گزارشی از سوریه3

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

نامشخص

چکیده

در طی سفر یازده ماهه، سه نوبت به سوریه رفتم یکی پیش از سفر مصر و یکی پس از آن و نوبت سوم هم پس از بازگشت از سفرِ مغرب و اسپانیا. علاوه براین، در تابستان امسال نیز چند روزی در سوریه توقف کردم و خاطرات خود را از آن کشور تکمیل نمودم و اینک خلاصه ای از خاطرات این دیدارها:
از بیروت تا دمشق:
بیروت، عاصمۀ فعلی و مرکز بخش ساحلی سوریۀ قدیم است و دمشق، یا شهرشام هم عاصمه و پایتخت سوریۀ کنونی و مرکز کل شامات قدیم است.
از داخل شهر بیروت رفته رفته جاده در ارتفاع کوهها بالا میرود و بر مناظر زیبای شهر و دهات چسبیدۀ به آن افزوده میگردد. در قسمتی از ارتفاعات، جاده مشرف بر دره های سبز و احیاناً مملو و پوشیده از ابر است. منظرّ زیبات و افسونگر دریای مدیترانه و ساختمانهای مرتفع شهر از دور، و کافه ها و هتل های میان راه از نزدیک همه جالب و کم نظیر است. دهات و آبادیهای بین راه آنقدر مدرن و بهم نزدیک و پیوسته است که پس از طی مسافت طولانی، انسان فکر میکند هنوز در شهرت بیروت در حرکت است. و دیگر در آن حدود از کوخها و خانه های گلی و دهات عقب مانده که معمولاً در کشورهای مجاور لبنان فراوان است اثری به جا نمانده است.
مزارع پیش رفته، تاکهای انگور معلق، باغهای مرکبات و سیب و گلابی و جز اینها بسیار چشم گیر است و تقریباً تمام دره ها و زمینهای مسطح و قسمت عمدۀ ارتفاعات را پر کرده است و زمین خالی بی مصرف به ندرت به چشم میخورد.

نامشخص
CAPTCHA Image