Analysis and Critique of the Prohibition of Marriage between a Shiite Girl and a Sunni Man from the Perspective of Javaheri Jurisprudence and New Scientific Findings

Document Type : Research Article

Authors

1 Ph.D. Graduate, Islamic Jurisprudence and Principles of Islamic Law, Ferdowsi University of Mashhad

2 Professor, Ferdowsi University of Mashhad

Abstract

One of the challenges of Shiite families especially in Sunni areas is the marriage of a Shiite girl with a Sunni man. This issue is under the more general title “the permissibility of the marriage of a Shiite with an Opponent”; the main question of this paper is: what is the imperative rule of the marriage of an Imami woman with a Sunni man? The Jurists have raised this issue in the chapter concerning the conditions of the couples and parity of status between parties to marriage. They have usually mentioned the two features of being co-religionist and the ability to provide alimony as the conditions of parity of status between parties to marriage and then explained the necessity of being of the same sect. There exist three opinions about the permissibility of marriage between a Shiite girl and a Sunni man: absolute permissibility, absolute impermissibility and permissibility with karahah (abomination). The famous jurists believe that it is impermissible and their main arguments, besides clamming consensus, are the opponents’ disbelief and nasibism, the interpretation of parity of status between parties to marriage as being a Twelver Shiite and the narrations in this regard.  The advocates of absolute permissibility and karahah rely upon narrations that permit such a marriage, the absolute and general proofs mentioned in the marriage chapter and the practical conduct of Imams (peace be upon them). The conclusion of this research is absolute permissibility which, in addition to the arguments raised by those who believe in permissibility, is based on the biological, ideological and attitudinal developments of today’s women. The research method is analytical-critical and in addition to the Javaheri Ijtihad as the basis, regard shall be had to the jurisprudential approach that takes into consideration the effect of time and place.

