یکی از مسایل روایت «لَاضَرَرَ وَ لَاضِرارَ»، طرح و بررسی مسئلة تأثیر هرکدام از وجود و فقدان عبارت «فِی الْاِسْلَامِ» در استنباط مسایل فقهی آن است. ضرورت این تحقیق آن است که در این خصوص پژوهش جامع و مستقلی انجام نگرفته است. مقاله حاضر در صدد این کار برآمده و پاسخ این سؤال اصلی و سؤالات فرعی مرتبط آن را با روش تحلیلی و استنادی کتابخانهای، بررسی کرده و اثبات نموده است که: هرکدام از وجود و فقدان عبارت «فِی الْاِسْلَامِ» تأثیر مستقیم در استنباط مسایل فقهی این روایت دارد. این تحقیق اثر وجود عبارت «فِی الْاِسْلَامِ» در روایت «لَاضَرَرَ وَ لَاضِرارَ» را علاوه بر تأسیسی بودن ماهیت حکم مستفاد از این روایت و نیز نفی ضرر از روابط حقوقی ضرری بین مردم، بر احکام ضرری شارع نیز جریان پیدا خواهد نمود و چنین حکم ضرری در مکاتب حقوقی بشری سابقه نداشته است.
با قری اصل, حیدر. (1400). تأثیر قید فِی الْاِسْلَامِ در روایت لاضرر و لا ضرار در استنباط مسائل فقهی. فقه و اصول, (), -. doi: 10.22067/jfiqh.2022.68947.1056
MLA
حیدر با قری اصل. "تأثیر قید فِی الْاِسْلَامِ در روایت لاضرر و لا ضرار در استنباط مسائل فقهی". فقه و اصول, , , 1400, -. doi: 10.22067/jfiqh.2022.68947.1056
HARVARD
با قری اصل, حیدر. (1400). 'تأثیر قید فِی الْاِسْلَامِ در روایت لاضرر و لا ضرار در استنباط مسائل فقهی', فقه و اصول, (), pp. -. doi: 10.22067/jfiqh.2022.68947.1056
VANCOUVER
با قری اصل, حیدر. تأثیر قید فِی الْاِسْلَامِ در روایت لاضرر و لا ضرار در استنباط مسائل فقهی. فقه و اصول, 1400; (): -. doi: 10.22067/jfiqh.2022.68947.1056
ارسال نظر در مورد این مقاله