The Core Concept of Astarābādī’s Intellectual System and its Reflection in Biography (Tarājum) Sources

Document Type : Research Article

Authors

1 Assistant Professor at University of Religions and Religions

2 Doctoral student and researcher at the Research Institute of Religions and Religions

Abstract

In analyzing the scholarly achievements, Muslim writers make extensive use of biography
books. The information of people’s life and their geographical conditions, which are included in their specific intellectual inclinations, is usually extracted from these books, which can be used for quantitative analysis for presenting a portray of the overall figure of a society, in general, and its academic walks of life, in particular.
Four centuries ago, in eleventh/seventeenth century, Muḥammad Amīn Astarābādī, brought up one of the scholarly achievements in a modern, and of course, extremist form. This idea greatly influenced the scholars of his time and afterwards and was considered a dominant Shī‘ī thinking for over a hundred years. Astarābādī is sometimes remembered as the founder and, at other times, as the regenerator of the traditionalists’ (akhbāriyūn) school. As to which of the above titles is appropriate for him, depends on tracing the history of traditionalism back to the early periods of Twelver Shī‘ism after the Occultation; or, it is considered as a new phenomenon. It is not important which of these titles (founder or regenerator) is true for Astarābādī, the important point is that the traditionalists’ way of thinking in the Safavid period challenged the procedure of jurisprudence and legal reasoning (ijtihād).
After giving an overall picture of the core concepts of Astarābādī’s school of thought and the advances he made in the sources and principles of legal reasoning, the present article seeks to study the point that despite the efficacy of this school in the Safavid period and the comprehensive conflict of the traditionalists and legal theorists (uṣūlīs) for over a century (eleventh/seventeenth), why has this issue been rarely spoken of in the biographies up to 150 years after the death of Muḥammad Amīn Astarābādī?

Keywords


قران کریم.
 
استرآبادی، محمد امین، الفوائدالمدنیة، قم، مؤسّسة النشر الإسلامی، 1424 ق.
 
استرآبادی، محمد امین، دانشنامه شاهی، تهران، کتابخانه مجلس، 1376؛ نسخه خطی شماره :1/ 3071.
 
استرآبادی، محمد امین، جواب مسائل شیخناالظهیری العاملی، تهران، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، نسخه خطی شماره:4/1067.
 
أفندی، عبدالله، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، قم، کتابخانه مرعشی نجفی، ،1403ق.
 
آقا بزرگ تهرانی، الذریعة إلی تصانیف الشیعة، قم، اسماعیلیه، 1403 ق.
 
موسوی عاملی، سید نورالدین، الشواهدالمکیّة، مؤسّسةالنشرالإسلامی، 1424 ق.
 
أمین، محسن، أعیان الشیعة، بیروت، دارالتعارف، 1403 ق.
 
بحرانی،یوسف بن احمد، الحدائق الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة، قم،مؤسّسةالنشر الإسلامی، 1405.
 
بحرانی،یوسف بن احمد، لؤلؤةالبحرین، محمد صادق بحرالعلوم، بیروت، دارالإضواء، 1406 ق.
 
بهشتی، ابراهیم، أخباری‌گری، تاریخ و عقاید، قم، پژوهشکده علوم و معارف حدیث دانشگاه أدیان و مذاهب، 1390.
 
تنکابنی، محمدبن سلیمان، قصص العلماء، تهران، انتشارات علم و فرهنگ، 1383.
 
جناتی، محمدابراهیم، «قیام أخباری‌ها علیه اجتهاد»، کیهان اندیشه، شماره 13، 1366.
 
حرعاملی، محمدبن حسن، سیداحمدحسینی، أمل الآمل، قم، دارالکتاب الإسلامی، 1362.
 
حرعاملی، محمدبن حسن، الفوائدالطوسیة، سیدمهدی ازوردی حسینی، قم، مطبعةالعلمیة، 1403 ق.
 
خوانساری، سیدمحمدباقر، روضات الجنات فی أحوال العلماءو السّادات، دارالإسلامیة، 1418ق.
 
سبحانی، جعفر، موسوعة طبقات الفقهاء، قم، مؤسّسةالإمام الصادق(علیه السلام)، 1420 ق.
 
فیض کاشانی، محسن، الحقّ المبین فی تحقیق کیفیة التفقه فی الدّین، تهران، دانشگاه تهران، بی‌تا.
 
فیض کاشانی، محسن، الوافی، ابوالحسن شعرانی، تهران، کتابفروشی اسلامیه، 1375.
 
کشمیری، محمد، نجوم السّماءفی تراجم العلماء، سیدشهاب الدین مرعشی نجفی، قم، مطبعة البصیرتی، بی‌تا.
 
کلینی، أصول کافی، قم، انتشارات اسماعیلیان، دوم، 1361.
 
مجلسی، محمدباقر، بحارالأنوار، بیروت، مؤسسةالوفاء، 1403 ق.
 
مجلسی، محمدتقی، لوامع صاحبقرانی، قم، انتشارات اسماعیلیان، 1414 ق.
 
مجلسی، محمدتقی، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، قم، موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت(ع)، 1370ش.
 
مدرسی طباطبائی، سیدحسین، مقدمه‌ای بر فقه شیعه، محمدآصف فکرت، مشهد، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، 1368.
 
مدنی، علی بن أحمد، سلافة العصر فی محاسن أهل العصر، قطر، مطبعةالابنا، بی‌تا.
 
مطهری، مرتضی، مجموعه آثار شهید مطهری، قم، انتشارت صدرا، 1378.
 
Gleave Robert Scripturalist Islam The History and Doctrines of the akhbari shii school; 2007 LIDEN BOSTON
 
Newman, Akhbari / Usuli Dispute Bulletin of the School of Oriental and African Studies, 15 (1992).
CAPTCHA Image