Taqsir (cutting the hair and nails) and Performance of Hajj Rites by Female Pilgrims on the Night of Eid al-Adha (the Feast of Sacrifice)

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. Student of Islamic Jurisprudence and Principles of Islamic Law, Farabi Campus, University of Tehran

2 Professor, Farabi Campus, University of Tehran

Abstract

The famous Imamia jurists believe that performing Taqsir (cutting the hair and nails) and the rites of Mecca on the night of Eid al-Adha (the Feast of Sacrifice) is permissible for female pilgrims who fear from menstruation. Most of the earlier and later jurists have not dealt with the precept of other women and the permission or impermissibility of night Taqsir and then their performance of Mecca rites on the night of Eid al-Adha. It is understood from the above said fatwa that premature Taqsir and performing the rites of Mecca are restricted to the excused women. Some contemporary jurists have also clarified or at least been cautious about this matter and some other contemporary jurists maintain that it is understood from narrations that female pilgrims whose duty is to sacrifice are allowed, after appointing an agent for performing the sacrifice on the day of Eid, to perform Taqsir at night and to go to Masjid al-Haram to perform the rites of Mecca at night.
The results of this research, which has been done through documentary and library and content-analyzing method, show that the narrations, as the main religious proof of this precept, clearly signify the latter opinion and reliable proofs indicating impermissibility are not strong enough.

Keywords


قرآن کریم
ابن‌زهره، حمزة‌بن‌علی، غ‍نیة ال‍ن‍زوع الی ع‍لمی الاص‍ول وال‍ف‍روع، چاپ اول، قم: امام صادق(ع)، 1417ق.
ابوالصلاح حلبی، تقی‌بن‌نجم، الکافی فی الفقه، چاپ اول، اصفهان: کتابخانۀ عمومی امام امیرالمؤمنان(ع)، 1403ق.
بحرانی، یوسف‌بن‌احمد، الحدائق الناضرة فی أحکام العترة الطاهره، قم: اسلامی، 1405ق.
تبریزی، جواد‌بن‌علی، التهذیب فی مناسک العمرة و الحج، چاپ اول، قم: دار التفسیر، 1423ق.
تبریزی، جواد‌بن‌علی، صراط النجاة، چاپ اول، قم: دار الصدیقة الشهیدة، 1427ق.
حر عاملی، محمدبن‌حسن، تفصیل وسائل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعة، چاپ اول، قم: آل‌البیت(ع)، 1409ق.
حسینی فیروزآبادی، مرتضی، عنایة الاصول، قم: فیروزآبادی، 1400ق.
حکیم، محمدسعید، مناسک الحج و العمرة، چاپ هشتم، بی‌جا: بی‌نا، 1422ق.
خویی، ابوالقاسم، المعتمد فی شرح المناسک، چاپ اول، قم: مدرسۀ دارالعلم، 1410ق.
خویی، ابوالقاسم، موسوعة الامام الخوئی، چاپ اول، قم: مؤسسۀ إحیاء آثار الإمام الخوئی(ره)، 1418ق.
شبیری زنجانی، موسی، مناسک الحج، چاپ اول، قم: مؤسسة الولاء للدراسات، 1421ق.
شهید اول، محمدبن‌مکی، الدروس الشرعیة فی فقه الإمامیة، چاپ دوم، قم: اسلامی، 1417ق.
صاحب‌جواهر، محمدحسن‌بن‌باقر، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، چاپ هفتم، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، 1404ق.
طوسی، محمدبن‌حسن، تهذیب الاحکام، تهران: دار الکتب الاسلامیة، 1407ق.
علامه حلی، حسن‌بن‌یوسف، تذکرة الفقهاء، چاپ اول، قم: آل‌البیت(ع)، 1414ق.
فیاض، محمداسحاق، تعالیق مبسوطة علی العروة الوثقی، چاپ اول، قم: محلاتی، بی‌تا.
قطب‌الدین کیدری، محمدبن‌حسین، اصباح الشیعة بمصباح الشریعة، چاپ اول، قم: امام صادق(ع)، 1416ق.
قمی سبزواری، علی‌بن‌محمد، جامع الخلاف و الوفاق، چاپ اول، قم: زمینه‌سازان ظهور امام عصر(ع)، 1421ق.
کلینی، محمدبن‌یعقوب، کافی، چاپ چهارم، تهران: دارالکتب الإسلامیة، 1407ق.
محقق حلی، جعفربن‌حسن، شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، قم: اسماعیلیان، 1408ق.
محقق داماد، محمد، کتاب الحج، قم: چاپخانۀ مهر، 1401ق.
مظفر، محمدرضا، اصول الفقه، قم: اسماعیلیان، بی‌تا.
نایینی، محمدحسین، اجود التقریرات، قم: مصطفوی، 1368.
 
CAPTCHA Image