Keywords


قرآن کریم
ابن‌ادریس، محمدبن‌احمد، السرائر لتحریر الفتاوی، چاپ‌دوم، قم: مؤسسۀ نشر اسلامی، 1410ق.
ابن‌بابویه، محمدبن‌علی، علل الشرایع، نجف: چاپخانه حیدری، 1385ق.
ابن‌حمزه، محمدبن‌علی، الوسیلة الی نیل الفضیلة، چاپ‌اول، قم: کتابخانۀ آیت‌الله العظمی مرعشی، 1408ق.
ابن‌خلکان، احمدبن‌محمد، وفیات الاعیان و انباء ابناء الزمان، لبنان: دار الثقافة، بی‌تا.
ابن‌زهره، حمزةبن‌علی، غنیة النزوع الی علمی الاصول و الفروع، چاپ‌اول، قم: امام صادق(ع)، 1417ق.
ابن‌زهره، محمدبن‌حمزه، غایة الاختصار فی اخبار البیوتات العلویة المحفوظة من الغبار، مصر: دار الآفاق، 1422ق.
ابن‌سعد، محمدبن‌سعد، الطبقات الکبری، چاپ‌اول، بیروت: دار الکتب العلمیة، 1410ق.
ابن‌سعید، یحیی‌بن‌احمد، الجامع للشرایع، قم: مؤسسة سیدالشهداء العلمیة، 1405ق.
ابن‌غضائری، احمدبن‌حسین، رجال ابن الغضائری، چاپ‌اول، قم: دار الحدیث، 1422ق.
ابن‌فهد حلی، احمدبن‌محمد، المهذب البارع فی شرح المختصر النافع، قم: مؤسسۀ نشر اسلامی، 1407ق.
ابن‌منظور، محمدبن‌‍مکرم، لسان العرب، قم: نشر ادب حوزه، 1405ق.
ابوالصلاح حلبی، تقی‌بن‌نجم، الکافی فی الفقه، اصفهان: چاپخانهٔ امام امیرالمؤمنین(ع)، بی‌تا.
احمد، لیلی، زنان و جنسیت در اسلام: ریشه‌های تاریخی، جدال امروزی، ترجمۀ فاطمه صادقی، تهران: نگاه معاصر، 1394.
اردبیلی، محمدبن‌علی، جامع الرواة و ازاحة الاشتباهات عن الطرق و الاسناد، قم: محمدی، بی‌تا.
اشعری، احمدبن‌عیسی، النوادر، چاپ‌اول، قم: مدرسهٔ امام مهدی(عج)، 1408ق.
انصاری، مرتضی‌بن‌محمدامین، المکاسب المحرمة، چاپ‌اول، قم: کنگرۀ بزرگداشت شیخ اعظم، 1415ق.
ایازی، سیدمحمدعلی، «بررسی نظریۀ مشهور در تفاوت دیۀ زن و مرد»، نشریۀ بانوان شیعه، ش21، پاییز 1388، صص29تا70.
بحرانی، یوسف‌بن‌‌احمد، الحدائق الناضرة فی احکام العترة الطاهرة، چاپ‌اول، قم: دفتر انتشارات اسلامی، 1405ق.
بحرانی، یوسف‌بن‌‌احمد، الشهاب الثاقب فی بیان معنی الناصب، بهتحقیق مهدی رجائی، قم: امیر، 1419ق.
جوادی آملی، عبدالله، زن در آینۀ جلال و جمال، چاپ‌چهارم، بی‌جا: اسراء، 1378.
حر عاملی، محمدبن‌حسن، تفصیل وسائل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعة، چاپ‌اول، بی‌جا: آل البیت(ع)، 1409ق.
حلی، محمدبن‌حسن، ایضاح الفوائد فی شرح اشکالات القواعد، چاپ‌اول، قم: علمی، 1387ق.
خوئی، ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرجال، بی‌جا: بی‌نا، 1413ق.
داوری، صفورا و دیگران، «پیش‌بینی دین‌داری باتوجه‌به ابعاد شخصیت در معلمان زن و مرد»، نشریۀ روانشناسی و دین، ش16، زمستان 1390، صص5تا26.
سلار دیلمی، حمزةبن‌عبدالعزیز، المراسم العلویة فی الاحکام النبویة، قم: معاونت فرهنگی کنگرۀ جهانی اهل بیت(ع)، 1414ق.
شریف رضی، محمدبن‌حسین، نهج البلاغة، به‌تحقیق محمد عبده، چاپ‌اول، قم: دار الذخائر، 1412ق.
شکوری، علی و زینب شفیعی، «آنچه زنان و مردان می‌خواهند: تحلیل جامعه‌شناختی تفاوت‌های جنسیتی در ترجیحات همسریابی اینترنتی»، زن در توسعه و سیایت، ش49، تابستان 1394، صص21تا40.
شهید ثانی، زین‌الدین‌بن‌علی، مسالک الافهام الی تنقیح شرایع الاسلام، چاپ‌اول، قم: مؤسسۀ معارف اسلامی، 1413ق.
صاحب‌جواهر، محمدحسن‌بن‌باقر، جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، چاپ‌هفتم، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1404ق.
طباطبایی، علی‌بن‌محمد، ریاض المسائل فی تحقیق الاحکام بالدلائل، چاپ‌اول، قم: آل البیت(ع)، 1418ق.
طوسی، محمدبن‌حسن، الخلاف، قم: مؤسسۀ نشر اسلامی، 1407ق.
طوسی، محمدبن‌حسن، المبسوط، قم: مرتضوی، 1387ق.
طوسی، محمدبن‌حسن، تهذیب الاحکام، چاپ‌دوم، تهران: دار الکتب الاسلامیة، 1364.
علامه حلی، حسن‌بن‌یوسف، مختلف الشیعة، چاپ‌دوم، مؤسسۀ نشر اسلامی، 1413ق.
علامه حلی، حسن‌بن‌یوسف، منتهی المطلب، چاپ‌اول، مشهد: مؤسسهٔ چاپ و نشر آستان قدس رضوی، 1412ق.
علم‌الهدی، على‌بن‌حسین، المسائل الناصریات، چاپ‌اول، تهران: رابطة الثقافة و العلاقات الإسلامیة، 1417ق.
فاضل هندی، محمدبن‌حسن، کشف اللثام و الابهام عن قواعد الاحکام، چاپ‌اول، قم: دفتر انتشارات اسلامی، 1416ق.
کلینی، محمدبن‌یعقوب، الکافی، چاپ‌پنجم، تهران: دار الکتب الاسلامیة، 1363.
گانوک، ویلیام اف، کلیات فیزیولوژی پزشکی، ترجمۀ فرخ شادان، چاپ‌اول، بی‌جا: شرکت سهامی چهر، بی‌تا.
گنجی، حمزه، روان‌شناسی تفاوت‌های فردی، تهران: بعثت، 1377.
مازندرانی، محمدصالح‌بن‌احمد، شرح اصول الکافی، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1421ق.
محقق حلى، جعفربن‌حسن، شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، چاپ‌دوم، قم: اسماعیلیان، 1408ق.
محقق کرکی، علی‌بن‌حسین، جامع المقاصد فی شرح القواعد، چاپ‌اول، قم: آل البیت(ع)، 1408ق.
مرتضی زبیدی، محمدبن‌محمد، تاج العروس من جواهر القاموس، بیروت: دار الفکر، 1414ق.
مصدق صدقی، صدیقه، «تفاوت شهادت زن و مرد در فقه امامیه و فلسفۀ آن»، پژوهش‌های فقه و حقوق اسلامی، ش12، تابستان 1387، صص71تا98.
مصطفوی، محمدکاظم، مأة قاعدة فقهیة، چاپ‌سوم، قم:مؤسسۀ نشر اسلامی، 1417ق.
مفید، محمدبن‌محمد، المقنعة، چاپ‌اول، بی‌جا: کنگرۀ جهانی هزارۀ شیخ مفید، 1413ق.
 
CAPTCHA Image