فقها اصل مسلمی با عنوان«حاکمیت عرف» در باب فهم ظواهر متون شرعی پذیرفته اند که طبق آن، اعتبار تمامی ظهورات ادعا شده در ادله لفظیه، منوط به انطباق با فهم عرفی از متن دلیل است. لکن به نحو گسترده نوعی رفتار خاص در برداشت از خطاب در میانشان رواج دارد که در کتب اصولی به این شیوه و چرایی آن اشاره ای نشده است. در این شیوه، به خطاب شرعی که در واقع طریقیت در کشف واقع دارند موضوعیت داده شده و متن دلیل به منزله ی خود واقعیت قانون تلقی شده است و در موارد بسیاری افراط در برداشت معانی صورت گرفته است.
این مقاله بر آن است که با روش توصیفی – تحلیلی به بررسی و نقد این روش و ثمرات آن در مقام استظهار بپردازد. منشأ این نوع استظهار در کلام برخی از فقها احتجاج محور بودن استفاده از ادله است که با نقد غیر عقلایی بودن مواجه است و نقدی دیگر مربوط به نحوه ی ثبت و انتقال عمده ی ادله.
گرامی پور, مهدی, & جمال بافقی, مصطفی. (1402). نقد روش شناختی تمرکز بر متن خطابات شرعی در مقام استظهارات از ادله نقلی. فقه و اصول (Fiqh va uṣūl), (), -. doi: 10.22067/jfiqh.2024.84380.1640
MLA
مهدی گرامی پور; مصطفی جمال بافقی. "نقد روش شناختی تمرکز بر متن خطابات شرعی در مقام استظهارات از ادله نقلی", فقه و اصول (Fiqh va uṣūl), , , 1402, -. doi: 10.22067/jfiqh.2024.84380.1640
HARVARD
گرامی پور, مهدی, جمال بافقی, مصطفی. (1402). 'نقد روش شناختی تمرکز بر متن خطابات شرعی در مقام استظهارات از ادله نقلی', فقه و اصول (Fiqh va uṣūl), (), pp. -. doi: 10.22067/jfiqh.2024.84380.1640
VANCOUVER
گرامی پور, مهدی, جمال بافقی, مصطفی. نقد روش شناختی تمرکز بر متن خطابات شرعی در مقام استظهارات از ادله نقلی. فقه و اصول (Fiqh va uṣūl), 1402; (): -. doi: 10.22067/jfiqh.2024.84380.1640
ارسال نظر در مورد این مقاله