واکنشهای تعزیری گستردهاند و به فراخور حال شخص در زمان و مکان، گوناگون میشوند. این گوناگونی بر پایه اصل فردی کردن مجازاتها و مصلحتسنجی استوار است. پرسش پژوهش حاضر آن است که آیا میتوان در فقه امامیه و حقوق ایران، گونهای تعزیر را با عنوان «تعزیر گفتاری» پذیرفت؟ فقیهان امامیه در این باره دو رویکرد کلان اتخاذ کردهاند: شماری واکنشهای گفتاری را تعزیر ندانستهاند و گروهی دیگر، گفتار را از مصادیق تعزیر به شمار آوردهاند. با بهرهگیری از شیوه توصیفی ـ تحلیلی از گونه اجتهادی، یافتهها حاکی از آن است که مستند به آیات و روایات میتوان ضمن پذیرش تعزیر گفتاری، این گونه تعزیر را دارای مراتبی دانست که با توجه به ویژگیهای مرتکب شامل آگاهانیدن، پند، اندرز، سرزنش یا بیم دادن وی است. قانونگذار در موادی از قوانین جاری به صورت پراکنده، مصادیقی چون وعظ، تذکر کتبی، شفاهی، توبیخ و اخطار را برشمرده است. نظر به پشتوانههای قرآنی و روایی، تعزیر گفتاری نباید تنها به این موارد منحصر شود؛ بلکه باید به صورت گستردهتر و سازمانیافتهتر در قوانین تعزیری مورد استفاده قرار گیرد.
جاویدی, مجتبی و فخرمعانی, فرامرز . (1404). امکانسنجی پذیرش «تعزیر گفتاری» به عنوان یکی از اقسام تعزیر در فقه امامیه و حقوق ایران. فقه و اصول (Fiqh va uṣūl), (), -. doi: 10.22067/jfiqh.2025.91495.1893
MLA
جاویدی, مجتبی , و فخرمعانی, فرامرز . "امکانسنجی پذیرش «تعزیر گفتاری» به عنوان یکی از اقسام تعزیر در فقه امامیه و حقوق ایران", فقه و اصول (Fiqh va uṣūl), , , 1404, -. doi: 10.22067/jfiqh.2025.91495.1893
HARVARD
جاویدی, مجتبی, فخرمعانی, فرامرز. (1404). 'امکانسنجی پذیرش «تعزیر گفتاری» به عنوان یکی از اقسام تعزیر در فقه امامیه و حقوق ایران', فقه و اصول (Fiqh va uṣūl), (), pp. -. doi: 10.22067/jfiqh.2025.91495.1893
CHICAGO
مجتبی جاویدی و فرامرز فخرمعانی, "امکانسنجی پذیرش «تعزیر گفتاری» به عنوان یکی از اقسام تعزیر در فقه امامیه و حقوق ایران," فقه و اصول (Fiqh va uṣūl), (1404): -, doi: 10.22067/jfiqh.2025.91495.1893
VANCOUVER
جاویدی, مجتبی, فخرمعانی, فرامرز. امکانسنجی پذیرش «تعزیر گفتاری» به عنوان یکی از اقسام تعزیر در فقه امامیه و حقوق ایران. فقه و اصول (Fiqh va uṣūl), 1404; (): -. doi: 10.22067/jfiqh.2025.91495.1893
ارسال نظر در مورد این مقاله