Analyzing the obstacle of conflict in the validity of the positive principle

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor of Jurisprudence and Law Department of Imam Khomeini (PBUH) and Islamic Revolution Research Institute,

2 Doctorate student of Fiqh and Fundamentals of Islamic Law of Imam Khomeini Research Institute (RA)

3 Doctorate student of Fiqh and Private Law of Shahid Motahari University (RA)

Abstract

Doubts about the "Taklifee" ruling and not finding the "Amareh" is the way to adhere to the practical principle in order to remove the surprise in the position of action. Subjects of practical principles may be accompanied by necessary, accompanying or required, whether Sharee or non-Shariee and whether direct or indirect. The scope and validity of each of these are examined in the principles of jurisprudence under the title of "Mosbet" principle. Regarding the validity of the "Mosbet" principle, there is a difference of opinion among the scholars. The scholars of the principles that do not consider the "Mosbet"  principle to be a proof have insisted on it for reasons, the most important of which is the existence of conflict; This means that the "Mosbet"  principle can prove non-Sharee works (rational or normal works) for  what it  indicates, which in this case, is in conflict with the principle of the absence of said works. Some scholars do not consider the "Mosbet"  principle to be valid and authentic due to the existence of such an obstacle. On the other hand, some like Sheikh Ansari believe in the "Hokumat". From his point of view, basically, there is no conflict in the issue that can be used to invalidate the " Mosbet" principle. In this article, while examining and criticizing the existing views with an analytical method, the conclusion has been reached that the issue under discussion cannot be definitively considered as an example of conflict or "Hokumat", but in a new classification," Tafsi"  must be belived; In this way, some examples of it are examples of conflict according to some bases, and some examples are examples of "Hokumat" based on other bases. Therefore, it is not possible to deny the validity of the "Mosbet" principle by insisting on the problem of conflict.

Keywords

Main Subjects


آخوند خراسانى، محمدکاظم‌بن‌حسین، کفایة الأصول، چاپ‌اول، قم: آل‌البیت(ع)، 1409ق.
آشتیانى، محمدحسن‌بن‌جعفر، بحر الفوائد فى شرح الفرائد، چاپ‌اول، بیروت: بی‌نا، 1429ق.
آل شیخ راضى، محمدطاهر، بدایة الوصول فی شرح کفایة الأصول، بی‌جا: آداب، 1426ق.
آملى، محمدتقى، منتهى الوصول الى غوامض کفایة الأصول، چاپ‌اول، تهران: بی‌نا، بی‎تا.
ابن‌منظور، محمدبن‌مکرم، لسان العرب، چاپ‌سوم، بیروت: دار صادر، 1414ق.
انصارى، مرتضى‌بن‌محمدامین، فرائد الأصول، چاپ‌پنجم، قم: بی‌نا، 1416ق.
ایروانی، علی، الأصول فی علم الأصول؛ بی‌جا: دفتر نشر اسلامی، بی‌تا. 
بجنوردى، حسن، منتهى الأصول، چاپ‌اول، تهران: عروج، 1380.
جزایرى، محمدجعفر، منتهى الدرایة فی توضیح الکفایة، چاپ‌چهارم، قم: دار الکتب، 1415ق.
حائرى اصفهانى، محمدحسین‌بن‌عبدالرحیم، الفصول الغرویة فی الأصول الفقهیة، چاپ‌اول، قم: بی‌نا، 1404ق.
حائرى، عبدالکریم، درر الفوائد، چاپ‌ششم، قم: بی‌نا، 1418ق.
حاج آخوند قمى، غلامرضابن‌رجبعلى، قلائد الفرائد، چاپ‌اول، قم: بی‌نا، 1428ق.
حسینى شیرازى، صادق، بیان الأصول، چاپ‌دوم، قم: بی‌نا، 1427ق.
 حکیم، محمدسعید، التنقیح، چاپ‌اول، بیروت: بی‌نا، 1431ق.
خمینى، روح‌الله، الإستصحاب، چاپ‌اول، تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینى(ره)، 1381.
خویى، ابوالقاسم، مصباح الأصول: مباحث حجج و امارات، چاپ‌پنجم، قم: داوری، 1417ق.
راغب اصفهانی، حسین‌بن‌محمد، مفردات الفاظ قرآن، چاپ‌دوم، تهران: بی‌نا، مرتضوی، 1374.
روحانى، محمدصادق، زبدة الأصول، چاپ‌دوم، تهران: بی‌نا،1382.
روحانى، محمد، منتقى الأصول، چاپ‌اول، قم: بی‌نا، 1413ق.
شهرستانى، محمدحسین، غایة المسؤول فی علم الأصول، چاپ‌اول، قم: بی‌نا، بی‌تا.
شهیدی، محمدتقی، درس خارج اصول، 17/12/95.
صدر، محمدباقر، مباحث الأصول، چاپ‌اول، قم: بی‌نا، 1408ق.
عراقى، ضیاءالدین، نهایة الأفکار، چاپ‌سوم، قم: بی‌نا، 1417ق.
قایینی، «درس خارج»، 19/07/96، سایت Fa. mfeb.ir.
قرشى بنابى، على اکبر، قاموس قرآن، چاپ‌ششم، تهران: دار الکتب الإسلامیة، 1412ق.
کاشف‌الغطاء، على، مصادر الحکم الشرعى و القانون المدنى، چاپ‌اول، نجف: بی‌نا، 1408ق.
کاشف‌الغطاء، جعفربن‌خضر، کشف الغطاء عن مبهمات الشریعة الغراء، چاپ‌اول، قم: بی‌نا، 1420ق.
محمود، عبدالرحمن، معجم المصطلحات و الالفاظ الفقهیة، چاپ‌اول، قاهره: بی‌نا، 1419ق.
مروجی، علی، تمهیدالوسائل فی شرح الرسائل، قم: مدرسۀ امام علی‌بن‌ابی‌طالب(ع)، 1428ق.
مشکینى اردبیلی، على، اصطلاحات الأصول و معظم ابحاثها، چاپ‌ششم، قم: الهادی، 1374.
مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم‌، چاپ‌اول، تهران: مرکز الکتاب‌، بی‌تا.
مقری، احمدبن‌محمد، المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی، چاپ‌دوم، قم: دار الهجرة، 1414ق.
ملکی اصفهانی، مجتبی، فرهنگ اصطلاحات اصول، چاپ‌دوم، قم: مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص)، 1393.
موسوی تهرانی، رسول، الوسائل الی غوامض الرسائل، قم: محلاتی، 1431ق.
نائینی، محمدحسین، أجود التقریرات، چاپ‌اول، قم: عرفان، 1352.
نائینی، محمدحسین، فوائد الأصول، چاپ‌اول، قم: بی‌نا، 1376.
هاشمی شاهرودی، سیدمحمود، بحوث فی علم الأصول، چاپ‌دوم، قم: مرکز الغدیر للدراسات الإسلامیة، 1417.
هدائی، علیرضا، سلطانی فرد، جواد، «بازکاوی معناشناختیِ اصل مثبت»، فقه و اصول، س54، ش2، 1401، صص212تا234. https://doi.org/10.22067/jfiqh.2021.62605.87292
 
 
CAPTCHA Image