Historical Attitude toward Legislation of Preliminary Jihad in Light of Analysis of Prophet Solomon’s (A.S.) Encounter with Queen Sheba

Document Type : Research Article

Author

Assistant Professor, Ma’arif Department, Shahrekord University

Abstract

One of the discourses posited in Islamic jurisprudence is “preliminary jihad”. This jihad comprises of four components of “fighting with the permission of the Infallible Imam”, “against the infidels”, “primarily, without any vexing by the infidels toward the Muslims”, “to call them to Islam”.  The researchers have four approaches in analysis of this jihad. Many jurists consider it as of a necessary level in religion and among the indisputable principles of jurisprudence. However, from some thinkers’ point of view, proving this jihad besides having no exigencies suffers from rational and scriptural obstacles. Examining the two approaches indicates that none of them have had any reference, either positively or negatively, to the story of Prophet Solomon (A.S.) and Queen Sheba. In the meantime, it seems that this story contains much ability to remove the theoretical obstacles and ambiguities of this kind of jihad, at least in a historical perspective. Some of the components of preliminary jihad show that this story can be a document for the negation of improbability and implication of legitimacy principle of this jihad in order to remove the obstacles to the call to Islam; because, the four components of this jihad exist in it and the claimed rational and scriptural obstacles are removable with respect to Prophet Solomon’s (A.S.) function.

Keywords


قرآن کریم.
 
آخوند خراسانی، محمد کاظم بن حسین، کفایة الاصول، قم، مؤسسه آل البیت لاحیاءالتراث، 1426 ق.
 
آل‌کاشف الغطاء، محمد حسین، المثل العلیا فی الاسلام لا فی بحمدون، نجف اشرف، الحیدریة، 1954 م.
 
آلوسی، محمود بن عبدالله، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1415 ق.
 
ابن بابویه، محمدبن علی، عیون أخبار الرضا، بی‌جا، انتشارات جهان، 1378 ق.
 
ابن براج، عبدالعزیز بن نحریر، المهذب، قم، مؤسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین، 1406 ق.
 
ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، بیروت، دار صادر، 1414 ق.
 
ابوالصلاح حلبی، تقی الدین بن نجم، الکافی فی الفقه، تحقیق رضا استادی، اصفهان، مکتبة امیرالمؤمنین علی (ع)، بی‌تا.
 
انصاری، مرتضی بن محمد امین، فرائد الاصول، قم، مؤسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین، 1416 ق.
 
ایازی، محمدعلی، آزادی در قرآن، تهران، مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر، 1380.
 
حقی بروسوی، اسماعیل، تفسیر روح البیان، بیروت، دارالفکر، بی‌تا.
 
خویی، ابوالقاسم، منهاج الصالحین، قم، مدینة العلم، 1410 ق.
 
دروزه، محمد عزت، الدستور القرآنی فی شئون الحیاة، دمشق، بی‌نا، 1956 م.
 
راغب اصفهانی، حسین‌بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، دمشق ـ بیروت، دارالعلم، الدار الشامیة، 1412 ق.
 
رضایی اصفهانی، محمدعلی، «رابطه قرآن و آزادی و چالش‌های آن»، دو فصل‌نامه قرآن و علم، شماره 4، سال سوم، بهار و تابستان 1388 ش، صص 95-116.
 
سابق، سید، فقه السنة، قاهره، الفتح للاعلام العربی، 1410 ق.
 
شافعی، محمد بن ادریس، کتاب الام، بیروت، دارالفکر، 1403 ق.
 
شریف رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، تحقیق و ترجمه محمد دشتی، قم، الهادی، 1379.
 
شهید ثانی، زین‌الدین بن علی، الروضة البهیة، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1379.
 
شهید ثانی، زین‌الدین بن علی، مسالک الافهام إلی تنقیح شرائع الاسلام، قم، مؤسسة المعارف الاسلامیة، 1425ق.
 
صاحب جواهر، محمد حسن بن باقر، جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بی‌تا.
 
صادقی‌ تهرانی، محمد، الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، قم، انتشارات فرهنگ اسلامی، 1365.
 
صالحی نجف‌آبادی، نعمت‌الله، جهاد در اسلام، تهران، نشر نی، 1382.
 
طباطبائی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1380.
 
طبرسی، أحمد بن علی، الإحتجاج، تعلیقات وملاحظات: محمدباقر خرسان، مشهد، نشر مرتضی، 1403 ق.
 
طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران، انتشارات ناصر خسرو، 1372.
 
طوسی، محمد بن حسن، النهایة فی مجرد الفقه و الفتاوی، قم، انتشارات قدس محمدی، بی‌تا.
 
عضدالدین ایجی، عبدالرحمان بن احمد، شرح المواقف، الشریف الرضی، افست قم، 1325 ق.
 
علامه حلی، حسن بن یوسف، تذکرة الفقهاء،‌ قم،‌ مؤسسه آل البیت لاحیاءالتراث،‌ 1419 ق.
 
علامه حلی، حسن بن یوسف ، قواعد الاحکام، مؤسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین، قم، 1413 ق.
 
علامه حلی، حسن بن یوسف ، کشف المراد فی شرح تجریدالاعتقاد، تعلیقه: جعفر سبحانی، قم، مؤسسه امام صادق (ع)، 1382.
 
فخر رازی، محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1420 ق.
 
فخلعی، محمدتقی، «تأملی در جهاد ابتدایی دعوت»، دو فصل‌نامه مطالعات اسلامی، شماره 77، پاییز 1386 ش، صص 117-155.
 
فنایی، ابوالقاسم، اخلاق دین پژوهی، تهران، نشر نگاه معاصر، 1389.
 
کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران، دار الکتب الإسلامیة، 1407 ق.
 
مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران، بنگاه ترجمه و نشرکتاب، 1360.
 
مصطفوی، حسن، تفسیر روشن، تهران، مرکز نشر کتاب، 1380.
 
مطهری، مرتضی، بردگی در اسلام، تهران، صدرا، 1377.
 
مطهری، مرتضی، جهاد، تهران، صدرا، 1389.
 
مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، تهران، صدرا، 1381.
 
مظفر، محمدرضا، اصول الفقه، قم، مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، 1380.
 
مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، تهران، دارالمکتب الاسلامیه، 1374.
 
مکارم شیرازی، ناصر، انوارالاصول، مقرر: احمد قدسی، قم، مدرسه الامام علی ابن ابیطالب (ع)، 1424 ق.
 
مکارم شیرازی، ناصر، ترجمه قرآن، قم، دارالقرآن‌الکریم (دفتر مطالعات تاریخ ومعارف اسلامی)، 1373.
CAPTCHA Image