Critical Analysis of the Jurists’ Arguments for “Killing”, “Slavery”, Mann (release without exchange) and Fedaa (release with exchange) of the Prisoner of War

Document Type : Research Article

Authors

1 Associate Professor, Razavi University of Islamic Sciences

2 Faculty Member, Razavi University of Islamic Sciences

Abstract

Although the Holy Quran has limited the sentence of the prisoner of war to the two options of Mann and Fedaa (release without exchange and release with exchange), many of the jurists have added to them the sentence of killing and slavery. Some jurists have claimed that the sentence is confined to the two latter options and considered muslimization as the only way to release the prisoner. Such opinions have become the pretext of Takfiri groups and the basis of anti-Islamic propaganda. This paper which has been organized through a descriptive-analytical method and library tools has criticized and analyzed the arguments of jurists in this regard by studying the Shiite and Sunni jurisprudential, hadithi and interpretation texts and historical sources. The purpose of this research is to explain accurately and wisely the sentence of the prisoner of war in Islam based on jurisprudential sources and jurisprudential reasoning method in order to respond scientifically the baseless perceptions and the Islamophobia attack from this aspect. The results of this research show that the sentence of the prisoner of war is limited to its two Quranic options of Mann and Fedaa; the sentence of killing is specific to those who have committed a specific crime and slavery, if proven, has been a temporary sentence in the early Islam due to the special circumstances of that time.

Keywords


ابن عربی، محمد بن عبدالله، احکام القرآن، بی‌جا، بی‌تا.
ابن قدامه، عبد الله، المغنی، بیروت، دارالکتاب العربی، بی‌تا.
ابن کثیر، اسماعیل بن کثیر، السیره النبویه، بیروت، دارالمعرفه، 1396 ق.
ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، بیروت، دارالفکر، 1410 ق.
ابن هشام، عبدالملک بن هشام، سیره النبی (ص)، مکتبه محمدعلی صبیح و اولاده، 1383 ق.
ایروانی، جواد، «آزادی یا اجبار عقیده در موازنه میان «لا اکراه فی الدین» با آیات قتال»، فصلنامه تحقیقات علوم قرآن و حدیث، ش 34، 1396 ش.، صص 31-57.
بحرانی، هاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، تهران، مؤسسه البعثه، 1415 ق.
بخاری، محمد بن اسماعیل، الصحیح، بیروت، دارالفکر، 1401 ق.
بیهقی، احمد بن حسین، السنن الکبری، بیروت، دارالفکر، بی‌تا.
جصاص، احمد بن علی، احکام القرآن، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1415 ق.
حمیری، عبدالله بن جعفر، قرب الاسناد، قم، مؤسسه آل البیت (ع)، 1413 ق.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات الفاظ القرآن، تحقیق صفوان عدنان داوودی، دمشق، دارالقلم، الدارالشامیه، بیروت، 1416 ق.
زمخشری، محمود بن عمر، الکشاف، بیروت، دارالکتاب العربی، 1407 ق.
سرخسی، محمد بن احمد، المبسوط، بیروت، دارالمعرفه، 1406 ق.
سیاه رستمی، هاجر، حسین نژاد، کتایون، افچنگی، محسن، (تهیه و گردآوری)، حقوق بین‌الملل بشردوستانه ناظر بر حمایت از افراد در درگیری‌های مسلحانه (مجموعه اسناد ژنو)، مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی هلال ایران، 1390.
سیوطی، جلال الدین، الدیباج علی صحیح مسلم بن الحجاج، المملکه العربیه السعودیه، دار ابن عفان للنشر و التوزیع، 1416 ق.
شافعی، محمد بن ادریس، احکام القرآن، بی‌جا، بی‌تا.
شافعی، محمد بن ادریس ، کتاب الأم، بیروت، دارالفکر، 1403 ق.
صاحب جواهر، محمدحسن بن باقر، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، تحقیق عباس قوچانی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1365.
صادقی، محمد، الفرقان فی تفسیر القرآن، قم، انتشارات فرهنگی اسلامی، 1365.
صدر، محمد باقر، اقتصادنا، قم، مؤسسه بوستان کتاب، 1382.
طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، 1417 ق.
طبرانی، سلیمان بن احمد، المعجم الکبیر، قاهره، مکتبه ابن تیمیه، بی‌تا.
طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دارالمعرفه، 1406 ق.
طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات،1403 ق.
طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، تحقیق احمد قصیر عامل، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بی‌تا.
طوسی، محمد بن حسن ، الخلاف، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، 1417 ق.
طوسی، محمد بن حسن ، الفهرست، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، 1417 ق.
علامه حلّی، حسن بن یوسف، مختلف الشیعه، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، 1412 ق.
فاضل مقداد، مقداد بن عبدالله، کنز العرفان فی فقه القرآن، قم، انتشارات مرتضوی، 1373.
فخر رازی، محمد بن عمر، مفاتیح الغیب (التفسیر الکبیر)، بیروت، داراحیاء التراث العربی، 1420 ق.
فضل الله، محمدحسین، من وحی القرآن، بیروت، دار الملاک للطباعه و النشر، 1419 ق.
فیض کاشانی، ملأ محسن، تفسیر الصافی، تهران، مکتبه الصدر، 1416 ق.
قطب راوندی سعید الدین هبه الله، فقه القرآن، قم، مکتبه آیه الله العظمی المرعشی النجفی، 1405 ق.
قطب، سید، فی ظلال القرآن، بیروت، دارالشروق، 1412 ق.
کاشانی، ابوبکر بن مسعود، بدائع الصنایع فی ترتیب الشرایع، پاکستان، المکتبه الحبیبیه، 1409 ق.
الکتاب المقدس (العهد القدیم)، بی‌جا، دارالکتاب المقدس، 1980 م.
کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تصحیح علی اکبر غفاری، چ 3، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1367.
کیاهراسی، علی بن محمد، آیات الاحکام، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1405 ق.
مجلسی، محمدباقر بن محمد تقی، بحارالانوار، تحقیق محمدباقر بهبودی، داراحیاء التراث العربی، بیروت، 1403ق.
مجلسی، محمدباقر بن محمد تقی ، مرآه العقول، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1404 ق.
محقق حلی، جعفر بن حسن، شرایع الاسلام، تحقیق سید صادق شیرازی، تهران، انتشارات الاستقلال، 1409 ق.
محقق داماد، مصطفی، «حق استئسار در حقوق بین‌المللی اسلامی بر اساس کتاب و سیره نبوی»، مجموعه مقالات اسلام و حقوق بین الملل بشردوستانه، تهران، مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بشر دوستانه بین المللی با همکاری نشر میزان، 1392.
مراغی، احمد بن مصطفی، تفسیر المراغی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بی‌تا.
معرفت، محمدهادی، التمهید فی علوم القرآن، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، 1416 ق.
معرفت، محمدهادی ، شبهات و ردود، قم، مؤسسه التمهید، 1423 ق.
مغنیه، محمدجواد، التفسیر الکاشف، تهران، دارالکتاب الاسلامی، 1424 ق.
مکارم شیرازی، ناصر و دیگران، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1373.
نجاشی، احمد بن علی، رجال النجاشی، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، 1416 ق.
نووی، یحیی بن شرف، المجموع فی شرح المهذب، بیروت، دارالفکر، بی‌تا.
CAPTCHA Image