A comparative study of legislation in the views of ‘Sheikh Fazlollah Nouri’ and ‘Mirza Mohammad Hussein Naini’

Document Type : Research Article

Authors

1 PhD Student of Shiite Studies, University of Religions and Denominations

2 Faculty Member, Research Institute of Hawzah and University

Abstract

Legislation was one of the concepts and issues of intense debate among different political and religious currents in the Persian Constitutional Era
In accordance with the definitions each of these streams of thought provided for legislation and its scope in Islam, various positions were held against the Constitutional Movement having law and legislation as part of its main principles. In this article, the views of Sheikh Fazlollah Nouri and Mirza Mohammad Hussein Naini as representatives of two important currents that were at odds with each other are discussed. And in response to the question of permissibility and non-permissibility of legislation and its territory in the views of these two scholars of the Constitutional Era, a number of issues are mentioned as the reasons for the variety of opinions. These issues include difference of opinions in the range of human legislation, being minimum or maximum (the conventional and the non-authoritative), jurisprudential differences in different understandings of religious texts (different understandings of the political system during the Ghaybah or the Occultation), differences in principles and the methodology of using evidences to infer rules, difference in perspectives towards man and religion.
As a result, both views acknowledge the possibility of legislation for human society, where this legislation is based on canonical reasons and fulfilled through Ijtihad of ‘sovereign ruler’ or ‘the National Assembly’ in an identifiable territory and under certain terms and conditions (not being incompatible with Islam or being consistent with Islam).

Keywords


ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، بیروت، دار الاحیاء التراث العربی، بی‌تا.
 
اشراقی، احسان، گذری بر زمینه‌ نهضت مشروطیت در ایران، بی‌تا.
 
امین، محسن، اعیان الشیعه، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، بی‌تا.
 
انصاری، مهدی، شیخ فضل الله نوری و مشروطیت، تهران، امیر کبیر، چاپ چهارم، 1387.
 
ترکمان، محمد، رسائل، اعلامیه، مکتوبات،...و روزنامه شیخ فضل الله نوری، موسسه خدمات فرهنگی، 1362.
 
جعفری لنگرودی، محمد جعفر، ترمینولوژی حقوق: حاوی اصطلاحات رشته‌های حقوق، علوم سیاسی و اقتصادی و تاریخ حقوق و رشته‌های مختلف فقه اسلامی، تهران، گنج دانش، 1372.
 
جعفری لنگرودی، محمد جعفر، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، گنج دانش، 1378.
 
حاجی پور، نصرت الله، تطبیق قوانین با شرع در نظام قانون گذاری ایران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تهران، چاپ اول، 1383.
 
حائری، عبد الهادی، تشیع و مشروطیت در ایران و مقش ایرانیان مقیم عراق، تهران، انتشارات امیر کبیر، چاپ چهارم، 1387.
 
رضوانی، هما، لوایح آقا شیخ فضل الله نوری، نشر تاریخ ایران، چاپ اول، 1362.
 
زرگری نژاد، غلامحسین، رسائل مشروطیت، انتشارات کویر، 1374.
 
علامه حلی، حسن بن یوسف، ارشاد الاذهان الی احکام الایمان، مصحح فارس حصون، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1368.
 
علومی، رضا، کلیات حقوق، تهران، میهن، 1348.
 
علی لو، نورالدین، میرزای نائینی: ندای بیداری، سازمان تبلیغات اسلامی، 1374.
 
عمید، حسن، فرهنگ عمید، امیرکبیر، 1386.
 
عنایت، حمید، اندیشه سیاسی در اسلام معاصر، مترجم: بهاءالدین خرمشاهی، انتشارات خوارزمی، چاپ چهارم، 1380
 
قاضی زاده، کاظم، مردم سالاری دینی، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ اول، 1385.
 
کاتوزیان، ناصر، کلیات حقوق نظریه عمومی، شرکت سهامی انتشار، تهران، 1387.
 
کدیور، محسن، نظریه‌های دولت در فقه شیعه، تهران، نشر نی، چاپ ششم، 1383.
 
محمصانی، صبحی، فلسفه قانون‌گذاری در اسلام، ترجمه اسماعیل گلستانی، تهران، سپهر، 1346.
 
معین، محمد، فرهنگ فارسی، امیر کبیر، 1360.
 
نائینی، محمد حسین، تنبیه الامه و تنزیه المله، بوستان کتاب، 1382.
 
نفیسی، علی اکبر، فرهنگ نفیسی، تهران، خیام، 1355.
 
ورعی، سید جواد، پژوهشی در اندیشه سیاسی نائینی، دبیر خانه مجلس خبرگان رهبری، چاپ اول، 1382.
 
یوسفی مقدم، محمد صادق، درآمدی بر اجتهاد از منظر قرآن، بوستان کتاب، 1387.
CAPTCHA Image