن، الاستبصار فیما اختلف من الاخبار، تهران: دار الکتب الاسلامیة، 1390ق.
طوسى، محمدبن‌حسن، الخلاف، قم: دفتر انتشارات اسلامى، 1407ق.
طوسى، محمدبن‌حسن، تهذیب الاحکام، تهران: دار الکتب الاسلامیة، 1407ق.
عاملى، محمدبن‌حسن‌، استقصاء الاعتبار فی شرح الاستبصار، قم: آل‌البیت(ع)، 1419ق.
علامه حلی، حسن‌بن‌یوسف، منتهى المطلب فی تحقیق المذهب، مشهد: مجمع البحوث الاسلامیة، 1412ق.
فاضل هندى، محمدبن‌حسن، کشف اللثام و الابهام عن قواعد الاحکام، قم: دفتر انتشارات اسلامى، 1416ق.
قابل، احمد، شریعت عقلانی، سایت شریعت عقلانی، 1392.
کاشف الغطاء، حسن‌بن‌جعفر، انوار الفقاهة؛ کتاب الصلاة، نجف: کاشف الغطاء، بی‌تا.
کلینى، محمدبن‌یعقوب، الکافی، تهران: دار الکتب الاسلامیة، 1407ق.
مجلسى، محمدباقربن‌محمدتقى، بحار الانوار، بیروت: مؤسسة الطبع و النشر، 1410ق.
مجلسى، محمدتقى‌بن‌مقصودعلی، روضة المتقین فی شرح من‌لایحضره الفقیه، قم: مؤسسۀ فرهنگى اسلامى کوشانبور، 1406ق.
محقق حلى، جعفربن‌حسن، المعتبر فی شرح المختصر، چاپ‌اول، قم: سید الشهداء(ع)، 1407ق.
محقق سبزوارى، محمدباقربن‌محمدمؤمن، ذخیرة المعاد فی شرح الارشاد، قم: آل‌البیت(ع)، 1247ق.
محقق سبزوارى، محمدباقربن‌محمدمؤمن، کفایة الاحکام، اصفهان: مهدوى، بی‌تا.
محقق کرکى، على‌بن‌حسین، جامع المقاصد فی شرح القواعد، قم: آل‌البیت(ع)، 1414ق.
مظفر، محمدرضا، اصول الفقه، قم: اسماعیلیان، 1375.
موسوی عاملی،محمدبن‌على، مدارک الاحکام فی شرح عبادات شرائع الاسلام، بیروت: آل‌البیت(ع)، 1411ق.
نائینى، محمدحسین، فوائد الاصول، قم: بی‌نا، 1376.
نائینى، محمدحسین، کتاب الصلاة، به‌تقریر محمدعلی کاظمی خراسانی، قم: دفتر انتشارات اسلامى، 1411ق.
نراقى، احمدبن‌محمدمهدى، مستند الشیعة فی أحکام الشریعة، قم: آل‌البیت(ع)، 1415ق.
همدانى، رضابن‌محمدهادى، مصباح الفقیه، قم: مؤسسة الجعفریة لاحیاء التراث و مؤسسة النشر الاسلامی، 1416ق.
CAPTCHA Image